Zusammenfassung
Bei Weichteilsarkomen (WTS) handelt es sich um eine seltene, in ihrer Klinik und Biologie sehr heterogene Gruppe maligner Tumoren. Das häufigste bei Kindern auftretende WTS ist das Rhabdomyosarkom (RMS). Die multizentrischen Therapieoptimierungsstudien, hier auch die Cooperative Weichteilsarkom Studie CWS der GPOH, haben entscheidend zur Verbesserung der Prognose von Kindern mit WTS beigetragen. Die Reihenfolge wie auch die Durchführung der einzelnen Therapiemodalitäten (Chirurgie, Chemotherapie, Radiotherapie) hängt von der Tumorgröße, Histologie, Lokalisation und dem Alter des Patienten ab. Die rezidivfreie Überlebensrate nach 5 Jahren für alle Patienten mit „RMS-artigen“ Tumoren (RMS, EES, PNET, SySA) beträgt 50–80% (RMS 70%, EES/PNET 50%, SySa 70–80%).
Abstract
Soft tissue sarcomas (STS) account for approximately 7% of malignant neoplasms in children. The heterogeneity of STS makes diagnosis and therapy particularly difficult and should be reserved for specialised centers with expertise in treating oncological disease in children. As a result of large multi-center STS studies, such as the North-American Intergroup Rhabdomyosarcoma Study, the German CWS, Italian GCI and SIOP MMT the identification of more effective treatment strategies and an improvement in prognosis have been made in the last 30 years. Prognostic variables like tumor size, site, histology, und age were identified and criteria were established for the use of preoperative chemotherapy and radiotherapy, primary and delayed second-look surgery. When treated with a combination of chemotherapy and local therapy, STS showed an event free survival of between 50–80% (RMS 70%, EES/PNET circa 50%, synovial sarcomas 70–80%).
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Koscielniak, E., Klingebiel, T., Schuck, A. et al. Weichteilsarkome im Kindesalter. Onkologe 11, 1047–1053 (2005). https://doi.org/10.1007/s00761-005-0928-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00761-005-0928-z