Skip to main content
Log in

„Vitamin D and Lifestyle Intervention for Gestational Diabetes Mellitus Prevention“

Europäisches Projekt zur Prävention des Gestationsdiabetes

“Vitamin D and lifestyle intervention for gestational diabetes mellitus prevention”

European project for prevention of gestational diabetes

  • Leitthema
  • Published:
Der Diabetologe Aims and scope

Zusammenfassung

„Vitamin D and Lifestyle Intervention for Gestational Diabetes Mellitus Prevention“ (DALI) ist ein EU-gefördertes paneuropäisches Projekt mit dem Hauptziel, die effizientesten Maßnahmen zu identifizieren, die die Entstehung eines Gestationsdiabetes verhindern. Weitere Ziele sind eine Kosten-Nutzen-Abschätzung der Präventionsmaßnahme für Gesundheitssysteme sowie eine vergleichende Bestandsaufnahme zu Diagnostik, Prävalenz und Behandlungsmethoden in den europäischen teilnehmenden Ländern zu erstellen und eine paneuropäische Kohorte aufzubauen, die eine Datenbank und eine zentrale Biobank der Mutter-Kind-Paare für weitere zukünftige Analysen zur Verfügung stellt. Das Konsortium umfasst 11 universitäre Partner und 2 kleine mittlere Unternehmen aus 10 europäischen Ländern. Den Kern des Projekts bildet eine randomisierte Studie in 10 europäischen Ländern mit 100 Frauen [Body-Mass-Index (BMI) ≥ 29 kg/m2] pro Land, die über 7 Monate während der Schwangerschaft begleitet werden. Sie werden in Gruppen mit Lebensstilinterventionen, Vitamin-D-Gabe oder keiner Intervention randomisiert. Die Lebensstilintervention umfasst intensiven persönlichen Kontakt mit Lebensstil-Coaches, die in der Technik des Motivationsinterviews ausgebildet sind. Hauptendpunkte der Studie sind Nüchternblutzuckerkonzentration, Körpergewichtszunahme während der Schwangerschaft und Insulinsensitivität.

Abstract

The overall aim of the vitamin D and lifestyle intervention for gestational diabetes mellitus prevention (DALI) project funded by the European Commission is to identify the best available measures to prevent gestational diabetes mellitus (GDM). Additional aims are (1) to provide a cost-benefit calculation of GDM prevention for health care systems, (2) to establish the current status of GDM across Europe and facilitate the adoption of a single diagnostic approach and (3) to establish a pan-European cohort of mother-offspring pairs for future analyses with a central biobank and data base. The consortium comprises 11 partners from academia and 2 small to medium enterprises (SME) from 10 European countries. A randomized controlled trial will be conducted in ten European countries. In each country 100 women with a body mass index (BMI) ≥ 29 will be recruited before the 12th week of pregnancy and followed up for approximately 7 months until delivery. The women will be randomized into two groups with lifestyle interventions and vitamin D supplementation or no intervention. Women receiving lifestyle interventions (e.g. physical activity, diet or a combination) will have personal contact with a lifestyle coach trained in motivational interviewing. The main outcome measures of the trial are fasting blood glucose, weight gain during pregnancy and insulin sensitivity.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Cheung NW, Blyth K (2003) Population health significance of gestational diabetes. Diabetes Care 26:2005–2009

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Massi-Benedetti M, CODE-2 Advisory Board (2002) The cost of diabetes type II in Europe: the CODE-2 Study. Diabetologia 45:1–4

    Article  Google Scholar 

  3. Tieu J, Crowther CA, Middleton P (2008) Dietary advice in pregnancy for preventing gestational diabetes mellitus. Cochrane Database Syst Rev:CD006674

    Google Scholar 

  4. International Association of Diabetes and Pregnancy Study Groups (IADPSG) (2010) Recommendations on the diagnosis and classification of hyperglycemia in pregnancy. Diabetes Care 33:676–682

    Article  Google Scholar 

  5. Dempsey JC, Sorensen TK, Williams MA et al (2004) Prospective study of gestational diabetes mellitus risk in relation to maternal recreational physical activity before and during pregnancy. Am J Epidemiol 159:663–670

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Office of Surveillance, Epidemiology, and Laboratory Services, Centers for Disease Control and Prevention (2012) Behavioral risk factor surveillance system. http://www.cdc.gov/BRFSS/

  7. Centers for Disease Control and Prevention (2003) Births: final data 2002. Atlanta, GA. (DHHS publ. no. PHS 2004-1120)

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Consortia

Corresponding author

Correspondence to G. Desoye.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Desoye, G., im Namen des DALI-Kernteams. „Vitamin D and Lifestyle Intervention for Gestational Diabetes Mellitus Prevention“. Diabetologe 8, 647–651 (2012). https://doi.org/10.1007/s11428-012-0932-z

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11428-012-0932-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation