Ultraschall Med 2014; 35(04): 364-367
DOI: 10.1055/s-0034-1366057
Rapid Communication
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Liver Stiffness Assessed by Acoustic Radiation Force Impulse (ARFI) Technology Is Considerably Increased in Patients with Cholestasis

Lebersteifigkeit gemessen mit acoustic radiation force impulse (ARFI) Technologie ist deutlich erhöht bei Patienten mit Cholestase
L. Pfeifer
Departement of Internal Medicine 1, University of Erlangen
,
D. Strobel
Departement of Internal Medicine 1, University of Erlangen
,
M. F. Neurath
Departement of Internal Medicine 1, University of Erlangen
,
D. Wildner
Departement of Internal Medicine 1, University of Erlangen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

10 September 2013

08 January 2014

Publication Date:
13 May 2014 (online)

Abstract

Purpose: To explore the impact of cholestasis on liver stiffness assessed by acoustic radiation force impulse (ARFI) technology.

Materials and Methods: Over a period of four months, patients with sonographic cholestasis and increased cholestatic blood values (Bilirubin, γGT, AP > 2 times ULN) scheduled for endoscopic therapy were recruited. Exclusion criteria were: known liver disease; signs of cirrhosis at ultrasound (irregular liver veins and/or surface); heart insufficiency (NYHA III-VI). ARFI (Siemens S2000), ultrasound and blood examinations were performed before and in a subgroup after successful biliary drainage.

Results: In total, 21 patients with cholestasis were included in the study. ARFI measurements were above the cut-off for cirrhosis (1.8 m/s) in all patients with a mean of 2.91 m/s ± 0.89 m/s without a history or signs of cirrhosis. Bilirubin, γGT and AP were elevated on average to 9.7 ± 5.3 mg/dl, 1192 ± 960 U/l and 730 ± 389 U/l. A subgroup of 10 patients was measured after successful drainage. ARFI measurements declined in all patients of that subgroup on average by 0.76 m/s at a mean time interval of 4.5 days (p < 0.001).

Conclusion: Cholestasis significantly increases liver stiffness assessed by ARFI. Therefore, it is important to exclude profound cholestasis when using ARFI for evaluating patients for liver fibrosis.

Zusammenfassung

Ziel: Untersuchung des Einflusses einer Cholestase auf die Lebersteifigkeit, gemessen mit acoustic radiation force impulse (ARFI) Technologie.

Material und Methoden: Über eine Zeitspanne von vier Monaten wurden Patienten rekrutiert, die sonografische Zeichen einer Cholestase und erhöhte, cholestatische Blutwerte (Bilirubin, yGT, AP > 2-fach über der Norm) zeigten und bei denen eine ERCP geplant war. Ausschlusskriterien waren bekannte Lebererkrankungen, sonografische Zeichen einer Zirrhose (irreguläre Lebervenen und/oder -oberfläche) und Herzinsuffizienz (NYHA III–VI). ARFI-Messungen (Siemens S2000), Ultraschall und Blutuntersuchungen wurden vor und bei einer Untergruppe der Patienten auch nach einer erfolgreichen biliären Drainage durchgeführt.

Ergebnisse: Insgesamt wurden 21 Patienten mit Cholestase in die Studie eingeschlossen. Die Werte der ARFI-Messungen lagen bei allen Patienten oberhalb des Cut-offs für Zirrhose (1,8 m/s) mit einem Mittelwert von 2,91 m/s ± 0,89 m/s, ohne dass eine Zirrhose bekannt war oder es Anzeichen dafür gab. Bilirubin, yGT und AP waren durchschnittlich erhöht auf 9,7 ± 5,3 mg/dl, 1192 ± 960 U/I und 730 ± 389 U/I. Bei einer Untergruppe von zehn Patienten wurden auch nach einer erfolgreichen Drainage ARFI-Verlaufsmessungen vorgenommen, die durchschnittlich 4,5 Tage nach dem Eingriff durchgeführt wurden. Die Werte bei all diesen Patienten fielen im Mittel um 0,76 m/s ab (p < 0,001).

Schlussfolgerungen: Cholestase erhöht signifikant die durch ARFI gemessene Lebersteifigkeit. Deshalb ist es wichtig, eine hochgradige Cholestase auszuschließen, wenn ARFI zur Beurteilung einer Leberfibrose verwendet wird.

 
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