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Übersichtsarbeit

Therapie und Prävention von opportunistischen Infektionen

Published Online:https://doi.org/10.1024/0040-5930/a000540

Die Inzidenz sowie auch die Morbidität und Mortalität opportunistischer Infektionen (OI) ist seit der Einführung der kombinierten antiretroviralen Therapie (ART) in den letzten 15 Jahren deutlich gesunken. Weiterhin treten OI aber auf, da 30 – 50 % der HIV-Infizierten ihren HIV-Status nicht kennen, und bei vielen von ihnen eine OI die erste Manifestation der HIV-Erkrankung ist. Bei Erstarken des Immunsystems nach Beginn der ART kann eine OI demaskiert oder in ihrer Ausprägung verschlimmert werden. Entsprechend sollten gezielte Abklärungen vor ART-Beginn getätigt werde. In der Regel muss aus demselben Grunde vor Beginn der ART der Behandlungsbeginn der OI abgewartet werden. Gewisse OI lassen sich durch gezielte präventive Maßnahmen verhindern, sobald ein CD4-Schwellenwert unterschritten wird. Die wichtigste Prävention von OI ist aber das frühzeitige Erkennen einer HIV-Erkrankung und ein entsprechend frühzeitiger Beginn der ART.

Incidence as well as morbidity and mortality of opportunistic infections (OI) have declined remarkably since the availability of antiretroviral treatment (ART). Nearly half of all persons infected with HIV however do not know their HIV-status, and the diagnosis of an OI may be the first manifestation of their HIV infection. Therefore, knowledge of the presentation of OIs as well as their management should remain an essential part of clinicians' expertise. After starting ART the immune system will improve; in this context OI may be unmasked or the clinical presentation of known OI may worsen. Before starting ART therefore, it is essential to rule out any asymptomatic or latent OI. For the same reason, in the case of a known OI, the start of ART must often be deferred for some weeks after the start of OI treatment. Treatment of OIs is complex and often results in a large pill-burden for the patient with the potential for multiple drug-drug-interactions, particularly once ART has to be started. Many of the OI treatments are also associated with frequent drug side-effects and allergies. OIs can be prevented with specific antimicrobial agents once the CD4 have decreased below a defined threshold. However, the main prevention of OI is the timely recognition of HIV infection and an early start of ART before complications of OI appear.