Cent Eur Neurosurg 2005; 66(1): 24-33
DOI: 10.1055/s-2004-836237
Original Article

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Experience with Five Different Intervertebral Disc Spacers for Cervical Spondylodesis

Erfahrungen mit 5 verschiedenen intervertebro-diskalen Spacern zur Spondylodese der HalswirbelsäuleD. Kemmesies1 , U. Meier2
  • 1Neurochirurgische Klinik, Humaine Klinikum Bad Saarow, Germany
  • 2Klinik für Neurochirurgie, Unfallkrankenhaus Berlin, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 March 2005 (online)

Abstract

The ventral spondylodesis with autologeous bone graft for degenerative disease of the cervical spine bears the disadvantage of complications and heavy pain at the superior pelvic straight. To reduce these problems the intervertebral disc spacer was developed. Between September 1997 and January 2002 we operated on 207 patients suffering from degenerative disease - osteochondrosis and/or disc prolapse - of the cervical spine. Without any patient selection, e. g. according to a randomized sample, we implanted the different disc spacer by a ventral approach after microsurgical discectomy and removal of the dorsal osteophytes by a high-speed drill. The Titanium disc spacer by Aesculap, Weber, Intromed, and Medinorm were used in 66, 54, 52 and 18 cases and the Carbonium disc spacer of AcroMed in 17 cases. We evaluated the handling, X-ray contrast, costs of implantation and the clinical results after 3 months and 1 year. All the five disc spacers are suitable for the ventral spondylodesis of the cervical spine. The titanium spacer from Weber is characterized by its comfortable handling and a price in the mean range. A good cost effectiveness and an easy handling is given by the Intromed-cage. The X-ray contrast of the Carbonium spacer by AcroMed is insufficient in the lower cervical spine. The handling is good, but the price is too high. The AcroMed, Medinorm and Intromed spacer have the tendency to migrate into the vertebral endplates. A final statement can only be given after the achievement of long-term results.

Zusammenfassung

Die Spondylodese der Halswirbelsäule mittels autologem Knochenspan bei degenerativen Erkrankungen der Halswirbelsäule ist mit Komplikationen und Schmerzen im Bereich des Beckenkammes behaftet. Kann dieses Problem durch die Implantation von intervertebro-diskalen Spacern behoben werden? Zwischen September 1997 und Januar 2002 wurden 207 Patienten mit degenerativer Erkrankung der Halswirbelsäule operativ in unserer Klinik therapiert und nachuntersucht. Bei Osteochondrose der Halswirbelsäule und/oder Bandscheibenvorfällen erfolgt über einen ventralen Zugang die mikrochirurgische Diskektomie und die Abtragung der dorsalen Osteophyten mit dem high speed drill. Die Auswahl der fünf verschiedenen Spacer geschah nach dem Zufallsprinzip. Es wurden 66 Titan-Spacer Cespace von Aesculap, 54 Titan-Spacer von Weber, 52 Titanspacer von Intromed, 18 Wing-Spacer von Medinorm und 17 Carbonium-Spacer von AcroMed implantiert und der Krankheitsverlauf der Patienten nach 3 Monaten und 1 Jahr evaluiert. Alle fünf Spacer sind für die ventrale Spondylodese der Halswirbelsäule geeignet. Die Titan-Spacer sind durch ein gutes Handling und einen mittleren Preis gekennzeichnet. Der Röntgenkontrast des Carbonium-Spacer von Acromed reicht insbesondere an der unteren Halswirbelsäule für eine sichere Implantation nicht immer aus. Die AcroMed-, Medinorm- und Intromed-Spacer weisen die Tendenz zur Penetration in Grund- und/oder Deckplatte der benachbarten Wirbelkörper auf. Langzeituntersuchungsergebnisse stehen noch aus.

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PD Dr. med. Ullrich Meier

Klinik für Neurochirurgie · Unfallkrankenhaus Berlin

Warener Str. 7

12683 Berlin

Germany

Phone: +49/30/56 81/27 01

Fax: +49/30/56 81/27 03

Email: ullrich.meier@ukb.de

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