Dtsch Med Wochenschr 2008; 133: S25-S28
DOI: 10.1055/s-2008-1081067
Übersicht | Review article
Schmerztherapie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Fahrsicherheit unter Opioiden - aktuelle Studienlage

Driving ability under opioids: current assessment of published studiesR. Sabatowski1
  • 1Universitäts Schmerz Centrum, Klinik für Anästhesiologie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden
Further Information

Publication History

eingereicht: 15.1.2008

akzeptiert: 17.4.2008

Publication Date:
11 June 2008 (online)

Zusammenfassung

Immer häufiger werden nicht nur Tumorpatienten, sondern auch Patienten mit chronischen nicht-tumorbedingten Schmerzen mit Opioiden behandelt. Ziel dieser Behandlung ist die Schmerzlinderung, aber auch die Reintegration in das soziale Umfeld, was die Möglichkeit ein eigenes Fahrzeug zu führen beinhaltet. Verschieden Studien beschäftigen sich deshalb mit der Frage der Fahrsicherheit unter stabiler Opioidtherapie. Zwei Studien ergaben, dass stabil mit transdermalem Fentanyl bzw. Buprenorphin eingestellte Schmerzpatienten auf Gruppenebene signifikant bessere Testleistungen hatten als Gesunde mit juristisch relevanten 0,5 Promille Alkohol im Blut. Diese Ergebnisse zeigen, dass eine stabile Opioidtherapie bei Schmerzpatienten die Fahrsicherheit nicht zwangsläufig beeinträchtigt. Auf der Basis der bisher publizierten Studienergebnisse lässt sich nicht ohne weiteres sagen, dass Personen, die stabil auf Opioide eingestellt sind, problemlos ein Fahrzeug führen können. Allerdings lässt sich auch der Umkehrschluss, dass diese Patienten kein Fahrzeug führen dürfen, nicht belegen.

Summary

Opioids are more frequently used in the treatment of chronic non-cancer pain. The aim is not only to reduce pain intensity, but also the patients' reintegration into their social environment, including the possibility of driving their own car. Various studies have investigated the impact of opioids on driving ability. Two studies showed that a group of patients with chronic pain receiving sustained treatment with transdermal fentanyl or buprenorphine performed significantly better in tests than healthy persons with legally relevant 0,05% concentration of blood alcohol. These results indicate that stable opioid treatment does not necessarily impair driving ability of patients in chronic pain. However, so far published studies do not provide clear evidence for saying that persons on sustained opioid treatment can drive a car without any problem. Nor do they indicate that such persons should not drive.

Literatur

  • 1 Dagtekin O. et al. . Assessing cognitive and psychomotor performance under long-term treatment with transdermal buprenorphine in chronic noncancer pain patients.  Anesth Analg. 2007;  105 1442-1448
  • 2 Gärtner J. et al. . Assessing cognition and psychomotor function under long-term treatment with controlled release oxycodone in non-cancer pain patients.  Acta Anaesthesiol Scand. 2006;  50 664-672
  • 3 Jamison R N. et al. . Neuropsychological effects of long-term opioid use in chronic pain patients.  J Pain Symptom Manage. 2003;  26 913-921
  • 4 Kamboj S K, Tookman A, Jones L, Curran H V. The effects of immediate-release morphine on cognitive functioning in patients receiving chronic opioid therapy in palliative care.  Pain. 2005;  117 388-395
  • 5 Sabatowski R. et al. . Driving ability under long-term treatment with transdermal fentanyl.  J Pain Symptom Manage. 2003;  25 38-47
  • 6 Tassain V. et al . Long term effects of oral sutstained release morphine on neuropsychological performance in patients with chronic non-cancer pain.  Pain. 2003;  104 389-400
  • 7 Veldhuijzen D S. et al. . Effect of chronic nonmalignant pain on highway driving performance.  Pain. 2006;  122 (1 - 2) 28-35

PD Dr. Rainer Sabatowski

Universitätsklinikum Carl Gustav Carus

Fetscherstr. 74

01307 Dresden

Phone: 0351/458-3354

Email: rainer.sabatowski@uniklinikum-dresden.de

    >