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Rehabilitation nach Mehrfachverletzung

Rehabilitation after multiple traumata

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die Wiedereingliederung ins soziale und berufliche Umfeld und das Erreichen einer bestmöglichen Lebensqualität ist nach Mehrfachverletzungen oft nur nach einem langwierigen Reha-Prozess zu erreichen und gehört in die Hände erfahrener Ärzte, Therapeuten und Reha-Manager.

Rehabilitationsphasen

Die Rehabilitation nach schweren Unfällen ist von der „normalen“ orthopädischen Rehabilitation nach elektiven Eingriffen abzugrenzen. Die Herausforderungen der Traumarehabilitation erfordern aufeinander abgestimmte Rehabilitationsphasen. Nur so kann das sog. Reha-Loch zwischen der Entlassung aus der Akutklinik und dem Beginn der postakuten Rehabilitation vermieden werden. Ein 6‑Phasen-Modell wird beschrieben. Nach der Akutbehandlung (Phase A) und einer eventuell erforderlichen Frührehabilitation (Phase B) stellt die Phase C der postakuten Rehabilitation besondere Anforderungen an die Rehabilitationseinrichtung. Die Phase D der Anschlussrehabilitation ist etabliert. Die weiterführende Rehabilitation (Phase E) sieht speziell auf die Unfallfolgen abgestimmte Maßnahmen, wie die Schmerzrehabilitation oder tätigkeitsorientierte Verfahren vor. Eine langfristige Nachsorge ehemals schwerverletzter Patienten ist notwendig (Phase F).

Ausblick

Eine Integration von Traumarehabilitationszentren in die bestehenden Traumanetzwerke bleibt das Ziel, um das Outcome zu verbessern.

Abstract

Background

The reintegration into the social and professional environment and the achievement of the best possible quality of life after multiple injuries can often only be achieved after a lengthy rehabilitation process and belongs in the hands of experienced doctors, therapists, and rehabilitation managers.

Rehabilitation phases

Rehabilitation after serious accidents must be differentiated from “normal” orthopedic rehabilitation after elective surgery. The challenges of trauma rehabilitation require coordinated rehabilitation phases. This is the only way to avoid the so-called “rehab hole” between discharge from the acute clinic and the start of post-acute rehabilitation. A 6-phase model is described. After acute treatment (phase A) and any necessary early rehabilitation (phase B), phase C of post-acute rehabilitation places special demands on the rehabilitation facility. Phase D of the follow-up rehabilitation is established. The further rehabilitation (phase E) provides measures specifically tailored to the consequences of the accident, such as pain rehabilitation or activity-oriented procedures. Long-term follow-up care for previously severely injured patients is necessary (phase F).

Prospects

An integration of trauma rehabilitation centers into the existing trauma network remains the goal to improve the outcome after polytrauma.

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Abbreviations

BMI:

Body-Mass-Index

DGOU :

Deutsche Gesellschaft für Orthopädie und Unfallchirurgie

DGU :

Deutsche Gesellschaft für Unfallchirurgie

DRG :

Diagnosis Related Groups

EQ :

EuroQol Group

GCS :

Glasgow Coma Scale

ISS :

„Injury severity score“

OPS :

Operationen- und Prozedurenschlüssel

PTBS :

Posttraumatische Belastungsstörung

RTW :

„Return-to-work“

TRS :

Trauma-Reha-Score

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Correspondence to Stefan Simmel.

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Simmel, S. Rehabilitation nach Mehrfachverletzung. Orthopäde 50, 910–915 (2021). https://doi.org/10.1007/s00132-021-04172-y

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