Zusammenfassung
Klinisches/methodisches Problem
Fokale Leberläsionen sind ein häufiger Zufallsbefund in der Ultraschalldiagnostik des Abdomens.
Radiologische Standardverfahren
Allein anhand des B‑Bildes und des Farbdopplersignals kann eine fokale Leberläsion nicht immer abschließend beurteilt werden.
Methodische Innovationen
Durch den Einsatz des Kontrastmittelultraschalls („contrast-enhanced ultrasound“, CEUS) kann die Vaskularisation fokaler Leberläsionen in Echtzeit evaluiert werden. Dies ermöglicht die Charakterisierung benigner und maligner Leberläsionen. Vorteile gegenüber der kontrastverstärkten Schnittbildgebung sind hierbei eine fehlende Nephro-, Hepato- und Kardiotoxizität. Ferner kommt es zu keiner Beeinflussung der Schilddrüsenfunktion. Durch den Einsatz einer Fusionsbildgebung aus Schnittbilddiagnostik und CEUS können die Vorteile der verschiedenen bildgebenden Verfahren kombiniert werden.
Leistungsfähigkeit
Fokale Leberläsionen können mithilfe des CEUS mit einer diagnostischen Sicherheit von über 90 % charakterisiert werden.
Bewertung
Der CEUS hat daher in der Anwendung durch einen erfahrenen Arzt einen wichtigen Stellenwert in der Diagnostik fokaler Leberläsionen.
Empfehlung für die Praxis
Der CEUS bietet in unklaren Fällen eine wertvolle Ergänzung zur Schnittbildgebung und findet Einsatz bei der Therapieplanung, -durchführung und dem -monitoring maligner Leberläsionen.
Abstract
Clinical/methodical issue
Focal liver lesions are common incidental findings in abdominal ultrasound diagnostics.
Standard radiological methods
Characterization of focal liver lesions solely based on b‑mode and color duplex is not feasible in all cases.
Methodical innovations
Using contrast-enhanced ultrasound (CEUS) it is possible to dynamically visualize the vascularization of focal liver lesions, which enables the characterization of benign and malignant liver tumors. The advantages of CEUS are that ultrasound contrast media do not show renal, hepatic or cardiac toxicity and do not influence the thyroid gland. The approach by fusion of CEUS and contrast-enhanced cross-sectional imaging combines the advantages of both imaging modalities.
Performance
Using CEUS focal liver lesions can be characterized with a diagnostic accuracy greater than 90%.
Achievements
The use of CEUS has become an important imaging modality to evaluate unclear liver lesions.
Practical recommendations
The use of CEUS provides vital information as a supplement to cross-sectional imaging and it has become an important tool in therapy planning, control and monitoring of malignant liver lesions.
Literatur
Chiorean L, Tana C, Braden B et al (2016) Advantages and limitations of focal liver lesion assessment with ultrasound contrast agents: comments on the European Federation of Societies for Ultrasound in Medicine and Biology (EFSUMB) Guidelines. Med Princ Pract 25:399–407
Claudon M, Dietrich CF, Choi BI et al (2013) Guidelines and good clinical practice recommendations for contrast enhanced ultrasound (CEUS) in the liver – update 2012: a WFUMB-EFSUMB initiative in cooperation with representatives of AFSUMB, AIUM, ASUM, FLAUS and ICUS. Ultraschall Med 34:11–29
Clevert DA, D’anastasi M, Jung EM (2013) Contrast-enhanced ultrasound and microcirculation: efficiency through dynamics – current developments. Clin Hemorheol Microcirc 53:171–186
Clevert DA, Jung EM, Stock KF et al (2009) Evaluation of malignant liver tumors: biphasic MS-CT versus quantitative contrast harmonic imaging ultrasound. Z Gastroenterol 47:1195–1202
Clevert DA, Paprottka PM, Helck A et al (2012) Image fusion in the management of thermal tumor ablation of the liver. Clin Hemorheol Microcirc 52:205–216
Dietrich CF, Schuessler G, Trojan J et al (2005) Differentiation of focal nodular hyperplasia and hepatocellular adenoma by contrast-enhanced ultrasound. Br J Radiol 78:704–707
Greis C (2009) Ultrasound contrast agents as markers of vascularity and microcirculation. Clin Hemorheol Microcirc 43:1–9
Hoch G, Croise-Laurent V, Germain A et al (2015) Is intraoperative ultrasound still useful for the detection of colorectal cancer liver metastases? HPB (Oxford) 17:514–519
Jung EM, Clevert DA (2015) Possibilities of sonographic image fusion: Current developments. Radiologe 55:937–948
Jung EM, Uller W, Stroszczynski C et al (2011) Contrast-enhanced sonography. Therapy control of radiofrequency ablation and transarterial chemoembolization of hepatocellular carcinoma. Radiologe 51:462–468
Kaltenbach TE, Engler P, Kratzer W et al (2016) Prevalence of benign focal liver lesions: ultrasound investigation of 45,319 hospital patients. Abdom Radiol 41:25–32
Leen E, Ceccotti P, Moug SJ et al (2006) Potential value of contrast-enhanced intraoperative ultrasonography during partial hepatectomy for metastases: an essential investigation before resection? Ann Surg 243:236–240
Lindner JR, Song J, Jayaweera AR et al (2002) Microvascular rheology of definity microbubbles after intra-arterial and intravenous administration. J Am Soc Echocardiogr 15:396–403
Lu Q, Luo Y, Yuan CX et al (2008) Value of contrast-enhanced intraoperative ultrasound for cirrhotic patients with hepatocellular carcinoma: a report of 20 cases. World J Gastroenterol 14:4005–4010
Nicolau C, Vilana R, Catala V et al (2006) Importance of evaluating all vascular phases on contrast-enhanced sonography in the differentiation of benign from malignant focal liver lesions. AJR Am J Roentgenol 186:158–167
Piscaglia F, Bolondi L (2006) The safety of Sonovue in abdominal applications: retrospective analysis of 23188 investigations. Ultrasound Med Biol 32:1369–1375
Ruebenthaler J, Paprottka KJ, Hameister E et al (2016) Malignancies after liver transplantation: Value of Contrast-Enhanced Ultrasound (CEUS). Clin Hemorheol Microcirc 64(3):467–473
Ruebenthaler J, Paprottka KJ, Hameister E et al (2016) Vascular complications in liver transplantation: Beneficial role of contrast-enhanced ultrasound (CEUS) in the postoperative phase. Clin Hemorheol Microcirc 64(3):475–482
Ruebenthaler J, Reiser M, Clevert DA (2016) Diagnostic vascular ultrasonography with the help of color Doppler and contrast-enhanced ultrasonography. Ultrasonography 35:289–301
Saraswat VA, Pandey G, Shetty S (2014) Treatment algorithms for managing hepatocellular carcinoma. J Clin Exp Hepatol 4:S80–S89
Strobel D, Seitz K, Blank W et al (2008) Contrast-enhanced ultrasound for the characterization of focal liver lesions – diagnostic accuracy in clinical practice (DEGUM multicenter trial). Ultraschall Med 1980(29):499–505
Sturm JW, Keese M (2004) Multimodal treatment of hepatocellular carcinoma (HCC). Onkologie 27:294–303
Wiggermann P, Wohlgemuth WA, Heibl M et al (2013) Dynamic evaluation and quantification of microvascularization during degradable starch microspheres transarterial Chemoembolisation (DSM-TACE) of HCC lesions using contrast enhanced ultrasound (CEUS): a feasibility study. Clin Hemorheol Microcirc 53:337–348
Wobser H, Wiest R, Salzberger B et al (2014) Evaluation of treatment response after chemoembolisation (TACE) in hepatocellular carcinoma using real time image fusion of contrast-enhanced ultrasound (CEUS) and computed tomography (CT) –preliminary results. Clin Hemorheol Microcirc 57:191–201
Wu W, Chen MH, Yin SS et al (2006) The role of contrast-enhanced sonography of focal liver lesions before percutaneous biopsy. AJR Am J Roentgenol 187:752–761
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
K. Müller-Peltzer, J. Rübenthaler, M. Reiser und D.-A. Clevert geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Müller-Peltzer, K., Rübenthaler, J., Reiser, M. et al. Kontrastverstärkter Ultraschall (CEUS) der Leber. Radiologe 57, 348–355 (2017). https://doi.org/10.1007/s00117-017-0225-z
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-017-0225-z
Schlüsselwörter
- Fusionsbildgebung
- Fokale Leberläsionen
- Hepatozelluläres Karzinom (HCC)
- Transarterielle Chemoembolisation (TACE)
- Radiofrequenzablation (RFA)