Ultraschall Med 1998; 19(2): 78-82
DOI: 10.1055/s-2007-1000465
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© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Lung Sonographic Findings in Patients with Suspected Pulmonary Embolism

Lungensonographische Veränderungen bei Patienten mit Verdacht auf PulmonalembolieP. Lechleitner, W. Raneburger, G. Gamper, B. Riedl, E. Benedikt, A. Theurl
  • Department of Internal Medicine, General Hospital Lienz, Austria
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Publication Date:
16 May 2008 (online)

Abstract

Purpose: To assess the feasibility and diagnostic performance of lung transthoracic sonography in patients with suspected pulmonary embolism. Method: In a prospective clinical study we compared sonographic findings of the peripheral lung with various scintigraphic gradings and D-dimer plasma concentrations. One hundred and nineteen consecutive patients with clinical signs of pulmonary embolism were investigated within 24 hours of the onset of symptoms. Results: Seventy patients with suspected pulmonary embolism (59%) had sonographic lesions, which were echo poor, homogeneous and rounded or wedge-shaped with a hyperechoic reflexion in the centre. Of the patients with high-probability scintigraphic scans 86% had such sonographic lesions as had 79% with intermediate, 64% with low-probability and 33% with normal scintigraphic scans. Of the patients with positive sonographic findings and normal or low-probability scans only a minority (14%) had negative D-dimer tests. Conclusion: We found a high rate of specific sonographic lesions in patients with suspected pulmonary embolism when investigating the peripheral lung with ultrasound.

Zusammenfassung

Studienziel: Durchführbarkeit und Ergebnisse der Lungensonographie bei Patienten mit Verdacht auf Pulmonalembolie. Methode: In einer prospektiven Studie wurden 119 konsekutive Patienten mit dem klinischen Verdacht auf Lungenembolie innerhalb von 24 Stunden nach Auftreten der Symptome mittels peripherer Lungensonographie, Ventilations-Perfusionsszintigraphie der Lungen sowie D-Dimer Plasmakonzentrationsbestimmungen untersucht. Ergebnisse: 70 Patienten mit Verdacht auf Lungenembolie (59%) zeigten sonographisch faßbare echoarme, entweder rundlich homogene oder keilförmige Läsionen mit einem zentralen echogenen Reflex. Von den Patienten mit Szintigrammen hoher Lungenemboliewahrscheinlichkeit wiesen 86% solche sonographischen Veränderungen auf. Der Prozentsatz der sonographischen Lasionen verringerte sich auf 79% bei Patienten mit Intermediate-Szintigraphien, auf 64% mit Szintigraphien niedriger Wahrscheinlichkeit und auf 33% mit normalen Szintigraphien. Von jenen Patienten die positive sonographische Veränderungen aufwiesen, jedoch normale oder niedrig wahrscheinliche Lungenszintigraphien hatten, wies nur eine Minderheit (14%) einen negativen D-Dimer-Test auf. Zusammenfassung: Bei Patienten mit Verdacht auf Lungenembolie sind in einem hohen Ausmaß spezifische sonographische Veränderungen der peripheren Lunge zu finden.

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