Dtsch Med Wochenschr 2016; 141(10): 729-731
DOI: 10.1055/s-0042-104048
Fachwissen
Standpunkt
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Immunologische Stuhlbluttests zur Darmkrebsfrüherkennung

Schnelltests sind keine vertretbare Option für ein qualitätsgesichertes ProgrammImmunochemical fecal occult blood tests for colorectal cancer screening: Point-of-care tests are not tenable for a quality-assured program
Ulrike Haug
1   Abteilung Klinische Epidemiologie, Leibniz-Institut für Präventionsforschung und Epidemiologie – BIPS, Bremen
2   Fachbereich Human- und Gesundheitswissenschaften, Universität Bremen
,
Nikolaus Becker
3   Abteilung NCT-Krebsregister, Deutsches Krebsforschungszentrum (DKFZ), Heidelberg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 May 2016 (online)

Zusammenfassung

Zur Früherkennung von Darmkrebs bieten fäkale immunologische Tests auf Hämoglobin (FITs) im Vergleich zu Guajak-basierten Stuhlbluttests viele Vorteile, u. a. hinsichtlich diagnostischer Wertigkeit und Teilnahmeraten. Auf dem Markt sind unterschiedliche FITs verfügbar, nämlich qualitative FITs in Form von Schnelltests und quantitative FITs. Obwohl die europäischen Leitlinien nur die Verwendung von quantitativen FITs empfehlen, gibt es immer wieder Bestrebungen, dies in Frage zu stellen und auch qualitative FITs als Option zuzulassen. In diesem Kommentar wird erläutert, welche Probleme sich bei qualitativen FITs hinsichtlich der Qualitätssicherung ergeben, insbesondere was die dauerhafte Kontrolle des Schwellenwertes betrifft. Des Weiteren wird aufgezeigt, dass diverse Argumente zugunsten qualitativer FITs einer kritischen und rationalen Prüfung nicht standhalten können. Insofern erscheint der Einsatz qualitativer FITs im Rahmen eines qualitätsgesicherten Früherkennungsprogramms nicht vertretbar.

Abstract

Fecal immunochemical tests for hemoglobin (FIT) offer several advantages over guaiac-based fecal occult blood testing in colorectal cancer screening, e. g. regarding diagnostic accuracy and participation rates. There are different FITs on the market, namely qualitative FITs (point-of-care tests) and quantitative FITs. Although the European Guidelines for quality assurance in colorectal cancer screening only recommend quantitative FITs, there are continued endeavors to question this and to also allow qualitative FITs as an option. In this commentary, we explain the problems that qualitative FITs pose in terms of quality assurance, particularly regarding the sustained control of the positivity threshold. We further show that various arguments raised in favor of qualitative FITs do not stand up to a critical and rational examination. The use of qualitative FITs is thus not a tenable option for a quality-assured screening program.

 
  • Literatur

  • 1 van Rossum LG, van Rijn AF, Laheij RJ et al. Random comparison of guaiac and immunochemical fecal occult blood tests for colorectal cancer in a screening population. Gastroenterology 2008; 135: 82-90
  • 2 Hol L, van Leerdam ME, van Ballegooijen M et al. Screening for colorectal cancer: randomised trial comparing guaiac-based and immunochemical faecal occult blood testing and flexible sigmoidoscopy. Gut 2010; 59: 62-68
  • 3 Hundt S, Haug U, Brenner H. Comparative evaluation of immunochemical fecal occult blood tests for colorectal adenoma detection. Ann Intern Med 2009; 150: 162-169
  • 4 Tannous B, Lee-Lewandrowski E, Sharples C et al. Comparison of conventional guaiac to four immunochemical methods for fecal occult blood testing: implications for clinical practice in hospital and outpatient settings. Clin Chim Acta 2009; 400: 120-122
  • 5 Huang Y, Ge W, London V et al. Diagnostic inconsistency of faecal immunochemical tests for haemoglobin in population screening of colorectal cancer. Clin Chem Lab Med 2013; 51: 2173-2180
  • 6 Levy BT, Bay C, Xu Y et al. Test characteristics of faecal immunochemical tests (FIT) compared with optical colonoscopy. J Med Screen 2014; 21: 133-143
  • 7 Huang Y, Li Q, Ge W et al. Predictive power of quantitative and qualitative fecal immunochemical tests for hemoglobin in population screening for colorectal neoplasm. Eur J Cancer Prev 2014; 23: 27-34
  • 8 Park MJ, Choi KS, Lee YK et al. A comparison of qualitative and quantitative fecal immunochemical tests in the Korean national colorectal cancer screening program. Scand J Gastroenterol 2012; 47: 461-466
  • 9 Tao S, Brenner H. Well adjusted qualitative immunochemical faecal occult blood tests could be a promising alternative for inexpensive, high-quality colorectal cancer screening. Eur J Cancer Prev 2013; 22: 305-310
  • 10 Kapidzic A, Grobbee EJ, Hol L et al. Attendance and yield over three rounds of population-based fecal immunochemical test screening. Am J Gastroenterol. 2014; 109: 1257-1264
  • 11 Brenner H, Hoffmeister M, Stock C. Neue Tests zur Darmkrebsfrüherkennung. Qualitätssicherung in der Routine ist notwendig und gut realisierbar. Dtsch Ärztebl 2014; 19: 842-843
  • 12 Deutsche Post. Regelungen für die Beförderung von gefährlichen Stoffenund Gegenständen. https://www.deutschepost.de/content/dam/mlm.nf/dpag/images/b/brief_postkarte_national/broschuere_befoerderung_von_gefaehrlichen_stoffen_und_gegenstaenden_teil_1a.pdf (letzter Zugriff 25.10.2015)
  • 13 World Endoscopy Organization. Evaluation of quantitative faecal immunochemical tests for Haemoglobin. http://www.worldendo.org/assets/downloads/pdf/activities/fit_reports/gmec_fit_evaluation_report.pdf (letzter Zugriff 06.04.2016)
  • 14 European Colorectal Cancer Screening Guidelines Working Group. European guidelines for quality assurance in colorectal cancer screening and diagnosis: overview and introduction to the full supplement publication. Endoscopy 2013; 45: 51-59