Skip to main content
Log in

Hornhautperforationen bei Vitamin-A-Mangel

Corneal perforation associated with vitamin A deficiency

  • Kasuistik
  • Published:
Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Fragestellung

Vitamin A dient der Aufrechterhaltung der Integrität der Augenoberfläche. Ein Mangel unterschiedlicher Ursache kann zu schwerwiegenden Komplikationen bis hin zur Hornhautperforation führen.

Patienten

Wir berichten über 3 Patienten mit einem Vitamin-A-Mangel. Ursächlich waren eine primäre biliäre Zirrhose, eine Malnutrition infolge eines Alkoholabusus und eine Graft-versus-Host-Erkrankung des Darmes mit Diarrhö nach einer Knochenmarktransplantation.

Ergebnisse

Bei allen Patienten fand sich zu Beginn der Therapie ein erniedrigter Gehalt von Vitamin A im Serum. Bei 2 Personen war das retinolbindende Protein ebenfalls erniedrigt. Eine Hornhautperforation trat bei 2 Patienten auf. Von diesen war bei einem sogar eine 3-malige beidseitige Keratoplastik erforderlich. Bei der 3. Patientin kam es zu einer Descemetozele ohne Perforation. Die Substitution mit Vitamin A führte bei 2 Erkrankten zu einer deutlichen Befundverbesserung.

Schlussfolgerungen

Vitamin A hat im Zusammenhang mit Zink eine wichtige Bedeutung für die Aufrechterhaltung der kornealen und konjunktivalen Integrität. Ebenfalls sind Vitamin-A-abhängige Regulationsmechanismen für die Produktion von Muzinen der Augenoberfläche bekannt. Ein Mangel an Vitamin A ist durch vielfältige unterschiedliche Grunderkrankungen möglich. Insbesondere bei rasch fortschreitenden Hornhautulzera sollte an einen solchen gedacht werden. Die Indikation zur Substitutionstherapie muss rasch getroffen werden, da so schwerwiegendere Verläufe abgemildert werden können.

Abstract

Purpose

Vitamin A has been identified as a substantial substrate for ocular surface integrity. Vitamin A deficiency, which can be caused by different etiologies, may lead to severe complications including corneal perforation.

Patients

Case reports of three patients with vitamin A deficiency. The observed etiologies leading to vitamin A deficiency were: (1) primary biliary cirrhosis, (2) malnutrition induced by alcohol abuse, and (3) malabsorption syndrome caused by a graft-versus-host disease of the intestine after bone marrow transplantation.

Results

In all three cases vitamin A serum levels were below normal values. In two patients retinol binding protein was also reduced. Two of three had corneal perforation, which required penetrating keratoplasty (pKP). In one of these cases, pKP was performed three times on both eyes due to a rapid corneal stromal melting leading always to corneal perforation. The third case developed severe corneal thinning of both eyes with the formation of a descemetocele. Vitamin A substitution improved symptoms and ocular surface integrity.

Conclusion

Vitamin A in combination with zinc is a crucial factor for maintaining conjunctival and corneal ocular surface integrity. Moreover, vitamin A regulates mucin production of the ocular surface epithelium, which is known to be an important part of the ocular surface defense. Several different primary diseases might cause vitamin A deficiency. Especially patients with rapid progressive corneal ulceration should be examined for vitamin A deficiency. Substitution of vitamin A should be initiated as early as possible to prevent serious disease progression.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Bitsch R (1985) Die therapeutische Anwendung von Vitaminen. Dtsch Apothekerzeitg 125:392

    Google Scholar 

  2. Bron AJ (1988) Eyelid secretions and the prevention and production of disease. Eye 2:164–171

    PubMed  Google Scholar 

  3. Christian P, West KP (1998) Interactions between zinc and vitamin A: an update. Am J Clin Nutr 68:435–441

    Google Scholar 

  4. Frueh BE (1999) Central corneal diseases. Klin Monatsbl Augenheilkd 214:291–294

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Huber AM, Gershoff SN (1975) Effects of zinc deficiency on the oxidation of retinol and ethanol in rats. J Nutr 105:1486–1490

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Kanazawa S, Kitaoka T, Ueda Y et al (2002) Interaction of zinc and vitamin A on the ocular surface. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 240:1011–1021

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. McLaren DS (1981) The luxus vitamins — A and B12. Am J Clin Nutr 34:1611–1616

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. McLaren DS (1999) Vitamin A deficiency disorders. J Indian Med Assoc 97:320–323

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Sadowski B, Rohrbach JM, Steuhl KP et al (1994) Corneal manifestations in Vitamin A deficiency. Klin Monatsbl Augenheilkd 205:76–85

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Shams NB, Hanninen LA, Chaves HV et al (1993) Effect of vitamin A deficiency on the adhesion of rat corneal epithelium and the basement membrane complex. Invest Ophthalmol Vis Sci 34:2646–2654

    Google Scholar 

  11. Shams NB, Reddy CV, Watanabe K et al (1994) Increased interleukin-1 activity in the injured vitamin A-deficient cornea. Cornea 13:156–166

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Smith JC (1980) The vitamin A-zinc connection: a review. Ann N Y Acad Sci 355:62–75

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Solomons NW, Russell RM (1980) The interaction of vitamin A and zinc: implications for human nutrition. Am J Clin Nutr 33:2031–2040

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Suan EP, Bedrossian EH, Eagle RC et al (1990) Corneal perforation in patients with vitamin A deficiency in the United States. Arch Ophthalmol 108:350–353

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Tei M, Spurr-Michaud SJ, Tisdale AS et al (2000) Vitamin A deficiency alters the expression of mucin genes by the rat ocular surface epithelium. Invest Ophthalmol Vis Sci 41:82–88

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Twining SS, Schulte DP, Zhou X et al (1997) Changes in rat corneal matrix metalloproteinases and serine proteinases under vitamin A deficiency. Curr Eye Res 16:158–165

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Valenton MJ, Tan RV (1975) Secondary ocular bacterial infection in hypovitaminosis a xerophthalmia. Am J Ophthalmol 80:673–677

    CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C. Heinz.

Additional information

Dieser Beitrag wurde auf der 101. Tagung der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft als Kurzvortrag gehalten.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Heinz, C., Steuhl, KP. & Meller, D. Hornhautperforationen bei Vitamin-A-Mangel. Ophthalmologe 101, 614–617 (2004). https://doi.org/10.1007/s00347-003-0963-3

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-003-0963-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation