Elsevier

Archives of Oral Biology

Volume 12, Issue 12, December 1967, Pages 1485-1490
Archives of Oral Biology

Ash and fluoride contents of the different human foetal teeth from areas of low and high fluoride concentrations in the drinking water

https://doi.org/10.1016/0003-9969(67)90184-7Get rights and content

Abstract

The fluoride and ash content of the different developing teeth were determined in 59, 8- and 9-month-old human foetuses derived from areas of low (about 0.1 p.p.m.) and high (0.5–1.0 p.p.m.) fluoride concentration in the drinking water.

The uptake of fluoride in the developing foetal teeth from areas of elevated as compared with low fluoride concentration in the drinking water was significantly higher. Within the same area the percentage of the fluoride content of the 9-month-old foetal teeth appeared to be lower than that found in the analogous teeth of the 8-month-old foetuses. For the most part this was not statistically significant.

Increased uptake of fluoride did not alter the ash content of the teeth.

The sequence and rate of calcification in the different teeth in both areas appear to be steady from the initiation of mineralization until the eighth foetal month, and is in the order of first incisor, first molar, second incisor, canine, and second molar (A, D, B, C, E). In the 9-month-old foetuses the order changes to A, B, D, C, E reflecting the eruptive sequence.

Résumé

Le contenu en fluor et en cendres des diverses dents temporaires a été déterminé chez 59 foetus humains, âgés de 8 at 9 mois. Ils proviennent de régions où le contenu en fluor de l'eau potable est peu élevé (environ 0,1 ppm) et élevé (0,5–1,0 ppm).

Le contenu en fluor de dents foetales, provenant de régions où l'eau potable contient plus de fluor, est significativement plus élevé. Dans la même région, le pourcentage du contenu en fluor des dents de foetus, âgés de 9 mois, est moins élevé que celui de dents homologues de foetus de 8 mois. Cependant ce résultat n'est généralement pas significatif au point de vue statistique.

Une concentration plus élevée en fluor n'affecte pas le contenu en cendres des dents.

Le développement et la vitesse de calcification des différentes dents dans les deux groupes paraissent constants du début de la minéralisation jusqu'au huitiéme mois foetal. La calcification affecte dans l'ordre la première incisive, la premiére molaire, la seconde incisive, la canine et la seconde molaire (A, D, B, C, E). Chez le foetus de 9 mois, l'ordre chronologique change et devient A, B, D, C E. conforme aux stades d'éruption.

Zusammenfassung

Bei 59 acht und neun Monate alten menschlichen Feten aus Gegenden mit geringem (etwa 0,1 ppm) und solchen mit erhöhtem (0,5–1,0 ppm) Fluoridgehalt des Trinkwassers wurde der Fluoridund Aschegehalt der verschiedenen in Entwicklung befindlichen Zähne bestimmt.

Die Fluoridaufnahme in den foetalen Zähnen aus Gegenden mit höherem Fluoridgehalt des Trinkwassers war im Vergleich zu denjenigen aus Gegenden mit niedriger Fluoridkonzentration im Trinkwasser signifikant höher. Innerhalb des selben Bezirkes schien der prozentuale Fluoridgehalt der Zähne 9 Monate alter Feten niedriger als der in den analogen Zähnen 8 Monate alter Feten zu sein. Statistisch war dies in den meisten Fällen nicht signifikant.

Die erhöhte Fluoridaufnahme veränderte den Aschegehalt der Zähne nicht.

Folge und Ausmaβ der Kalzifikation in den verschiedenen Zähnen aus beiden Bezirken scheinen vom Beginn der Mineralisation bis zum 8. Fetalmonat stetig zu verlaufen; die Reihenfolge ist: Mittlerer Scheidezahn, 1. Molar, seitlicher Schneidezahn, Eckzahn und 2. Molar (A, D, B, C, E). Bei den 9 Monate alten Feten ändert sich die Reihenfolge entsprechend der Durchbruchsfolge in A, B, D, C, E.

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