Full Article
A CGE approach to measuring the impacts of EU structural funds in a small open economy

https://doi.org/10.1111/pirs.12137Get rights and content
Under a Creative Commons license
open access

Abstract

The present paper analyses the impact of the EU funds, for the European region of Azores, as they affect GDP, employment, and the wellbeing of families in different income levels, using a dynamic, multi‐sector, computable general equilibrium model (CGE) – AzorMod. Simulating the impact of a total cut in transfers and comparing with a base business as usual scenario, it is concluded that the elimination of the EU transfers could cause a sharp permanent fall on public demand and an immediate 2 per cent fall in GDP. The fall in public demand causes a fall in consumer and investment prices which will foster a sharp increase in investment demand that gradually causes GDP to grow back to its initial levels within a ten year period.

要約

EUファンドは、GDP、雇用、様々な所得水準の家計の福祉に影響を与えるが、本論文では、AzorModと名付けた、マルチセクター分析を行う動学的 CGE(computable general equilibrium)モデルを使い、欧州のアゾレス諸島における、EUファンドの地域への影響を分析する。資金トランスファーの全額カットの影響をシミュレートし、標準シナリオであるベースビジネスと比較すると、EUからの資金トランスファーがなくなる場合、急激かつ恒常的な公的需要の減少を引き起こし、GDPは直ちに2%減少する可能性があると結論付けられる。公的需要の落ち込みは、消費財と投資財の価格の下落を招き、投資需要の大幅な増加をもたらし、GDPは10年以内に当初の水準にまで回復する。

Resumen

El presente trabajo analiza el impacto de los fondos de la UE para la región europea de las Azores, ya que afectan el PIB, el empleo y el bienestar de las familias con niveles de ingresos diferentes. Para ello, se emplea un modelo multisectorial dinámico de equilibrio general computable (EGC) llamado AzorMod. Mediante la simulación del impacto de un recorte total de las transferencias y la comparación con un escenario de base ‘todo sigue como de costumbre’, se concluye que la desaparición de las transferencias de la UE podría causar una caída pronunciada permanente de la demanda pública y una caída inmediata del 2 por ciento en el PIB. La caída de la demanda pública provocaría una caída de los precios de consumo y de la inversión que fomentaría un fuerte aumento de la demanda de inversión, lo cual haría que poco a poco el PIB volviera a crecer hasta sus niveles iniciales en un período de diez años.

Keywords

EU Funds
computable general equilibrium model (CGE)
Azores

JEL Classification

C68
R13

Cited by (0)