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Themenschwerpunkt

Zwangsstörungen

Published Online:https://doi.org/10.1026/0942-5403/a000134

Zwangsstörungen weisen eine multifaktorielle Genese auf, die vor allem neurobiologische, kognitive und familiäre Faktoren umfasst. Die Störung besitzt eine deutliche Tendenz zur Chronifizierung. Wirksame, besonders verhaltenstherapeutische Behandlungsansätze sind bekannt, werden jedoch in der Praxis nur selten eingesetzt. Die Kombination von Verhaltens- und Pharmakotherapie gilt als besonders wirksam. Mit neuen psychotherapeutischen Ansätzen (z. B. Akzeptanz- und Commitmenttherapie) liegen im Kindes- und Jugendalter erst unzureichende Erfahrungen vor.


Obsessive-compulsive disorders

Obsessive-compulsive disorders have a multifactorial origin including mainly neurobiological, cognitive, and family factors. This disorder has a marked tendency to chronicity. Although efficient treatment approaches are known, behavior therapy in particular, they are seldom applied in practice. A combination of behavior therapy and pharmacotherapy is considered especially effective. So far, only limited experience is available in the field of new therapeutic approaches (i. e., acceptance and commitment therapy) for children and adolescents.

Literatur

  • Döpfner, M. , Goletz, H. (2013). Zwangsstörungen. In F. Petermann, (Hrsg.), Lehrbuch der Klinischen Kinderpsychologie (7., überarb. und erw. Aufl., S. 423 – 437). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Döpfner, M. , Rothenberger, A. (2013). Tic Störungen. In F. Petermann, (Hrsg.), Lehrbuch der Klinischen Kinderpsychologie (7., überarb. und er. Aufl., S. 319 – 335). Göttingen: Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Freeman, J. , Garcia, A. , Frank, H. , Benito, K. , Conelea, C. , Walther, M. & Edmunds, J. (2013). Evidence-based update for psychosocial treatments for pediatric obsessive-compulsive disorder. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 0, 1 – 20. First citation in articleGoogle Scholar

  • Jans, T. , Reichert, A. (2014). Zwangsstörungen im Kindes- und Jugendalter: Symptomatik und Diagnostik. Kindheit und Entwicklung, 23, 86 – 101. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Mancuso, E. , Faro, A. , Joshi, G. , Geller, D. A. (2010). Treatment of pediatric obsessive-compulsive disorder: A review. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 20, 299 – 308. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Masi, G. , Millepiedi, S. , Mucci, M. , Bertini, N. , Milantoni, L. , Arcangeli, F. A. (2005). A naturalistic study of referred children and adolescents with obsessive-compulsive disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 44, 673 – 681. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Petermann, F. (2005). Zur Epidemiologie psychischer Störungen. Eine Bestandsaufnahme. Kindheit und Entwicklung, 14, 48 – 57. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Walitza, S. , Brem, S. , Hauser, T. , Grünblatt, E. (2014). Wie biologisch sind Zwangsstörungen? Genetische Befunde und Bildgebung bei Zwangsstörungen. Kindheit und Entwicklung, 23, 75 – 85. First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Wewetzer, C. , Jans, T. , Müller, B. , Neudörfl, A. , Bückerl, U. , Remschmidt, H. et al. (2001). Long-term outcome and prognosis of obsessive-compulsive disorder with onset in childhood or adolescence. European Child and Adolescent Psychiatrie, 10, 37 – 46. First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Wewetzer, C. , Wewetzer, G. (2014). Therapie der Zwangsstörung im Kindes- und Jugendalter. Kindheit und Entwicklung, 23, 102 – 111. First citation in articleLinkGoogle Scholar