Dtsch Med Wochenschr 1985; 110(33): 1249-1253
DOI: 10.1055/s-2008-1068991
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Magenentleerung und Blutglucose bei insulinpflichtigem Diabetes mellitus mit autonomer Neuropathie

Gastric emptying and blood glucose in insulin-dependent diabetes mellitus with autonomic neuropathyK. H. Vogelberg, H. G. W. Kübler
  • Klinische Abteilung des Diabetes-Forschungsinstitutes an der Universität Düsseldorf
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 24 insulinpflichtigen Diabetikern mit und ohne autonome Neuropathie und elf Kontrollpersonen wurde die Magenentleerung nach Einnahme von 200 ml Orangensaft sonographisch bestimmt und die Beziehung der Entleerung zur Blutglucose untersucht. Die Dauer der Magenentleerung war bei allen Patienten zur Herzfrequenzvariation negativ korreliert (P < 0,01) und bei autonomer Neuropathie länger als bei Kontrollpersonen und bei Patienten ohne autonome Neuropathie (t1/2 48 ± 12 min vs 20 ± 9 min bzw. 24 ± 5 min, P < 0,0005). Der Blutglucoseanstieg war bei allen Patienten zur Herzfrequenzvariation positiv korreliert (P < 0,01) und erfolgte bei autonomer Neuropathie langsamer (1,2 vs 2,9 mg/dl · min, P < 0,0005). Die verzögerte Kohlenhydratresorption bei autonomer Neuropathie mit verlangsamter Magenentleerung könnte für die Behandlung von Diabetikern mit erschwerter Stoffwechseleinstellung von Bedeutung sein.

Abstract

Gastric emptying following the ingestion of 200 ml orange juice was investigated sonographically in 24 insulin-dependent diabetics with and without autonomic neuropathy and in 11 control subjects. Furthermore, the relationship between emptying and blood glucose was determined. The duration of gastric emptying in all patients was negatively correlated with the heart rate variation (P < 0.01) and was longer in patients with autonomic neuropathy than in control subjects or patients without autonomic neuropathy (t1/2 48 ± 12 min vs. 20 ± 9 min and 24 ± 5 min, respectively, P < 0.0005). The rise in blood glucose was positively correlated with the heart rate variation in all patients (P < 0.01) and was slower in autonomic neuropathy (1.2 vs. 2.9 mg/dl · min, P < 0.0005). The delayed carbohydrate absorption in autonomic neuropathy with slower gastric emptying could be important in the management of diabetic patients in whom metabolic control is difficult.

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