Eur J Pediatr Surg 1991; 1(2): 102-108
DOI: 10.1055/s-2008-1042469
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Acute Multilocular Osteomyelitis in Infancy and Childhood

G.  Sichardt , S.  Hofmann-v. Kap-herr
  • Klinik und Poliklinik fur Kinderchirurgie (Direktor: Prof. Dr. S. Hofmann-v. Kap-herr) der Johannes Gutenberg-Universitat Mainz
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Publication Date:
19 May 2008 (online)

Abstract

38 cases of acute multilocular osteomyelitis out of a total of 165 osteomyelitis patients were treated between 1974 and 1986 at the Department of Paediatric Surgery and Paediatric Diseases at the University of Mainz. Osteomyelitis in infants was separated from juvenile osteomyelitis because of the different problems inherent to this disease depending upon the age; likewise, multilocular remote involvement was separated from regional multiple involvement. It was found that distant involvement is of special importance in infancy. 6 of the 8 cases in this group presented with symmetrical involvement. This interesting phenomenon is described in this article for the first time in acute multilocular osteomyelitis; so far, it was known to occur only in chronic recurrent multifocal osteomyelitis (CRMO).

The infants in this group were predominantly newborn who were particularly severely handicapped by predisposing factors such as necessary intensive-care measures or surgical interventions.

Our findings showed that in this age group most of the problems occurred, namely: 3 deaths and 2 healing defects in 8 children.

For this reason it is imperative to effect particularly close monitoring of multilocular acute osteomyelitis in infancy. This must be considered as a paediatric and paediatric-surgical emergency requiring not only accurate diagnostic measures but also early internistic and surgical treatment to improve the prognosis of this specific disease pattern.

Zusammenfassung

In der Kinderchirurgischen und Kinderklinik der Universität Mainz wurden zwischen 1974 und 1986 unter 165 Osteomyelitisfällen 38 mit akuter multilokulärer Osteomyelitis behandelt. Wegen ihrer unterschiedlichen Problematik wurde die Säuglings-Osteomyelitis von der juvenilen Osteomyelitis getrennt, ebenso der multilokuläre Fernbefall vom regionalen Mehrfachbefall. Dabei zeigte sich, daß der Fernbefall im Säuglingsalter von besonderer Bedeutung ist. Unter den 8 Fällen dieser Gruppe zeigten 6 einen symmetrischen Befall. Dieses interessante Phänomen wird hiermit erstmals bei der akuten multilokulären Osteomyelitis beschrieben. Es war bisher nur bei der chronisch rezidivierenden multilokulären Osteomyelitis (CRMO) bekannt.

Säuglinge dieser Gruppe waren besonders Neugeborene, die durch prädisponierende Faktoren schwer beeinträchtigt waren, wie notwendige intensiv-medizinische Maßnahmen oder chirurgische Eingriffe.

Dementsprechend fanden sich in dieser Altersgruppe die meisten Probleme: 3 letale Ausgänge und 2 Defektheilungen bei 8 Kindern.

Aus diesem Grund ist die multilokuläre, akute Osteomyelitis im Säuglingsalter besonders intensiv zu überwachen, als pädiatrisch kinderchirurgischer Notfall anzusehen, der nicht nur des exakten diagnostischen Eingreifens, sondern auch der frühzeitigen internistischen und operativen Therapie bedarf, um die Prognose dieses speziellen Krankheitsbildes zu verbessern.

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