Ultraschall Med 2000; 21(5): 206-209
DOI: 10.1055/s-2000-7984
ORIGINALARBEIT
Georg Thieme Verlag Stuttgart ·New York

Hepatischer Doppler Perfusionsindex - eine geeignete Screeningmethode zur Erkennung von Lebermetastasen?

 S. Krüger,  D. Strobel,  M. Wehler,  A. Wein ,  E. G. Hahn,  D. Becker
  • Medizinische Klinik I mit Poliklinik der Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
10 November 2003 (online)

Zusammenfassung

Die sonographische Messung des Doppler-Perfusionsindex (DPI) - das Verhältnis des Flusses in der A. hepatica zum Gesamtblutfluss der Leber - ist nach Literaturangaben ein sensitives Früherkennungsinstrumentarium zur Erkennung von Lebermetastasen. Studienziel: Evaluierung der DPI-Messung bei unseren Patienten mit Lebermetastasen kolorektaler Karzinome, Magen- und Bronchialkarzinome. Methode: 36 Patienten mit Lebermetastasen wurden mit 21 Kontrollpersonen verglichen. Die Blutflussvolumina der A. hepatica und der V. portae wurden als Produkt der mittleren Strömungsgeschwindigkeit und des Gefäßquerschnitts berechnet. Jede Messung wurde dreimal von zwei unabhängigen Untersuchern durchgeführt. Ergebnisse: Patienten mit Metastasen hatten im Vergleich zur Kontrollgruppe einen signifikant höheren Fluss in der A. hepatica sowie einen signifikant höheren DPI (p = 0,0004, MW ± SD 0,23 ± 0,11 versus 0,14 ± 0,06). Im Untersuchervergleich lagen die Abweichungen der DPI-Werte bei 25,98 % ± 23,20. Schlussfolgerungen: Der DPI ist bei Patienten mit Lebermetastasen signifikant höher als bei Gesunden aufgrund eines erhöhten Hepaticaflusses. Aufgrund des breiten Überlappungsbereichs des DPI war eine sichere Zuordnung zu einer der beiden Gruppen jedoch nicht möglich. Die Inter-Untersuchervariabilität liegt in einem akzeptablen Bereich.

Hepatic Doppler Perfusion Index - a Sensitive Tool for Detection of Liver Metastases?

The sonographic measurement of the Doppler perfusion index (DPI) - the ratio of blood flow in the hepatic artery to total liver blood flow - has been suggested to represent a method of detecting even small liver metastases. Aim: To evaluate the DPI measurement in our patients with liver metastases of colorectal cancer, gastric and bronchial carcinoma. Method: 36 patients with liver metastases were compared to 21 control subjects. The hepatic arterial and portal venous blood flows were calculated from the product of the average velocity of flow and the cross-sectional lumen of the vessel. Each measurement was performed three times by two independent examiners. Results: Patients with metastases had a significantly higher hepatic blood flow and a significantly higher DPI (p = 0.0004; M ± SD 0.23 ± 0.11; r 0.06 - 0.52) compared with controls (M ± SD 0.14 ± 0,06, r. 0.05 - 0.26). No significant difference was seen in the portal vein blood flow. The DPI-values measured by the two examiners differed by 25.98 % ± 23.20. Conclusion: DPI values in patients with liver metastases differ from those in control subjects due to an increased hepatic arterial blood flow. No clear separation of the two groups was possible because DPI values overlapped. The inter observer agreement in DPI seems clinically acceptable.

Literatur

  • 1 Moertel C G. Chemotherapy for colorectal cancer.  N Engl J Med. 1994;  330 1136-1142
  • 2 Finley I G, McArdle C S. Occult hepatic metastases in colorectal carcinoma.  Br J Surg. 1986;  73 732-735
  • 3 Finley I G, Meek D, Brunton F, McArdle C S. Growth rate of hepatic metastases in colorectal carcinoma.  Br J Surg. 1988;  75 641-644
  • 4 Leen E, Goldberg J A, Robertson J, et al. Detection of hepatic metastases during duplex/color doppler sonography.  Ann Surg. 1991;  214 599-604
  • 5 Ridge J A, Bading J R, et al. Perfusion of colorectal liver metastases: relative distribution from the hepatic artery and the portal vein.  Cancer. 1987;  59 1547-1553
  • 6 Parkin A, Robinson P J, et al. Liver perfusion scintigraphy: method, normal range and laparotomy correlation in 100 patients.  Nucl Med Commun. 1983;  4 395
  • 7 Leen E, Goldberg J A, Anderson J R, et al. Hepatic perfusion changes in patients with liver metastases: comparison with those patients with cirrhosis.  Gut. 1993;  34 554-557
  • 8 Leen E, Goldberg J A, Robertson J, et al. Early detection of occult colorectal liver metastases using duplex colour Doppler sonography.  Br J Surg. 1993;  80 1249-1251
  • 9 Leen E, Angerson W J, et al. Detection of colorectal liver metastases: Comparison of laparotomy, CT, US and Doppler perfusion index and evaluation of postoperative follow-up results.  Radiology. 1995;  195 113-116
  • 10 Leen E, Anderson J R, et al. Doppler perfusion index in the detection of hepatic metastases secondary to gastric carcinoma.  Am J Surg. 1997;  173 99-102
  • 11 Leen E, Angerson W J, Cooke T G, et al.. Prognostic power of Doppler perfusion index in colorectal cancer.  Ann Surg. 1996;  223 199-203
  • 12 Filippone A, Basilico R, Giudotti A, et al. Color Doppler ultrasonography in the identification and characterization of secondary focal lesions of the liver.  Radiol Med (Torino). 1994;  87 283-288
  • 13 Carter R, Anderson J H, Cooke T G, et al. Is the change in the hepatic perfusion index in the presence of hepatic metastases due to a humoral agent?.  Br J Cancer. 1992;  65 58
  • 14 Nott M, Grime S J, Yates J, et al. Changes in the hepatic perfusion index during the development of experimental hepatic tumours.  Br J Surg. 1989;  76 259-263
  • 15 Bolondi L, Gaiani S, et al. Changes in splanchnic hemodynamics in inflammatory bowel disease.  Scand J Gastroenterol (Norway). 1992;  27 501-507
  • 16 Walsh K M, Leen E, MacSween R N, et al. Hepatic blood flow changes in chronic hepatitis C measured by Duplex Doppler color sonography.  Dig Dis Sci. 1998;  43 2584-2590
  • 17 Becker D, Günter E, Hahn E, et al. Darstellung der Tumorvaskularisation von hepatozellulären Karzinomen mit Ultraschall-Angiographie.  Ultraschall in Med. 1995;  16 109-112
  • 18 Gebel M, Caselitz M, Bowen-Davies P E, et al. A multicenter, prospective, open label, randomized, controlled phase IIIb study of SH U 508 A (Levovist) for Doppler signal enhancement in the portal vascular system.  Ultraschall in Med. 1998;  19 148-156
  • 19 Bunk A, Stoelben E, Konopke R, et al. Farbdopplersonographie in der Leberchirurgie. Stellenwert im perioperativen Monitoring.  Ultraschall in Med. 1998;  19 202-212
  • 20 Ramnarine K V, Kyriakopoulou K, Gordon P, et al. Improved characterisation of focal liver tumours: dynamic power Doppler imaging using NC100100 echo-enhancer.  Eur J Ultrasound. 2000;  11 95-104
  • 21 Oppo K, Leen E, Angerson W J, et al. Doppler perfusion index: an interobserver and intraobserver reproducibility study.  Radiology. 1998;  208 453-457

Dr. med. Susanne Krüger

Krankenhaus München Neuperlach

Oskar-Maria-Graf-Ring 51
81737 München

Email: DrSusanneKrueger@aol.com

    >