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Originalarbeit

Anwendung der DOS und Delirprävalenz

Eine quantitative Längsschnittstudie in einem Schweizer Zentrumsspital

Published Online:https://doi.org/10.1024/1012-5302/a000965

Zusammenfassung:Hintergrund: Delirien sind mit einer Prävalenz von 12–64% eine häufige Komplikation im Akutpflegebereich, die mit negativen Ergebnissen, wie erhöhter Mortalität und verlängerter Aufenthaltsdauer verbunden ist. Um das Delirmanagement zu verbessern, verfügen viele Spitäler über Weisungen. Im Studienspital wird bei allen Patient_innen ≥ 70 Jahren, dreimal täglich während drei Tagen der Delirium Observation Screening Scale (DOS) Score erhoben. Die Diagnose Delir wird ärztlich gestellt und mittels ICD-10 codiert. Fragestellung/Ziele: Evaluierung des Delir Screenings mit der DOS gemäß interner Weisung hinsichtlich Anzahl durchgeführter DOS-Einschätzungen und Delir Prävalenz (DOS-Score ≥ 3 Punkte, ICD-10 Code). Methode: Diese retrospektive quantitative Einzelzentrum Längsschnittstudie verwendete Daten von 2017 und 2018 von 10046 Fällen. Für die Analyse der Delir Prävalenz und Subgruppenvergleiche wurden statistische Analysemethoden angewendet. Ergebnisse: Bei 92% der ≥ 70-jährigen Fälle (n = 5038) wurde mindestens ein DOS-Score dokumentiert. Die Umsetzung der DOS-Durchführung variierte zwischen 60% im Frühdienst, 49% im Spätdienst und 38% im Nachtdienst. Die Delir Prävalenz nach DOS-Score ≥ 3 lag bei 12% und nach ärztlicher Delirdiagnose bei 4%. Fälle mit einem DOS-Score ≥ 3 waren signifikant älter, häufiger weiblich, komorbid und depressiv. Schlussfolgerungen: Die DOS wird bei den meisten Patient_innen bei entsprechender Indikation durchgeführt. Die DOS-Durchführungshäufigkeit variiert je nach Schicht.


The use of the DOS and Delirium Prevalence: a quantitative longitudinal study at a Swiss-German central hospital

Abstract:Background: With a prevalence of 12–64%, delirium is a common complication in acute care, associated with negative outcomes such as increased mortality and prolonged length of stay. Many hospitals have guidelines to improve the delirium management. The Delirium Observation Screening Scale (DOS) Score is collected in the study hospital from all patients ≥ 70 years at each shift for at least 3 days. Delirium is diagnosed by a physician and coded according to ICD-10. Purpose: Evaluation of the delirium screening with the DOS according to internal guideline in terms of number of DOS assessments performed, prevalence of delirium (DOS score ≥ 3 points, CD-10 code delirium). Method: This retrospective quantitative single-centre longitudinal study used 2017 and 2018 data of 10046 cases. Statistical analysis methods were used to analyse prevalence of delirium and subgroup comparisons. Results: At least one DOS score was documented in 92% of cases aged ≥ 70-years (n = 5038). DOS implementation varied between 60% in the early, 49% in the late and 38% in the night shift. The prevalence of delirium was 12% according to DOS score ≥ 3 and 4% according to physician diagnosis of a delirium. Cases with a DOS score ≥ 3 were significantly older, more often female, had more comorbidities and were depressed. Conclusions: DOS is performed in most patients when indicated. The DOS implementation frequency varied depending on the shift.

Literatur

  • Abrahamson, K. A. , Fox, R. L. , & Doebbeling, B. N. (2012). Facilitators and barriers to clinical practice guideline use among nurses. American Journal of Nursing , 112 (7), 26–35; quiz 46,36. https://doi.org/10.1097/01.NAJ.0000415957.46932.bf First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • American Psychiatric Association (2015). Diagnostische Kriterien DSM-5 (P. Falkai & H.-U. Wittchen, Eds. 1 ed.). Hogrefe. First citation in articleGoogle Scholar

  • Aung Thein, M. Z. , Pereira, J. V. , Nitchingham, A. , & Caplan, G. A. (2020). A call to action for delirium research: Meta-analysis and regression of delirium associated mortality. BMC Geriatrics , 20 (1), 325. https://doi.org/10.1186/s12877-020-01723-4 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Bernhard, A. , Maron, C. , Horvath, E. , & Simons, E. (2012). Allg. med.-fachspez . Gesamtspitalweisung in Delir/aktue Verwirrheit. Zürich: Stadtspital Zürich. First citation in articleGoogle Scholar

  • Cafazzo, J. A. , & St-Cyr, O. (2012). From discovery to design: the evolution of human factors in healthcare. Healthcare Quarterly , 15 , 24–29. First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences (2nd ed.). Lawrence Erlbaum Associates, Inc. First citation in articleGoogle Scholar

  • Deeken, F. , Sánchez, A. , Rapp, M. A. , Denkinger, M. , Brefka, S. , Spank, J. , Bruns, C. , von Arnim, C. A. , Küster, O. C. , & Conzelmann, L. O. (2022). Outcomes of a delirium prevention program in older persons after elective surgery: a stepped-wedge cluster randomized clinical trial. JAMA surgery , 157 (2), e216370. https://doi.org/10.1001/jamasurg.2021.6370 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Deutsches Institut für Medizinische Dokumentation und Information (2016). ICD-10-GM Version 2017 . Zugriff am 14. Mai 2023 unter http://www.dimdi.de/static/de/klassi/icd-10-gm/kodesuche/onlinefassungen/htmlgm2017/ First citation in articleGoogle Scholar

  • Faul, F. , Erdfelder, E. , Buchner, A. , & Lang, A.-G. (2009). Statistical power analyses using G*Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses [journal article]. Behavior Research Methods , 41 (4), 1149–1160. https://doi.org/10.3758/brm.41.4.1149 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Francke, A. L. , Smit, M. C. , de Veer, A. J. , & Mistiaen, P. (2008). Factors influencing the implementation of clinical guidelines for health care professionals: a systematic meta-review. Bmc Medical Informatics and Decision Making , 8 , 38. https://doi.org/10.1186/1472-6947-8-38 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Gleason, L. J. , Schmitt, E. M. , Kosar, C. M. , Tabloski, P. , Saczynski, J. S. , Robinson, T. , Cooper, Z. , Rogers, S. O. , Jones, R. N. , & Marcantonio, E. R. (2015). Effect of delirium and other major complications on outcomes after elective surgery in older adults. JAMA surgery , 150 (12), 1134–1140. https://doi.org/10.1001/jamasurg.2015.2606 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Graf, S. , Hediger, H. , & Knüppel Lauener, S. (2020). Delir im Akutspital: Pflegeaufwand und Sturzrisiko – Eine Routinedatenanalyse. Pflege , 33 (3), 133–142. https://doi.org/10.1024/1012-5302/a000737 First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Hasemann, W. , & Savaskan, E. (2017). Leitlinie Delir : Empfehlungen zur Prävention, Diagnostik und Therapie des Delirs im Alter. Hogrefe Verlag . https://doi.org/10.1024/85761-000 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • Hasemann, W. , Tolson, D. , Godwin, J. , Spirig, R. , Frei, I. A. , & Kressig, R. W. (2016). A before and after study of a nurse led comprehensive delirium management programme (DemDel) for older acute care inpatients with cognitive impairment. International Journal of Nursing Studies , 53 , 27–38. https://doi.org//10.1016/j.ijnurstu.2015.08.003 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Hasemann, W. , Tolson, D. , Godwin, J. , Spirig, R. , Frei, I. A. , & Kressig, R. W. (2018). Nurses’ Recognition of Hospitalized Older Patients With Delirium and Cognitive Impairment Using the Delirium Observation Screening Scale: A Prospective Comparison Study. Journal of Gerontological Nursing , 44 (12), 35–43. https://doi.org/10.3928/00989134-20181018-02 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Inouye, S. K. , Westendorp, R. G. , & Saczynski, J. S. (2014). Delirium in elderly people. Lancet , 383 (9920), 911–922. https://doi.org/10.1016/s0140-6736(13)60688-1 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • International Business Machines Corporation (IBM) (2018). IBM SPSS Statistics . Version 25 [Software]. First citation in articleGoogle Scholar

  • Kat, M. G. , de Jonghe, J. F. , Vreeswijk, R. , van der Ploeg, T. , van Gool, W. A. , Eikelenboom, P. , & Kalisvaart, K. J. (2011). Mortality associated with delirium after hip-surgery: a 2-year follow-up study. Age and Ageing , 40 (3), 312–318. https://doi.org/10.1093/ageing/afr014 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Kobler, V. , Grosse, C. U. , & Knüppel Lauener, S. (2020). Pflegerische Delir-Weisungs-Adhärenz : die Perspektive von Pflegefachpersonen. Journal für Qualitative Forschung in Pflege- und Gesundheitswissenschaft , 2020 (01), 12–20. First citation in articleGoogle Scholar

  • Moser, A. , Grosse, U. , & Lauener, S. (2020). Enabling interprofessional collaboration in delirium management. International Journal of Health Professions , 7 , 1–12. https://doi.org/10.2478/ijhp-2020-0001 First citation in articleCrossrefGoogle Scholar

  • National Institut for Health and Care Excellence (NICE) (2010). Delirium: Prevention, Diagnosis and Management . (NICE Clinical Guideline 103). London: National Clinical Guideline Centre. Verfügbar unter https://www.nice.org.uk/guidance/cg103 First citation in articleGoogle Scholar

  • O’Sullivan, R. , Inouye, S. K. , & Meagher, D. (2014). Delirium and depression: inter-relationship and clinical overlap in elderly people. The Lancet Psychiatry , 1 (4), 303–311. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(14)70281-0 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Park, J. , Jeong, E. , & Lee, J. (2021). The Delirium Observation Screening Scale: A Systematic Review and Meta-Analysis of Diagnostic Test Accuracy. Clinical Nursing Research , 30 (4), 464–473. https://doi.org/10.1177/1054773820961234 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Schubert, M. , Schürch, R. , Boettger, S. , Garcia Nuñez, D. , Schwarz, U. , Bettex, D. , Jenewein, J. , Bogdanovic, J. , Staehli, M. L. , Spirig, R. , & Rudiger, A. (2018). A hospital-wide evaluation of delirium prevalence and outcomes in acute care patients – a cohort study. BMC Health Services Research , 18 (1), 550–550. https://doi.org/10.1186/s12913-018-3345-x First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Schuurmans, M. J. , Shortridge-Baggett, L. M. , & Duursma, S. A. (2003). The Delirium Observation Screening Scale: a screening instrument for delirium. Research and Theory for Nursing Practice , 17 (1), 31–50. https://doi.org/10.1891/rtnp.17.1.31.53169 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Schwarber, A. , Hasemann, W. , Stillhard, U. , Schoop, B. , & Senn, B. (2017). Prävalenz, Einflussfaktoren, Screening und Diagnose eines Delirs bei stationär hospitalisierten Patientinnen und Patienten in einem Schweizer Akutspital – Eine Pilotstudie. Pflege , 30 (4), 199–208. https://doi.org/10.1024/1012-5302/a000564 First citation in articleLinkGoogle Scholar

  • Tuch, A. (2018). Somatisch-psychische Komorbidität in Schweizer Akutspitälern – Prävalenz und Inanspruchnahme . Neuchâtel: Schweizerisches Gesundheitsobservatorium (Obsan). Verfügbar unter https://www.obsan.admin.ch/de/publikationen/somatisch-psychische-komorbiditaet-schweizer-akutspitaelern First citation in articleGoogle Scholar

  • van de Steeg, L. , Langelaan, M. , Ijkema, R. , Nugus, P. , & Wagner, C. (2014). Improving delirium care for hospitalized older patients. A qualitative study identifying barriers to guideline adherence. Journal of Evaluation in Clinical Practice , 20 (6), 813–819. https://doi.org/10.1111/jep.12229 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • Weinrebe, W. , Johannsdottir, E. , Karaman, M. , & Füsgen, I. (2016). What does delirium cost? [journal article]. Zeitschrift für Gerontologie und Geriatrie , 49 (1), 52–58. https://doi.org/10.1007/s00391-015-0871-6 First citation in articleCrossref MedlineGoogle Scholar

  • World Health Organization (WHO) (1992). International statistical classification of diseases and related health problems (Vol. 1). World Health Organization. First citation in articleGoogle Scholar