Skip to main content
Log in

Strategien zur immunsuppressiven Therapie intraokularer Entzündungen

Strategies for the immunosuppressive therapy of intraocular inflammation

  • Leitthema
  • Published:
Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

In den letzten zwei Jahrzehnten entwickelte sich eine Fülle von Behandlungsmodalitäten für intraokulare Entzündungen (Uveitis). Mittlerweile sollte es möglich sein, jedem Uveitispatienten ein brauchbares Behandlungskonzept anbieten zu können. Neben Kortikosteroiden (CS) als Primärtherapie der Uveitis scheint sich Methotrexat als Mittel der ersten Wahl als CS-Ersatzpräparat durchzusetzen. In diesem Leitartikel sollen Strategien aufgezeigt werden, die dem Ungeübten in der Behandlung von Uveitispatienten als Richtschnur dienen können. Eine Tabelle, die die wichtigsten Informationen über Wirkmechanismen, Dosierungen, Nebenwirkungen, Kosten usw. zusammenfasst, rundet den Artikel ab.

Abstract

Over the past two decades, therapeutic options for the treatment of intraocular inflammation (uveitis) have developed into a highly differentiated approach with an increasing number of drug options. In contrast to some other common sight-threatening ocular diseases, the majority of patients with uveitis can expect to receive treatment which will positively alter the course of their eye disease. Besides corticosteroids (CS) as primary systemic treatment, the most popular CS-sparing drug appears to be MTX in the treatment of uveitis. This paper suggests a strategy for the therapeutic approach to treating patients with intraocular inflammation. A table summarizes detailed information about mechanisms of action, dosage, and side effects, etc.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Adami S, Zamberlan N (1996) Adverse effects of bisphosphonates. A comparative review. Drug Saf 3:158–170

    Google Scholar 

  2. American College of Rheumatology Ad Hoc Committee on Glucocorticoid-Induced Osteoporosis (2001) Recommendations for the prevention and treatment of glucocorticoid-induced osteoporosis: 2001 update. Arthritis Rheum 7:1496–1503

    Google Scholar 

  3. Becker MD, Rosenbaum JT (2000) Current and future trends in the use of immunosuppressive agents in patients with uveitis. Curr Opin Ophthalmol 6:472–477

    Google Scholar 

  4. Becker MD, Smith JR, Max R et al. (2005) Management of sight-threatening uveitis: new therapeutic options. Drugs (im Druck)

  5. Hesselink DA, Baarsma GS, Kuijpers RW et al. (2004) Experience with cyclosporine in endogenous uveitis posterior. Transplant Proc 2 [Suppl]:372S-377S

    Article  Google Scholar 

  6. Jabs DA, Rosenbaum JT, Foster CS et al. (2000) Guidelines for the use of immunosuppressive drugs in patients with ocular inflammatory disorders: recommendations of an expert panel. Am J Ophthalmol 4:492–513

    Article  Google Scholar 

  7. Jones NP, Anderton LC, Cheong FM et al. (2002) Corticosteroid-induced osteoporosis in patients with uveitis. Eye 5:587–593

    Article  Google Scholar 

  8. Rothova A (2002) Corticosteroids in uveitis. Ophthalmol Clin North Am 3:389–394

    Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. D. Becker.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Becker, M.D. Strategien zur immunsuppressiven Therapie intraokularer Entzündungen. Ophthalmologe 102, 341–348 (2005). https://doi.org/10.1007/s00347-004-1167-1

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-004-1167-1

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation