Eur J Pediatr Surg 1995; 5(1): 30-33
DOI: 10.1055/s-2008-1066158
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Idiopathic Intestinal Perforations in Premature Infants without Evidence of Necrotizing Enterocolitis

K.  Harms1 , F. -E. Lüdtke2 , G.  Lepsien2 , C. P. Speer1
  • 1Department of Pediatrics, University of Göttingen, Germany
  • 2Department of Surgery, University of Göttingen, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

In the past three years five premature very low birth weight infants (VLBW, birth weight 720-1,300 g) developed spontaneous localized perforations of the small intestine during the second week after birth. There was no evidence of intestinal obstruction or necrotizing enterocolitis (NEC). The clinical presentation and laboratory values as well as the radiologic, intraoperative and histologic findings were different from those of NEC. In four cases the initial symptoms presented as a gray-green discoloration of the flank and inguinal region with an otherwise unremarkable general condition. All patients exhibited a leukocytosis (range 14,700-19,300) and increased neutrophil count (range 9,900-14,800). Additionally, a pronounced increase in the activity of alkaline phosphatase (> 2.000 U/l in 3 cases) and a renewed increase of serum bilirubin was observed. Four of the five infants survived following laparotomy with ileostomy (n = 2) or primary anastomosis (n = 3).

Zusammenfassung

In den vergangenen drei Jahren erkrankten an unserer Klinik fünf Frühgeborene (Geburtsgewichte 720-1300 g) very low birth weight infants (VLBW) in der 2. Lebenswoche an einer spontanen, fokalen Dünndarmperforation. Es bestand dabei weder ein Hinweis auf eine Darmobstruktion noch auf eine nekrotisierende Enterokolitis (NEC). Das klinische Bild, die Laborwerte, die radiologischen, intraoperativen und histologischen Befunde unterschieden sich deutlich von denen einer NEC. Das initial führende Symptom war in vier Fällen eine zunächst nur diskrete grau-grünliche Verfärbung in den Flanken und Leisten der Frühgeborenen bei sonst kaum beeinträchtigtem Allgemeinzustand. Alle Patienten hatten eine ausgeprägte Leukozytose entwickelt (Range 14700-19300) mit einer Granulozytose (Range 9900-14800). Auffällig war weiterhin ein teilweise massiver Anstieg der alkalischen Phosphatase (> 2000 U/l in 3 Fällen) sowie ein erneuter Anstieg des Bilirubins. Nach einer frühzeitigen Laparotomie mit Ileostomie (n = 2) oder primärer Anastomose (n = 3) war die Prognose dieser Erkrankung gut, vier Kinder überlebten.

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