Kinderanalyse

Becker, Inga; Richter-Appelt, Hertha

Langzeitentwicklungen bei Geschlechtsdysphorie und Gendervarianz im Kindes- und Jugendalter

Datenlage und Implikationen psychosexueller und psychischer Entwicklungsverläufe

, 26. Jahrgang, Heft 3, pp 180-201

DOI 10.21706/ka-26-3-180

Zusammenfassung

Die soziale und körpermedizinisch unterstützte Transition von jungen Menschen mit Geschlechtsdysphorie wird international kon­trovers diskutiert, da sich langfristige psychische und körperliche Kon­sequenzen aufgrund von mangelnder wissenschaftlicher Evidenz zum aktuellen Zeitpunkt nicht ausreichend vorhersagen lassen. Die Ergebnisse bisheriger internationaler Studien zu psychosozialen und psychosexuellen Entwicklungsverläufen vor und nach einer die Transition körpermedizinisch unterstützenden Behandlung zeigen vor allem: Obwohl die prospektive Vorhersage sogenannter »eindeutig transsexueller« Entwicklungsverläufe mit einer Behandlungsindikation für eine geschlechtsangleichende Hormontherapie bzw. in späterem Alter auch für operative Eingriffe eine Herausforderung in der klinischen Praxis darstellt, weisen die wenigen Langzeitevaluationen der Behandlungsmöglichkeiten im Jugendalter vor allem zufriedenstellende Ergebnisse hinsichtlich der weiteren psychischen Entwicklung auf. Daraus lässt sich ableiten, dass die Behandlung bei jungen Menschen mit Geschlechtsdysphorie einen insgesamt multidimensional ausgerichteten Ansatz verfolgen und Behandlungsentscheidungen in erster Linie individuell entwicklungs­basiert erfolgen sollten. In Hinblick auf die Prävention der Entwicklung von psychischen Auffälligkeiten ist es von Bedeutung, das diverse Spektrum von Geschlechtern anzuerkennen sowie das soziale Umfeld miteinzubeziehen. Das komplexe Zusammenspiel von Gendervarianz, psychischer Gesundheit und möglichen Behandlungsfolgen auf das allgemeine Wohlbefinden weiter auch im Langzeitverlauf eingehend zu untersuchen, ist ein wichtiges zukünftiges Forschungsziel.

Abstract

Long-Term development of Gender Dysphoria and Gender Variance in childhood and adolescence: Current research on psychosexual and psychosocial developmental pathways and clinical implications
International discussion on social and medically supported transition for young people with gender dysphoria has been controversial largely because there is insufficient scientific evidence for adequate predictions of the long-term psychosexual, psychosocial, and physical consequences. The few existing international studies on the developmental pathways in the long-term mainly agree on the following: although the exact prospective prediction of the developmental pathways of so-called »clearly transsexual« developments with treatment indications for gender-affirming hormonal therapy or (in later years) operative interventions still poses a major challenge for clinical practitioners, the outcomes of the few long-term evaluations of treatment options are largely encouraging. The clinical implication to be drawn from this is that treatment for young people with gender dysphoria should pursue a multi-dimensional approach and that treatment decisions should currently be based on the respective adolescent’s individual development. With regard to the prevention of psychosocial difficulties, it is important to acknowledge the wide range of gender identifications and to also always include the social environment. An important research target for the future is the detailed investigation of the complex interplay between gender variance, mental health, and the potential consequences of treatment in the long term.

Résumé

Développements à long terme de la dysphorie et variance de genre chez l’enfant et l’adolescent – état des données et implications des développements psychosexuels et psychiques
La transition sociale médicalement assistée de jeunes gens, présentant une dysphorie de genre, fait l’objet d’une controverse internationale en raison du manque actuel de données scientifiques. Il est en effet difficile de parvenir à prévoir les conséquences psychiques et physiques à long terme. Les études internationales sur l’évolution psychosociale et psychosexuelle avant et après un traitement médical (chirurgical) accompagnant la transition, ont montré jusqu’à présent une chose: Alors que le pronostic de développements dits «proprement transsexuels» avec indication de thérapie hormonale de réattribution de sexe et/ou à un âge plus tardif d’interventions chirurgicales (par rapport à une variance ou non-conformité de genre) représente un défi pour la pratique clinique, les quelques évaluations à long terme de ce type de thérapies possibles pour des dysphories de genre ont montré des résultats satisfaisants. Cela permet de conclure que le traitement de jeunes gens présentant une dysphorie de genre devrait se baser sur une approche globalement pluridimensionnelle et que les décisions thérapeutiques devraient quant à elles prendre en compte le développement de l’individu. Concernant la prévention du développement d’anomalies psychiques, il est important d’accepter la diversité de genre et de tenir compte de l’environnement social. L’examen approfondi de l’interaction complexe de variance de genre, de santé psychique et des possibles conséquences thérapeutiques sur le bien-être général – aussi bien dans le développement à long terme – est un objectif capital de la recherche à l’avenir.

Schlüsselwörter
Keywords
mots-clés
  1. Achenbach, T.M. (1991). Manual for the Child Behavior Checklist/4–18 and 1991 profile. Burlington: University of Vermont, Department of Psychology.
  2. Adelson, S.L. (2012). Practice parameter on gay, lesbian, or bisexual sexual orientation, gender nonconformity, and gender discordance in children and adolescents. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 51, 957–974. DOI 10.1016/j.jaac.2012.07.004.
  3. Aitken, M., VanderLaan, D.P., Wasserman, L., Stojanovski, S., & Zucker, K.J. (2016). Self-harm and suicidality in children referred for gender dysphoria. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 55, 513–520. DOI 10.1016/j.jaac.2016.04.001.
  4. American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 5th ed. Washington, DC: Author.
  5. American Psychiatric Association (2015). Guidelines for psychological practice with trans-gender and gender nonconforming people. American Psychologist, 70, 832–864. DOI 10.1037/a0039906.
  6. Arcelus, J., Bouman, W.P., Van Den Noortgate, W., Claes, L., Witcomb, G.L., & Fernandez-Aranda, F. (2015). Systematic review and meta-analysis of prevalence studies in transsexualism. European Psychiatry, 30, 807–815. DOI 10.1016/j.eurpsy.2015.04.005.
  7. Arcelus, J., Claes, L., Witcomb, G.L., Marshall, E., & Bouman, W.P. (2016). Risk factors for non-suicidal self-injury among trans youth. Journal of Sexual Medicine, 13, 402–412. DOI 10.1016/j.jsxm.2016.01.003.
  8. Bailey, J.M., & Zucker, K.J. (1995). Childhood sex-typed behaviour and sexual orientation: A conceptual analysis and quantitative review. Developmental Psychology, 31, 43–55. DOI 10.1037/0012-1649.31.1.43.
  9. Becker, I., Gjergji-Lama, V., Romer, G., & Moller, B. (2014). Merkmale von Kindern und Jugendlichen mit Geschlechtsdysphorie in der Hamburger Spezialsprechstunde. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 63, 486–509. DOI 10.13109/prkk.2014.63.6.486.
  10. Becker, I., Ravens-Sieberer, U., Ottová-Jordan, V., & Schulte-Markwort, M. (2017a). Prevalence of adolescent gender experiences and gender expression in Germany. Journal of Adolescent Health, 61, 83–90. DOI 10.1016/j.jadohealth.2017.02.001.
  11. Beek, T.F., Kreukels, B.P., Cohen-Kettenis, P.T., & Steensma, T.D. (2015). Partial treatment requests and underlying motives of applicants for gender affirming interventions. Journal of Sexual Medicine, 12, 2201–2205. DOI 10.1111/jsm.13033.
  12. Butcher, J.N., Williams, C.L., Graham, J.R., Archer, R.P., Tellegen, A., Ben-Porath, Y.S., & Kaemmer, B. (1992). MMPI-A Manual for Administration, Scoring, and Interpretation. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  13. Byne, W., Bradley, S.J., Coleman, E., Eyler, A.E., Green, R., Menvielle, E.J., et al. (2012). Report of the American Psychiatric Association Task Force on treatment of gender identity disorder. Archives of Sexual Behavior, 41, 759–796. DOI 10.1007/s10508-012-9975-x.
  14. Cohen-Kettenis, P.T., & Klink, D. (2015) Adolescents with gender dysphoria. Best Practice & Research: Clinical Endocrinology & Metabolism, 29, 485–95. DOI 10.1016/j.beem.2015.01.004.
  15. Cohen-Kettenis, P.T., & Pfäfflin, F. (2010). The DSM diagnostic criteria for gender identity disorder in adolescents and adults. Archives of Sexual Behavior, 39, 499–513. DOI 10.1007/s10508-009-9562-y.
  16. Cohen-Kettenis, P.T., Delemarre-van de Waal, H.A., & Gooren, L.J. (2008). The treatment of adolescent transsexuals: Changing insights. Journal of Sexual Medicine, 5, 1892–1897. DOI 10.1111/j.1743-6109.2008.00870.x.
  17. Connolly, M.D., Zervos, M.J., Barone, C.J., 2nd, Johnson, C.C., & Joseph, C.L. (2016). The mental health of transgender youth: Advances in understanding. Journal of Adolescent Health, 59, 489–495. DOI 10.1016/j.jadohealth.2016.06.012.
  18. Costa, R., & Colizzi, M. (2016). The effect of cross-sex hormonal treatment on gender dysphoria individuals’ mental health: a systematic review. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 12, 1953–1966. DOI 10.2147/NDT.S95310.
  19. Costa, R., Dunsford, M., Skagerberg, E., Holt, V., Carmichael, P., & Colizzi, M. (2015). Psychological support, puberty suppression, and psychosocial functioning in adolescents with gender dysphoria. Journal of Sexual Medicine, 12, 2206–2214. DOI 10.1111/jsm.13034.
  20. de Vries, A.L.C., & Cohen-Kettenis, P.T. (2012). Clinical management of gender dysphoria in children and adolescents: The Dutch approach. Journal of Homosexuality, 59, 301–320. DOI 10.1080/00918369.2012.653300.
  21. de Vries, A.L.C., McGuire, J.K., Steensma, T.D., Wagenaar, E.C.F., Doreleijers, T.A.H., & Cohen-Kettenis, P.T. (2014). Young adult psychological outcome after puberty suppression and gender reassignment. Pediatrics, 134, 696–704. DOI 10.1542/peds.2013-2958.
  22. de Vries, A.L.C., Steensma, T.D., Doreleijers, T.A.H., & Cohen-Kettenis, P.T. (2011a). Puberty suppression in adolescents with gender identity disorder: A prospective follow-up study. Journal of Sexual Medicine, 8, 2276–2283. DOI 10.1111/j.1743-6109.2010.01943.x.
  23. de Vries, A.L., Kreukels, B.P., Steensma, T.D., Doreleijers, T.A., & Cohen-Kettenis, P.T. (2011c). Comparing adult and adolescent transsexuals: an MMPI-2 and MMPI-A study. Psychiatry Research, 186, 414–418. DOI 10.1016/j.psychres.2010.07.033.
  24. de Vries, A.L., Steensma, T.D., Cohen-Kettenis, P.T., VanderLaan, D.P., & Zucker, K.J. (2016). Poor peer relations predict parent- and self-reported behavioral and emotional problems of adolescents with gender dysphoria: a cross-national, cross-clinic comparative analysis. European Child and Adolescent Psychiatry, 25, 579–588. DOI 10.1007/s00787-015-0764-7.
  25. Delemarre-van de Waal, H.A., & Cohen-Kettenis, P.T. (2006). Clinical management of gender identity disorder in adolescents: a protocol on psychological and paediatric endo-crinology aspects. European Journal of Endocrinology, 155, 131–137. DOI 10.1530/eje.1.02231.
  26. Dhejne, C., Lichtenstein, P., Boman, M., Johansson, A.L., Långström, N., & Landén, M. (2011). Long-term follow-up of transsexual persons undergoing sex reassignment surgery: cohort study in Sweden. PloS One, 6, e16885. DOI 10.1371/journal.pone.0016885.
  27. Drescher, J., Cohen-Kettenis, P.T., & Reed, G.M. (2016). Gender incongruence of childhood in the ICD-11: controversies, proposal, and rationale. The Lancet Psychiatry, 3, 297–304. DOI 10.1016/S2215-0366(15)00586-6.
  28. Edwards-Leeper, L., & Spack, N.P. (2012). Psychological evaluation and medical treatment of transgender youth in an interdisciplinary »Gender Management Service« (GeMS) in a major pediatric center. Journal of Homosexuality, 59, 321–336. DOI 10.1080/00918369.2012.653302.
  29. Fuchs, M., Praxmarer, K., & Sevecke, K. (2017). Transidentität in der Kinder- und Jugendpsychiatrie: Wissenschaftlicher Hintergrund und klinische Erfahrungen aus einer Spezialsprechstunde. Gynäkologische Endokrinologie, 15, 30–38. DOI 10.1007/s10304-016-0112-0.
  30. Grossman, A.H., D’Augelli, A.R., Howeel, T.J., & Hubbard, S. (2005). Parents’ reactions to transgender youths’ gender nonconforming expression and identity. Journal of Gay & Lesbian Social Services, 18, 3–16. DOI 10.1300/J041v18n01_02.
  31. Hembree, W.C., Cohen-Kettenis, P., Delemarre-van de Waal, H.A., Gooren, L.J., Meyer, W.J., et al. (2009). Endocrine treatment of transsexual persons: An Endocrine Society clinical practice guideline. The Journal of clinical endocrinology and metabolism, 94, 3132–3154. DOI 10.1210/jc.2009-0345.
  32. Hembree, W. C., Cohen-Kettenis, P. T., Gooren, L., Hannema, S. E., Meyer, W. J., Murad, M. H., … T’Sjoen, G. G. (2017). Endocrine Treatment of Gender-Dysphoric/Gender-Incongruent Persons: An Endocrine Society Clinical Practice Guideline. The Journal of clinical endocrinology and metabolism, 102(11), 3869-3903. DOI 10.1210/jc.2017-01658
  33. Köhler, A., Becker, I., & Nieder, T.O. (2017). Intimchirurgische Maßnahmen im Kontext von Trans*/Transsexualität: Rechtliche Rahmenbedingungen und psychosoziale Bedeutung. In Remmel & Mirastschijski (Hrsg.), Intimchirurgie. Heidelberg: Springer-Verlag (im Druck).
  34. Kuyper, L., & Wijsen, C. (2014). Gender identities and gender dysphoria in the Netherlands. Archives of Sexual Behavior, 43, 377–385. DOI 10.1007/s10508-013-0140-y.
  35. Lawrence, A.A. (2010). Sexual orientation versus age of onset as bases for typologies (subtypes) for gender identity disorder in adolescents and adults. Archives of Sexual Behavior, 39, 514–545. DOI 10.1007/s10508-009-9594-3.
  36. Meyer, I.H. (2015). Resilience in the study of minority stress and health of sexual and gender minorities. Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity, 2, 209–213. DOI 10.1037/sgd0000132.
  37. Milrod, C. (2014). How young is too young: Ethical concerns in genital surgery of the transgender MtF adolescent. Journal of Sexual Medicine, 11, 338–346. DOI 10.1111/jsm.12387.
  38. Möller, B., Nieder, T.O., Preuss, W., Becker, I., Fahrenkrug, S., Wüsthof, A., et al. (2014). Versorgung von Kindern und Jugendlichen mit Geschlechtsdysphorie im Rahmen einer interdisziplinären Spezialsprechstunde. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 63, 465–485. DOI 10.13109/prkk.2014.63.6.465.
  39. Nieder, T.O., Herff, M., Cerwenka, S., Preuss, W.F., Cohen-Kettenis, P.T., De Cuypere, G., et al. (2011). Age of onset and sexual orientation in transsexual males and females. Journal of Sexual Medicine, 8, 783–791. DOI 10.1111/j.1743-6109.2010.02142.x.
  40. Olson, K.R., Durwood, L., DeMeules, M., & McLaughlin, K.A. (2016). Mental health of transgender children who are supported in their identities. Pediatrics, 137, e20153223. DOI 10.1542/peds.2015-3223.
  41. Olson-Kennedy, J., Cohen-Kettenis, P.T., Kreukels, B.P., Meyer-Bahlburg, H.F., Garofalo, R., Meyer, W., et al. (2016). Research priorities for gender nonconforming/transgender youth: gender identity development and biopsychosocial outcomes. Current Opinion in Endocrinology, Diabetes and Obesity, 23, 172–179. DOI 10.1097/MED.0000000000000236.
  42. Pullen Sansfaçon, A., Robichaud, M.-J., & Dumais-Michaud, A.-A. (2015). The Experience of Parents Who Support Their Children’s Gender Variance. Journal of LGBT Youth, 12, 39–63. DOI 10.1080/19361653.2014.935555.
  43. Richter-Appelt, H. (2013). Intersexualität nicht Transsexualität. Abgrenzung, aktuelle Ergebnisse und Reformvorschläge. Bundesgesundheitsblatt – Gesundheitsforschung – Gesundheitsschutz, 56, 240–249. DOI 10.1007/s00103-012-1601-5.
  44. Richter-Appelt, H., & Nieder, T.O. (2014). Transgender-Gesundheitsversorgung. Eine kommentierte Herausgabe der Standards of Care der World Professional Association for Transgender Health. Gießen: Psychosozial.
  45. Ristori, J., & Steensma, T.D. (2016). Gender dysphoria in childhood. International Review of Psychiatry, 28, 13–20. DOI 10.3109/09540261.2015.1115754.
  46. Röder, M., Barkmann, C., Richter-Appelt, H., Schulte-Markwort, M., Ravens-Sieberer, U., & Becker, I. (2018). Health Related Quality of Life in Adolescents with Gender Dysphoria: Associations with Body Image and Emotional and Behavioral Problems. International Journal of Transgenderism (im Druck). DOI 10.1080/15532739.2018.1425649.
  47. Shaffer, D., Gould, M.S., Brasic, J., Ambrosini, P., Fisher, P., Bird, H., Aluwahlia, S. (1983). A Children’s Global Assessment Scale (CGAS). Archives of General Psychiatry, 40, 1228–31. DOI 10.1001/archpsyc.1983.01790100074010.
  48. Shiffman, M., VanderLaan, D.P., Wood, H., Hughes, S.K., Owen-Anderson, A., Lumley, M.M., et al. (2016). Behavioral and emotional problems as a function of peer relation-ships in adolescents with gender dysphoria: A comparison with clinical and non-clinical controls. Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity, 3, 27–36. DOI 10.1037/sgd0000152.
  49. Steensma, T.D., & Cohen-Kettenis, P.T. (2011). Gender transitioning before puberty? Archives of Sexual Behavior, 40, 649–650. DOI 10.1007/s10508-011-9752-2.
  50. Steensma, T.D., & Cohen-Kettenis, P.T. (2015). More than two developmental pathways in children with gender dysphoria? Journal of the American Academy of Child, & Adolescent Psychiatry, 54, 147–148. DOI 10.1016/j.jaac.2014.10.016.
  51. Steensma, T.D., Biemond, R., de Boer, F., & Cohen-Kettenis, P.T. (2011). Desisting and persisting gender dysphoria after childhood: a qualitative follow-up study. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 16, 499–516. DOI 10.1177/1359104510378303.
  52. Steensma, T. D., Kreukels, B. P. C., de Vries, A. L. C., & Cohen-Kettenis, P. T. (2013a). Gender identity development in adolescence. Horm Behav, 64(2), 288-297. DOI 10.1016/j.yhbeh.2013.02.020
  53. Steensma, T.D., McGuire, J.K., Kreukels, B.P.C., Beekman, A.J., & Cohen-Kettenis, P.T. (2013b). Factors associated with desistence and persistence of childhood gender dysphoria: A quantitative follow-up study. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 52, 582–590. DOI 10.1016/j.jaac.2013.03.016.
  54. Stein, E. (2012). Commentary on the treatment of gender variant and gender dysphoric children and adolescents: Common themes and ethical reflections. Journal of Homosexuality, 59, 480–500. DOI 10.1080/00918369.2012.653316.
  55. van Caenegem, E., Wierckx, K., Elaut, E., Buysse, A., Dewaele, A., Van Nieuwerburgh, F., et al. (2015). Prevalence of gender nonconformity in Flanders, Belgium. Archives of Sexual Behavior, 44, 1281–1287. DOI 10.1007/s10508-014-0452-6.
  56. Wallien, M.S., & Cohen-Kettenis, P.T. (2008). Psychosexual outcome of gender-dysphoric children. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 47, 1413–1423. DOI 10.1097/CHI.0b013e31818956b9.
  57. White Hughto, J.M., & Reisner, S.L. (2016). A systematic review of the effects of hormone therapy on psychological functioning and quality of life in transgender individuals. Transgender Health, 1, 21–31. DOI 10.1089/trgh.2015.0008.
  58. Zucker, K.J. (2010). The DSM diagnostic criteria for gender identity disorder in children. Archives of Sexual Behavior, 39, 477–498. DOI 10.1007/s10508-009-9540-4.