Dtsch Med Wochenschr 2009; 134: S234-S236
DOI: 10.1055/s-0029-1241921
Übersicht | Review article
Qualitätssicherung, Kardiologie, Gefäßchirurgie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Qualitätssicherung in der Herzchirurgie in den USA

Quality management in cardiac surgery in the USAM. Loebe1 , S. Tewani2 , B. A. Bruckner3 , M. Disbot3
  • 1Division of Transplant and Assist Devices, Methodist DeBakey Heart and Vascular Center, Houston, Texas, USA
  • 2Michael E. DeBakey Department of Surgery, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, USA
  • 3The Methodist Hospital, Houston, Texas, USA
Further Information

Publication History

eingereicht: 4.9.2009

akzeptiert: 1.10.2009

Publication Date:
15 October 2009 (online)

Zusammenfassung

Qualitätskontrolle und Maßnahmen zur Qualitätsverbesserung ruhen in den USA auf mehreren Säulen: Eine externe Überwachung erfolgt durch Regierungsbehörden, Krankenversicherungen und die öffentliche Presse. In der Herzchirurgie basiert das Erfolgsmonitoring meist auf der STS-Datenbank. Im internen Überwachungsprozess werden Daten über Überleben, Liegezeit usw. allgemein zugänglich gemacht, Zielwerte definiert und Abweichungen vom Zielwert analysiert. In einem Peer-Review-Verfahren werden schwerwiegende Probleme in der qualitätsgerechten Versorgung bewertet. Die Transparenz des Verfahrens und die Nachvollziehbarkeit des Datenmaterials ist entscheidend für den Erfolg der Bemühungen zur Qualitätsverbesserung. Schließlich sind Maßnahmen zur Fortbildung des Personals und die Formulierung von Richtlinien und standardisierten Vorgehensweisen wichtige Bestandteile der Qualitätssicherung.

Der mit der Qualitätssicherung verbundene Arbeitsaufwand ist bedeutend. Da in Verhandlungen mit Krankenkassen die Qualitätsdokumentation immer wichtiger wird, zahlt es sich aus, Ressourcen in die Qualitätssicherung zu investieren.

Abstract

Quality control and performance improvement in the US health care system are based on several pillars: external review is performed by either government agencies, insurance companies, or public media. In cardiac surgery the STS database forms the backbone of most of these reviews. Internal review is based on providing outcome data, establishing benchmarks for performance, and root-cause analysis of adverse events. Peer review is used to analyze major issues in providing care. Transparency of the process and of outcome numbers generated is key for the success of measurements to improve performance. Finally, education of all health care providers in the hospital is needed to provide quality care and good outcomes. Maintaining proficiency of physicians and hospital personal in pathways and procedures requires constant educational efforts and clear pathways and guidelines.

Growing resources have to be dedicated to quality management. As outcome data become essential in obtaining insurance contracts and government certification the investing into a comprehensive quality assurance program will pay off.

Literatur

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Prof. Dr. Matthias Loebe

Chief Division of Transplant and Assist Devices, Methodist DeBakey Heart and Vascular Center

6565 Fannin FB-A 979

Houston TX 77030

Email: mloebe@tmhs.org

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