Gesundheitswesen 2007; 69(8/09): 438-447
DOI: 10.1055/s-2007-985887
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Public Reporting des kalifornischen „Pay for Performance” der Integrated Healthcare Association (IHA)

Public Reporting of the Californian “Pay for Performance” Conducted by the Integrated Healthcare Association (IHA)M. Emmert 1 , O. Schöffski 1
  • 1Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Lehrstuhl für Gesundheitsmanagement
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 October 2007 (online)

Zusammenfassung

Ziel der Studie: Im deutschen Gesundheitswesen sind unzureichende Informationsmöglichkeiten für die Bevölkerung vorhanden, um sich über die Behandlungsqualität medizinischer Leistungserbringer zu informieren. Die in dem US-Bundesstaat Kalifornien entwickelte Qualitätsverbesserungsinitiative Pay for Performance (P4P) könnte eine Orientierungshilfe für eine Verbesserung in diesem Bereich sein. Bei dieser wird die Behandlungsqualität medizinischer Leistungserbringer gemessen und als Basis für eine erfolgsorientierte Vergütung herangezogen. Die Ergebnisse werden zudem der Bevölkerung öffentlich zugänglich gemacht (Public Reporting) und können somit bei der künftigen Wahl eines Leistungserbringers entscheidend sein. Daraus erhofft man sich positive Effekte für die Behandlungsqualität.

Methodik: Es wird aufgezeigt, welche Informationen der amerikanischen Bevölkerung zugänglich gemacht werden, um sich über die Behandlungsqualität der Leistungserbringer zu informieren. Auch wird dargestellt, wie bei der Messung der Behandlungsqualitäts-Performance vorgegangen wird und welche Indikationen in dem P4P-Programm eingeschlossen sind.

Ergebnisse: Die Ergebnisse für die medizinischen Leistungserbringer können sowohl indikationsspezifisch als auch im Gesamten betrachtet werden. Durch die Informationsdarbietung haben Patienten somit die Möglichkeit, sich vor einer Behandlung umfangreich über die Behandlungsqualität eines Leistungserbringers zu informieren und dies bei ihrer Entscheidung zu berücksichtigen. Das Public Reporting könnte demnach eine effektive Maßnahme sein, um Leistungserbringer zu einer hochwertigen Behandlungsqualität zu motivieren.

Schlussfolgerung: Das in dem hier betrachteten P4P-Programm durchgeführte Public Reporting erfolgt sehr differenziert und umfangreich. An der dem Programm zugrunde liegenden langen Entwicklungsphase waren auch Leistungserbringer beteiligt. Daher kann dies durchaus als eine Orientierungshilfe für eine Implementierung hierzulande angesehen werden.

Abstract

Objective: In Germany, there is little transparency when it comes to quality of care of national health care providers. The population has hardly any opportunity to identify well-performing health-care providers. Therefore, the emerging quality improvement initiative „Pay for Performance (P4P)” developed in California, USA is examined with regard to an implementation into the German health care sector. This program wants to achieve higher levels of health care by setting both goal-oriented financial and non-financial incentives. Therefore, performance-based payment is combined with Public Reporting of the measured quality of care. As people can be influenced by the information provided, Public Reporting is supposed to have a positive effect on the quality of treatment.

Methodology: Published data to the American population will be highlighted as well as indications and examinations included in the P4P program. Also, it will be shown how the performance of health care providers is determined.

Results: Since published performance results can be considered not only for a specific indication but also as a whole, patients have the opportunity to choose a well-performing health-care provider, according to their specific requirements. Thus, Public Reporting might be regarded as an effective method in order to improve the quality of care provided by health-care providers.

Conclusion: Public Reporting in P4P is already conducted in a differentiated but also in a broad context. In the development of this key success element, many stakeholders have been involved, including health-care providers. So, the presented way of Public Reporting can be regarded as a business case to learn from with regard to more transparency in the German health-care sector.

Literatur

  • 1 Institute of Medicine (IOM) .To err is human: Building a safer Health System. Washington, DC: National Academies Press 1999
  • 2 Damberg CL, Raube K, Williams T. et al . Paying for performance: implementing a statewide project in California.  Q Manage Health Care. 2005;  14 ((2)) 66-79
  • 3 Braun B, Reiners H, Rosenwirth M. et al Anreize zur Verhaltenssteuerung im Gesundheitswesen. Effekte bei Versicherten und Leistungsanbietern. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung 2006
  • 4 Porter ME, Teisberg EO. Redefining Health Care: Creating value-based Competition on Results. Boston: Harvard Business School Press 2006
  • 5 MacGlynn EA, Asch SM, Adams J. et al . The quality of health care delivered to adults in the United States.  N Engl J Med. 2003;  348 ((26)) 2635-2645
  • 6 Keenan PS, Kline J. Paying for performance.  Issue Brief (The Commonwealth Fund). 2004;  708 1-6
  • 7 Thrall JH. The emerging role of pay-for-performance contracting for health care services.  Radiology. 2004;  233 637-640
  • 8 Wennberg JE, Fisher ES. The care of patients with severe chronic illness: an online report on the Medicare program by the Dartmouth Atlas Project. The Center for the Evaluative Clinical Sciences Dartmouth Atlas Project. Hanover 2006
  • 9 Appel K. Verbessert leistungsabhängige Entlohnung die medizinische Qualität?.  Gesundh ökon manag. 2006;  11 195
  • 10 Integrated Healthcare Association (IHA) . Integrated Healthcare Association part of national initiative to base health care payments on quality. 2002;  , abgerufen am 9.8.2007 unter http://www.iha.org/092602.htm
  • 11 Colwell J. Pay for performance takes off in California.  ACP Observer. 2005;  25 ((1)) 12-13
  • 12 The Pacific Business Group on Health (PBGH) . California medical group pay for performance. 2005;  , abgerufen am 9.8.2007 unter http://www.pbgh.org/programs/documents/PBGH_ProjSummary_P4P_03_2005.pdf
  • 13 Landro L. To get doctors to do better, health plans try cash bonuses.  Wall Street Journal. 2004;  17 A1-A12
  • 14 Pieper C. HMOs in Kalifornien wollen gemeinsam Qualität belohnen.  Ärzte Zeitung. 2002;  84 11
  • 15 Rowe JW. Pay-for-performance and accountability: related themes in improving health care.  Ann Intern Med. 2006;  145 695-699
  • 16 Pieper C. Pay-for-Performance in den Vereinigten Staaten - ein Versorgungskonzept mit Perspektive?.  Ärzte Zeitung. 2006;  61 2
  • 17 MacDermott S, Williams T. Advancing quality through collaboration: the California pay for performance program. , February 2006; abgerufen am 9.8.2007 unter http://www.iha.org/wp020606.pdf
  • 18 Integrated Healthcare Association (IHA) . Continued quality improvement in California health care announced by Integrated Healthcare Association. 2006;  , abgerufen am 9.8.2007 unter http://www.iha.org/071306.htm
  • 19 Integrated Healthcare Association (IHA) . California's pay for performance program for doctors announces first year results: estimated $50 million bonus payout. 2004;  , abgerufen am 9.8.2007 unter http://www.iha.org/102104.htm
  • 20 Busse R, Schlette S. (Hrsg) Gesundheitspolitik in Industrieländern: Trends und Analysen 1/2003. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung 2003
  • 21 Sorian R. Measuring, reporting, and rewarding performance in health care.  Issue Brief (The Commonwealth Fund). 2006;  1-14
  • 22 Endsley S, Kirkegaard M, Baker G. et al . Getting rewards for your results: pay-for-performance programs.  Fam Pract Manag. 2004;  11 ((3)) 45-50
  • 23 Mappes-Niediek N, Schlette S. Anreizsysteme im internationalen Vergleich.  In Newsletter Gesundheitsmonitor. 2006;  2 7-11
  • 24 American Medical Association (AMA) . Principles for pay-for-performance programs. 2005; abgerufen am 9.8.2007 unter. http://finance.senate.gov/hearings/testimony/2005test/nntest072705at1.pdf
  • 25 O'Kane ME. Redefining value in health care: a new imperative.  Healthc Financ Manage. 2006;  60 ((8)) 64-68
  • 26 Pieper C. Extra Leistungen werden extra belohnt - in den USA sind Pay-for-Performance-Programme im Kommen.  Ärzte Zeitung. 2004;  118 2
  • 27 Bagley B. How does your practice measure up?.  Fam Pract Manag. 2006;  13 ((7)) 59-64 , abgerufen am 9.8.2007 unter http://www.aafp.org/fpm/20060700/59howd.html
  • 28 Integrated Healthcare Association (IHA) . , Clinical specifications; abgerufen am 9.8.2007 unter http://iha.org/p4pyr1/cspecy1.pdf
  • 29 Integrated Healthcare Association (IHA) .Integrated Healthcare Association pay for performance program: 2004 clinical measure specifications and audit review guidelines. Washington, DC 2003
  • 30 Stewart D, Senathirajah M, Vela L. et al . P4P clinical measure pilot: final report. , 2003; abgerufen am 9.8.2007 unter http://www.iha.org/p4pyr1/fmy1a.pdf
  • 31 Davies T, Shortell S.. , Public comment on proposed measure set; abgerufen am 9.8.2007 unter http://iha.org/p4pyr2/pcomy2.pdf
  • 32 Integrated Healthcare Association (IHA) .Integrated Healthcare Association pay for performance program: 2005 clinical measure specifications 2004 measurement year. Washington, DC 2004
  • 33 Loniewski I. Die Behandlung von Infektionen der oberen Atemwege.  Sanum-Post. 2005;  73 8-16
  • 34 Integrated Healthcare Association (IHA) . Final measurement set;. , abgerufen am 9.8.2007 unter http://iha.org/p4pyr1/fmy1.pdf
  • 35 Integrated Healthcare Association (IHA) . , Final measurement set; abgerufen am 9.8.2007 unter http://iha.org/p4pyr1/fmy2.pdf
  • 36 Integrated Healthcare Association (IHA) . Final measurement set; abgerufen am 9.8.2007 unter. http://iha.org/p4pyr3/fmy3.pdf
  • 37 Integrated Healthcare Association (IHA) . Final measurement set; abgerufen am 9.8.2007 unter. http://iha.org/p4pyr4/Final%20MY%202006%20and%202007%20Measure%20Set.pdf
  • 38 Integrated Healthcare Association (IHA) . Transparency Report: 2004 Health Plan Payouts for Measurement Year 2003 (Revised February 2006); abgerufen am 9.8.2007 unter. http://iha.org/p4pyr4/Final%20MY%202006%20and%202007%20Measure%20Set.pdf
  • 39 Integrated Healthcare Association (IHA) . Patient experience specifications; abgerufen am 9.8.2007 unter. http://iha.org/p4pyr1/patientexp.pdf
  • 40 , Consumer Assessment Survey; abgerufen am 18.4.2007 unter http://www.pbgh.org/programs/cas/documents/2003CASSurveyTool.pdf
  • 41 Integrated Healthcare Association (IHA) . Patient experience specifications; abgerufen am 9.8.2007 unter. http://iha.org/p4pyr2/patientexp.pdf
  • 42 Integrated Healthcare Association (IHA) . 2005 pay for performance results; abgerufen am 9.8.2007 unter. http://iha.org/p4pyr3/P4P%20 Results%202005.pdf
  • 43 Integrated Healthcare Association (IHA) . P4P Manual (Final Version, November 2006); abgerufen am 9.8.2007 unter. http://iha.org/p4pyr4/P4P%20MY%202006%20Technical%20Specifications%20%20Update%20Final.pdf
  • 44 Aspden P, Corrigan JM, Wolcott J. Patient Safety: Achieving a New Standard for Care. Washington, DC: The National Academies Press 2004
  • 45 Institute of Medicine (IOM) .Crossing the Quality Chasm: A New Health System for the 21st Century. Washington, DC: National Academy Press 2001
  • 46 Institute of Medicine .Performance Measurement: Accelerating Improvement. Washington, DC: The National Academies Press 2006
  • 47 Integrated Healthcare Association (IHA) . Information technology specifications; abgerufen am 9.8.2007 unter. http://iha.org/p4pyr1/IT%20 Domain.pdf
  • 48 Integrated Healthcare Association (IHA) . Information technology specifications; abgerufen am 9.8.2007 unter. http://iha.org/p4pyr2/IT%20 Domain.pdf
  • 49 Integrated Healthcare Association (IHA) . Information technology specifications; abgerufen am 9.8.2007 unter. http://iha.org/p4pyr3/IT%20 Domain.pdf
  • 50 Kent J. Paying for Performance in Medicaid: states are demanding accountability.  In Depth. 2006;  27 ((459)) , abgerufen am 9.8.2007 unter http://www.ncsl.org/programs/health/shn/2006/indepth459.htm
  • 51 Integrated Healthcare Association (IHA) . Physician Group Clinical Care Report Card; 2006; abgerufen am 9.8.2007 unter. http://iha.ncqa.org/reportcard/
  • 52 Office of the Patient Advocate . About the Medical Group Ratings; abgerufen am 9.8.2007 unter. http://www.opa.ca.gov/report_card/medicalgroupabout.aspx
  • 53 Rosenthal MB, Landon BE, Normand S-L T. et al . Pay for performance in commercial HMOs.  N. Engl. J. Med. 2006;  355 ((18)) 1895-1902
  • 54 Williams TR. Practical design and implementation considerations in pay-for-performance programs.  Am J Manag Care. 2006;  12 ((2)) 77-80
  • 55 Roland M. Linking physician pay to quality of care - a major experiment in the United Kingdom.  N Engl J Med. 2004;  351 ((14)) 1448-1454
  • 56 Doran T, Fullwood C, Gravelle H. et al . Pay-for-performance programs in family practices in the United Kingdom.  N Engl J Med. 2006;  355 ((4)) 375-384
  • 57 Emmert M, Müller M, Schöffski O. Sag mir, wer ist der beste Arzt im Land.  GesundheitsNachrichten. 2007;  7 8
  • 58 Landgraf R. HbA1c - Goldstandard in der Beurteilung der Therapie des Diabetes?.  Dtsch med Wochenschr. 2006;  131 243-246
  • 59 Susman J. P4P - Pain for performance?.  The Journal of Family Practice. 2005;  54 ((8)) 648
  • 60 Epstein AM. Pay for performance at the tipping point.  N Engl J Med. 2007;  356 ((5)) 515-517
  • 61 Remus D. Exploring the nexus of quality and cost. Charlotte, NC: Premier, Inc. 2006: 1-24
  • 62 Rosenthal MB, Frank RG, Li Z. et al . Early experience with pay-for-performance: from concept to practice.  JAMA. 2005;  294 ((14)) 1788-1793
  • 63 Lindenauer PK, Remus D, Roman S. et al . Public reporting and pay for performance in hospital quality improvement.  NEJM 2006;. 356 486-496

Korrespondenzadresse

Dipl.-Kfm. M. Emmert

Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg

Fakultät für Wirtschafts- und Sozialwissenschaften

Lehrstuhl für Betriebswirtschaftslehre, insbesondere Gesundheitsmanagement

Lange Gasse 20

90403 Nürnberg

Email: Martin.Emmert@wiso.uni-erlangen.de

    >