Dtsch Med Wochenschr 2023; 148(22): 1443-1447
DOI: 10.1055/a-1947-9612
Klinischer Fortschritt
Intensivmedizin

Aktuelles aus der Kommunikation in der Intensivmedizin

News in intensive care unit communication
Susanne Jöbges
1   Klinik für Anästhesiologie mit Schwerpunkt operative Intensivmedizin, Charite, Universitätsmedizin Berlin,
,
2   Klinik für Anästhesiologie, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf, Deutschland
› Author Affiliations

Was ist neu?

Neue Entwicklungen in der Kommunikation auf der Intensivstation Eine Vielzahl an Veröffentlichungen beschäftigt sich mit dem Einsatz von virtuellen Kommunikationsmöglichkeiten für Patienten und Patientinnen, Zugehörige und das Team auf der Intensivstation (ITS). Auch auf der ITS kommen neben Handy und Tablet vermehrt Computersysteme, bis hin zum Eye-Tracking-PC, als Kommunikationshilfsmittel zum Einsatz. Das Spektrum der Anwendungsmöglichkeiten für virtuelle Kommunikationsformen ist weit. Es reicht vom Einsatz im Rahmen von Aufklärungen und der Informationsvermittlung komplexer Sachverhalte für Team, Patienten und Patientinnen oder Zugehörige, bis zum Einsatz der Telemedizin zur Verbesserung der Qualität und des interdisziplinären Austauschs auf der ITS. Ein weiteres Zukunftsthema ist die Anwendung Künstlicher Intelligenz (KI). Chatbots oder KI-gestützte Patient-Preference-Predictor-Systeme werden eingesetzt, um Inhalte zu transportieren oder Entscheidungsprozesse kommunikativ zu unterstützen.

Neue Technologien – alte Probleme? Kommunikation mit dem Team, mit Patienten und Patientinnen und deren Zugehörigen bleibt immer eine Interaktion, mit der Notwendigkeit, sich auf jemanden einzulassen und ihn wahrzunehmen. Inwieweit digitale Hilfsmittel sinnvoll für die Kommunikation im Team, mit Patienten und Patientinnen und Zugehörigen genutzt werden können, hängt somit weiterhin von der Bereitschaft ab, sich dem Anderen als Kommunikationspartner zuzuwenden.

Abstract

Current publications on the topic of communication in intensive care units (ITS) are shaped by the experiences of the COVID19 pandemic and the restrictions on personal contact and communication experienced during this time. Virtual, computer-based and telemedical concepts have grown out of this situation with limited contact and communication possibilities with patients and their relatives, but also between the individual service providers in the health system. It can also be assumed that artificial intelligence will increasingly be an issue in communication in intensive care units in the coming years. However, the significance, consequences and risks of the use of these new possibilities remain to be seen.



Publication History

Article published online:
02 November 2023

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  • Literatur

  • 1 Nassehi A. Die letzte Stunde der Wahrheit : warum rechts und links keine Alternativen mehr sind und Gesellschaft ganz anders beschrieben werden muss. 1. Auflage. Hamburg: Murmann; 2015
  • 2 Dainty KN, Steaton MB, Molloy S. et al. “I don’t know how we would have coped without it.” Understanding the Importance of a Virtual Hospital Visiting Program During the COVID-19 Pandemic. J Patient Exp 2023; 10 DOI: 10.1177/23743735231155808.
  • 3 Rose L, Sutt AL, Amaral AC. et al. Interventions to enable communication for adult patients requiring an artificial airway with or without mechanical ventilator support. Cochrane Database Syst Rev 2021; 10: Cd013379
  • 4 Tabah A, Elhadi M, Ballard E. et al. Variation in communication and family visiting policies in intensive care within and between countries during the COVID-19 pandemic: The COVISIT international survey. J Crit Care 2022; 71: 154050
  • 5 Nelson SE, Steuernagle J, Rotello L. et al. COVID-19 and telehealth in the intensive care unit setting: a survey. BMC Health Serv Res 2022; 22: 797
  • 6 Karlsen MW, Holm A, Kvande ME. et al. Communication with mechanically ventilated patients in intensive care units: A concept analysis. J Adv Nurs 2023; 79: 563-580
  • 7 Newman H, Clunie G, Wallace S. et al. What matters most to adults with a tracheostomy in ICU and the implications for clinical practice: a qualitative systematic review and metasynthesis. J Crit Care 2022; 72: 154145
  • 8 Bruno RR, Wolff G, Wernly B. et al. Virtual and augmented reality in critical care medicine: the patient’s, clinician’s, and researcher’s perspective. Crit Care 2022; 26: 326
  • 9 Deutsche Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin. S3-Leitlinie Analgesie, Sedierung und Delirmanagement in der Intensivmedizin (DAS-Leitlinie 2020),. AWMF-Registernummer: 001/012 2020. Accessed June 13, 2023 at: https://register.awmf.org/assets/guidelines/001–012l_S3_Analgesie-Sedierung-Delirmanagement-in-der-Intensivmedizin-DAS_2021–08.pdf
  • 10 Spies CD, Paul N, Adrion C. et al. Effectiveness of an intensive care telehealth programme to improve process quality (ERIC): a multicentre stepped wedge cluster randomised controlled trial. Intensive Care Med 2023; 49: 191-204
  • 11 Kalvelage C, Rademacher S, Dohmen S. et al. Decision-Making Authority During Tele-ICU Care Reduces Mortality and Length of Stay-A Systematic Review and Meta-Analysis. Crit Care Med 2021; 49: 1169-1181
  • 12 Guinemer C, Boeker M, Fürstenau D. et al. Telemedicine in Intensive Care Units: Scoping Review. J Med Internet Res 2021; 23: e32264
  • 13 Wachtl M, Ledesma F, Malcom H. et al. Animation supported communication on intensive care; a service improvement initiative. J Intensive Care Soc 2022; 23: 433-438
  • 14 Explain my procedure. Accessed August 03, 2023 at: https://www.explainmyprocedure.com/consent-overview-english/
  • 15 Ayers JW, Poliak A, Dredze M. et al. Comparing Physician and Artificial Intelligence Chatbot Responses to Patient Questions Posted to a Public Social Media Forum. JAMA Intern Med 2023; 183: 589-596
  • 16 Komorowski M, Del Pilar Arias López M, Chang AC. How could ChatGPT impact my practice as an intensivist? An overview of potential applications, risks and limitations. Intensive Care Med 2023; 49: 844-847
  • 17 Lee P, Bubeck S, Petro J. Benefits, Limits, and Risks of GPT-4 as an AI Chatbot for Medicine. N Engl J Med 2023; 388: 1233-1239
  • 18 Howard D, Rivlin A, Candilis P. et al. Surrogate Perspectives on Patient Preference Predictors: Good Idea, but I Should Decide How They Are Used. AJOB Empir Bioeth 2022; 13: 125-135
  • 19 Akkermans AA, Lamerichs J, Schultz M. et al. How doctors actually (do not) involve families in decisions to continue or discontinue life-sustaining treatment in neonatal, pediatric, and adult intensive care: A qualitative study. Palliat Med 2021; 35: 1865-1877
  • 20 Spijkers AS, Akkermans A, Smets EMA. et al. How doctors manage conflicts with families of critically ill patients during conversations about end-of-life decisions in neonatal, pediatric, and adult intensive care. Intensive Care Med 2022; 48: 910-922
  • 21 Poitras ME, Couturier Y, Beaupré P. et al. Collaborative practice competencies needed for telehealth delivery by health and social care professionals: a scoping review. J Interprof Care 2023; DOI: 10.1080/13561820.2023.2213712.
  • 22 Simon FB. Einführung in Systemtheorie und Konstruktivismus. 9. Aufl. ed. Heidelberg: Carl-Auer compact; 2020