Cent Eur Neurosurg 2001; 62(3): 98-101
DOI: 10.1055/s-2001-21794
Originalarbeiten - Schädel-Hirn-Trauma

© Johann Ambrosius Barth

Computergestützte plastische Deckung von Schädelkalottendefekten

Computer Assisted Closure of Calvarial DefectsM. Lorenz 1 , G. Graubner1 , H. Schumann 2 , S. Hussein 1 , M. Samii 1
  • 1 Neurochirurgische Klinik, Medizinische Hochschule Hannover
  • 2 Medizinische Forschungswerkstätten, Medizinische Hochschule Hannover
Further Information

Publication History

11. Mai 2001

14. August 2001

Publication Date:
12 March 2002 (online)

Zusammenfassung:

Großflächige Schädelkalottendefekte stellen neben den pathophysiologischen Effekten und einer aufgehobenen Schutzfunktion ein ästhetisches und psychologisches Problem dar. Anhand einer Fallzahl von 44 Patienten wird eine Methode zur plastischen Deckung mittels computerunterstützt hergestellter Implantate vorgestellt. Aus einem 3-D-CT wird ein Negativmodell erstellt, in das Refobacin-Palacos nach den individuellen Bedürfnissen einmodelliert wird. Die Implantation erfolgt nach Sterilisation der Plastik und gewährleistet ein optimales kosmetisches Ergebnis. Die Verwendung von Kalottenmodellen ermöglicht eine breitere Anwendungsoption ohne Notwendigkeit einer hochspezialisierten Rechnerunterstützung.

Summary

Large bony skull defects sometimes face problems of some pathophysiological effects, protection of the underlying brain, the impaired appearance, and from a psychological point of view. A computer-assisted method is presented, which has been successfully used in 44 patients. From 3-D-CT data a phantom was built in which Refobacin-Palacos was modeled for individual requirements. The plastic can be implanted after sterilization and leads to excellent cosmetical results. The use of a negative model reveals the possibility of an extended field of application without the necessity of highly specialized computersystems.

Literatur

  • 1 Eufinger H, Wehmoller M. Individual prefabricated titanium implants in reconstructive craniofacial surgery: clinical and technical aspects of the first 22 cases.  Plast Reconstr Surg. 1998;  102 300-308
  • 2 Guerra W K, Gaab M R, Dietz H, Mueller J U, Piek J, Fritsch M J. Surgical decompression for traumatic brain swelling: indications and results.  J Neurosurg. 1999;  90 187-196
  • 3 Joffe J M, Nicoll S R, Richards R, Linney A D, Harris M. Validation of computer-assisted manufacture of titanium plates for cranioplasty.  Int J Oral Maxillofac Surg. 1999;  28 309-313
  • 4 Koh M S, Goh K Y, Tung M Y, Chan C. Is decompressive craniectomy for acute cerebral infarction of any benefit?.  Surg Neurol. 2000;  53 225-230
  • 5 Kübler N R, Reinhart E, Pistner H, Bill J S, Reuther J F. Clinical application of osteoinductive implants in craniofacial surgery.  Mund Kiefer Gesichtschir. 1998;  2 ((Suppl 1)) S32-36
  • 6 Lorenz M, Sollmann W P, Becker H, Graubner G, Schuhmann H. Computergestützte Berechnung von Schädelkalottendefekten zur plastischen Deckung mit Palacos-Implantaten. Fallbericht. In: Schmelzle R, Bschorer R (Hrsg) Plastische und Wiederherstellungschirurgie UNI-MED, Lorch 1996: 91-92
  • 7 Maekawa M, Awaya S, Teramoto A. Cerebral blood flow (CBF) before and after cranioplasty performed during the chronic stage after decompressive craniectomy evaluated by xenon-enhanced computerized tomography (Xe-CT) CBF scanning.  No Shinkei Geka. 1999;  27 717-722
  • 8 O'Broin E S, Morrin M, Breathnach E, Allcutt D, Earley M J. Titanium mesh and bone dust calvarial patch during cranioplasty.  Cleft Palate Craniofac J. 1997;  34 354-356
  • 9 Pompili A, Caroli F, Carpanese L, Caterino M, Raus L, Sestili G, Occhipinti E. Cranioplasty performed with a new osteoconductive osteoinducing hydroxyapatite-derived material.  J Neurosurg. 1998;  89 236-242
  • 10 Rittierodt M, Gaab M R, Lorenz M. Decompressive craniectomy after severe head injury: useful therapy in pathophysiologically guided indication. In: Bock W, Lumenta C, Brock M, Klinger M (Hrsg) Advances in Neurosurgery. Springer, Berlin Heidelberg 1991
  • 11 Schiffer J, Gur R, Nisim U, Pollak L. Symptomatic patients after craniectomy.  Surg Neurol. 1997;  47 231-237
  • 12 Schwab S, Steiner T, Aschoff A, Schwarz S, Steiner H H, Jansen O, Hacke W. Early hemicraniectomy in patients with complete middle cerebral artery infarction.  Stroke. 1998;  29 1888-1893
  • 13 Stelnicki E J, Ousterhout D K. Prevention of thermal tissue injury induced by the application of polymethylmethacrylate to the calvarium.  J Craniofac Surg. 1996;  7 192-195
  • 14 Thallemer J, Draf W. Personal experience with Ionocem in head- and neck surgery.  HNO. 1993;  41 91-95
  • 15 Tomancok B, Holl K, Wurm G, Trenkler J, Franke M. Extended cranioplasty with prefabricated carbon fiber reinforced plastic implants.  Phidias. 1999;  3 7-9
  • 16 Wesley R E, Brinsko J D. Toxicity of methyl methacrylate monomer in orbital and cranial surgery.  Ann Ophthalmol. 1992;  24 307-309
  • 17 Winkler P A, Stummer W, Linke R, Krishnan K G, Tatsch K. Influence of cranioplasty on postural blood flow regulation, cerebrovascular reserve capacity, and cerebral glucose metabolism.  J Neurosurg. 2000;  93 53-61
  • 18 Yoshida K, Furuse M, Izawa A, Iizima N, Kuchiwaki H, Inao S. Dynamics of cerebral blood flow and metabolism in patients with cranioplasty as evaluated by 133Xe CT and 31P magnetic resonance spectroscopy.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1996;  61 166-171

Prof. Dr. Martin Lorenz

Neurochirurgische Klinik

Medizinische Hochschule Hannover

Carl-Neuberg-Str. 1

D-30625 Hannover

Phone: +49-511-532 3770

Fax: +49-511-532 8774

Email: lorenz.martin@mh-hannover.de

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