Skip to main content
Log in

Ernährungstherapie bei Adipositas und Typ-2-Diabetes

Nutritional therapy of obesity and type 2 diabetes

  • Leitthema
  • Published:
Der Diabetologe Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Adipositas betrifft etwa 20 % der Bevölkerung in Deutschland. Eng assoziiert mit ihr ist der Diabetes mellitus Typ 2, der in westlichen Ländern über 90 % der Diabetesfälle ausmacht und den etwa 1/3 der übergewichtigen Menschen entwickeln. Genetische sowie Ernährungs- und andere Lebensstilfaktoren werden ursächlich diskutiert.

Ziel

Es wird behandelt, welche Ernährungskonzepte sinnvoll sind bzw. welche Bedeutung multimodale Programme für die Therapie von Adipositas und Typ-2-Diabetes haben.

Material und Methode

Die Arbeit basiert auf einer selektiven Literaturrecherche in der Datenbank PubMed und anderen Datenbanken sowie auf existierenden Leitlinien.

Ergebnisse

Die Ernährungskonzepte bei Adipositas und Typ-2-Diabetes unterscheiden sich nicht grundsätzlich: In beiden Fällen ist eine Gewichtsnormalisierung bzw. -reduktion anzustreben. Die Energiezufuhr kann allein durch Regulation der Ernährung angepasst werden, was in erster Linie durch Verhaltensmodifikation im Rahmen validierter multimodaler Programme erreicht wird und initial durch Hilfsmaßnahmen wie Formuladiät oder mechanische Maßnahmen (Magenballon, Magenband, Magenbypass) unterstützt werden kann. Darüber hinaus sollten Ernährungsgewohnheiten wie hoher Konsum von Zucker und ballaststoffarme Ernährung gemieden werden, weil sie die Entwicklung von Glukoseintoleranz, Insulinresistenz und schließlich Diabetes begünstigen. Von den Gewichtsreduktionsmaßnahmen abzugrenzen sind Ernährungskonzepte, die darauf abzielen, einen Wiederanstieg des Körpergewichts sowie die Entwicklung von Folgeerkrankungen zu verhindern. Letzteres kann durch eine zuckerarme, ballaststoffreiche und einfach ungesättigte Fettsäuren bevorzugende Ernährung, wie die sog. mediterrane Diät, erreicht werden.

Schlussfolgerungen

Mittels evidenzbasierter Ernährungsmaßnahmen, insbesondere im Rahmen multimodaler Gewichtsreduktionsprogramme und initialer Nutzung von Formuladiät, können Adipositas und Typ-2-Diabetes effektiv behandelt werden. Die nachhaltige Gewichtsstabilisierung erfordert andere Konzepte als die Phase der Gewichtsreduktion.

Abstract

Background

Obesity affects approximately 20 % of the German population. It is closely associated with type 2 diabetes mellitus, which represents more than 90 % of diabetes cases in the Western world and which affects about one-third of overweight individuals. Genetic, nutritional, and other lifestyle factors are discussed as causal variables.

Objectives

The purpose of this article is to discuss which nutritional concepts are meaningful and the relevance of multimodal programs for the therapy of obesity and type 2 diabetes.

Materials and methods

The work is based on selective literature search in PubMed and other databases as well as on existing guidelines.

Results

The dietetic concepts recommended in obesity and type 2 diabetes are not really different: in both cases, the primary goal is normalization or at least reduction of body weight. Energy intake is adapted only by regulation of nutrition, which requires modification of behavior via validated multimodal programs and which becomes more effective by using initial supporting actions (e.g., low caloric formula diet or gastric balloon, gastric banding, or gastric bypass techniques). In addition, diet habits like high sugar intake and fiber-poor diets should be avoided, because they favor the development of glucose intolerance, insulin resistance, and finally diabetes. In addition to weight reduction therapy, dietetic concepts are needed for prevention and weight maintenance, which aim to prevent weight (re-)gain and the development of obesity-associated diseases. This can be achieved by a low sugar, high fiber diet with mono-unsaturated fatty acids, such as the Mediterranean diet.

Conclusion

By using the evidence-based dietetic regimen, in particular if embedded in multimodal programs and initial usage of formula diet, obesity and type 2 diabetes can be effectively treated. Sustained weight maintenance requires other dietetic concepts than those required for weight reduction.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Bischoff SC (2015) Adipositas im Erwachsenenalter. Aktuel Ernahrungsmed 40:147–178

    Article  Google Scholar 

  2. Castagneto-Gissey L, Mingrone G (2012) Insulin sensitivity and secretion modifications after bariatric surgery. J Endocrinol Invest 35:692–698

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Müller-Stich BP, Senft JD, Warschkow R, Kenngott HG, Billeter AT, Vit G, Helfert S, Diener MK, Fischer L, Büchler MW, Nawroth PP (2015) Surgical versus medical treatment of type 2 diabetes mellitus in nonseverely obese patients: a systematic review and meta-analysis. Ann Surg 261:421–429

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. World Health Organization (2014) Global status report on noncommunicable diseases. World Health Organization, Geneva (2012)

    Google Scholar 

  5. Guh DP, Zhang W, Bansback N, Amarsi Z, Birmingham CL, Anis AH (2009) The incidence of co-morbidities related to obesity and overweight: a systematic review and meta-analysis. Bmc Public Health 9:88

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  6. El-Sayed Moustafa JS, Froguel P (2013) From obesity genetics to the future of personalized obesity therapy. Nat Rev Endocrinol 9:402–413

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Lustig RH, Schmidt LA, Brindis CD (2012) Public health: The toxic truth about sugar. Nature 482:27–29

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Ford ES (2005) Prevalence of the metabolic syndrome defined by the International Diabetes Federation among adults in the U.S. Diabetes Care 28:2745–2749

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Espeland MA, Glick HA, Bertoni A, Brancati FL, Bray GA et al (2014) Look AHEAD Research Group. Impact of an intensive lifestyle intervention on use and cost of medical services among overweight and obese adults with type 2 diabetes: the action for health in diabetes. Diabetes Care 37:2548–2556

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  10. Berg A, Bischoff SC, Colombo-Benkmann M, Ellrott T, Hauner H, Heintze C, Kanthak U, Kunze D, Stefan N, Teufel M, Wabitsch M, Wirth A (2014) Interdisziplinäre Leitlinie der Qualität S3 zur Prävention und Therapie der Adipositas (S3-Leitlinie Adipositas). http://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/050-001.html

    Google Scholar 

  11. Bundesärztekammer (BÄK), Kassenärztliche Bundesvereinigung (KBV), Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF) (2014) Nationale VersorgungsLeitlinie Therapie des Typ-2-Diabetes – Langfassung, 1. Auflage. Version4.2013. www.dm-therapie.versorgungsleitlinien.de (Erstellt: November2014)

    Google Scholar 

  12. Peirson L, Douketis J, Ciliska D, Fitzpatrick-Lewis D, Ali MU, Raina P (2014) Prevention of overweight and obesity in adult populations: a systematic review. Cmaj Open 2:E268–72

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  13. Müller MJ (2013) Prävention von Übergewicht und Adipositas. Adipositas 7:141–146

    Google Scholar 

  14. Bazzano LA, Hu T, Reynolds K, Yao L, Bunol C, Liu Y, Chen CS, Klag MJ, Whelton PK, He J (2014) Effects of low-carbohydrate and low-fat diets: a randomized trial. Ann Intern Med 161:309–318

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  15. Tay J, Luscombe-Marsh ND, Thompson CH, Noakes M, Buckley JD, Wittert GA, Yancy WS Jr, Brinkworth GD (2014) A very low-carbohydrate, low-saturated fat diet for type 2 diabetes management: a randomized trial. Diabetes Care 37:2909–2918

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Bischoff SC, Damms-Machado A, Betz C, Herpertz S, Legenbauer T, Löw T, Wechsler JG, Bischoff G, Austel A, Ellrott T (2012) Multicenter evaluation of an interdisciplinary 52-week weight loss program for obesity with regard to body weight, comorbidities and quality of life – a prospective study. Int J Obes 36:614–624

    Article  CAS  Google Scholar 

  17. Hemmingsson E, Johansson K, Eriksson J, Sundström J, Neovius M, Marcus C (2012) Weight loss and dropout during a commercial weight-loss program including a very-low-calorie diet, a low-calorie diet, or restricted normal food: observational cohort study. Am J Clin Nutr 96:953–961

    Article  PubMed Central  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Furlow EA, Anderson JW (2009) A systematic review of targeted outcomes associated with a medically supervised commercial weight-loss program. J Am Diet Assoc 109:1417–1421

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Puzziferri N, Roshek TB 3rd, Mayo HG, Gallagher R, Belle SH, Livingston EH (2014) Long-term follow-up after bariatric surgery: a systematic review. JAMA 312:934–942

    Article  PubMed Central  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Courcoulas AP, Christian NJ, Belle SH, Berk, Flum DR, Garcia L, Horlick M, Kalarchian MA, King WC, Mitchell JE, Patterson EJ, Pender JR, Pomp A, Pories WJ, Thirlby RC, Yanovski SZ, Wolfe BM (2013) Longitudinal Assessment of Bariatric Surgery (LABS) Consortium. Weight change and health outcomes at 3 years after bariatric surgery among individuals with severe obesity. JAMA 310:2416–2425

    PubMed Central  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Ross Middleton KM, Patidar SM, Perri MG (2012) The impact of extended care on the longterm maintenance of weight loss: a systematic review and meta-analysis. Obes Rev 13:509–517

    Article  Google Scholar 

  22. Clifton PM, Condo D, Keogh JB (2014) Long term weight maintenance after advice to consume low carbohydrate, higher protein diets – a systematic review and meta analysis. Nutr Metab Cardiovasc Dis 24:224–235

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Estruch R, Ros E, Salas-Salvadó J, Covas MI, Corella D, Arós F, Gómez-Gracia E, Ruiz-Gutiérrez V, Fiol M, Lapetra J, Lamuela-Raventos RM, Serra-Majem L, Pintó X, Basora J, Muñoz MA, Sorlí JV, Martínez JA, Martínez-González MA, PREDIMED Study Investigators (2013) Primary prevention of cardiovascular disease with a Mediterranean diet. N Engl J Med 368:1279–1290

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Esposito K, Maiorino MI, Petrizzo M, Bellastella G, Giugliano D (2014) The effects of a Mediterranean diet on the need for diabetes drugs and remission of newly diagnosed type 2 diabetes: follow-up of a randomized trial. Diabetes Care 37:1824–1830

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to S. C. Bischoff.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

S. C. Bischoff gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Bischoff, S.C. Ernährungstherapie bei Adipositas und Typ-2-Diabetes . Diabetologe 11, 447–456 (2015). https://doi.org/10.1007/s11428-015-0006-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11428-015-0006-0

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation