Zusammenfassung
Hintergrund und Zielsetzung
Seit den 80er Jahren geben in westlichen Ländern Opfer von Verkehrsunfällen im wachsenden Ausmaß chronische Beschwerden an, die vermeintlich durch ein Halswirbelsäulenschleudertrauma (HWS-ST) verursacht wurden. Eine umfangreiche Studie im Jahr 1996 kam dagegen zu dem Schluss, dass dieses so genannte chronische HWS-ST-Syndrom eine geringe Validität besitzt. Es sollte überprüft werden, ob die damaligen Ergebnisse sich unter Einbeziehung zwischenzeitlich publizierter Arbeiten aufrechterhalten lassen.
Methode
Es wurde eine umfangreiche Recherche der gesamten HWS-ST-Literatur in Pubmed seit 1996 mit dem Suchwort „whiplash“ vorgenommen. Anschließend erfolgte eine Prüfung auf Validität des chronischen HWS-ST-Syndroms anhand der Forschungsresultate der letzten 15 Jahre.
Ergebnisse
Unter den über 1600 Publikationen, die seit 1996 über das HWS-ST erschienen sind, konnte keine Studie gefunden werden, die die nosologische Validität des chronischen HWS-ST-Syndroms bestätigt.
Schlussfolgerungen
Die positive Konsequenz der Resultate dieser und der früheren Studie ist, dass sich die außerordentlich gute Prognose nach HWS-ST gegenüber den Betroffenen glaubwürdiger darstellen lässt. Viele iatrogene Schäden lassen sich dadurch vermeiden. Gutachterlich sollten nach HWS-ST ohne radiologisch dokumentierten und/oder neurologisch bestätigten, signifikanten akuten traumatischen Schaden, der chronische Beschwerden verursachen kann, in der Regel keine Versicherungsleistungen befürwortet werden. Die Autoren schlagen vor, dass sämtliche einer Reihe von Minimalanforderungen für einen Kausalzusammenhang zwischen dem Trauma und chronischen Beschwerden erfüllt sein müssen, wenn man ausnahmsweise von dieser Regel abweicht.
Abstract
Background
Since the 1980s, victims of traffic accidents in western countries increasingly report chronic symptoms which they attribute to a whiplash injury of the cervical spine. In an extensive review article published in 1996, it was, however, concluded that this so-called chronic whiplash syndrome has little nosological validity. It was now investigated whether this conclusion could be upheld by the results of later published studies.
Methods
Extensive evaluation was carried out of all the whiplash literature listed in Pubmed since 1996 with the question whether research over the last 15 years has achieved a better validation of this syndrome.
Results
Of the over 1,600 publications about whiplash since 1996, no study could be identified which confirmed the nosological validity of the chronic whiplash syndrome.
Conclusion
As a positive consequence of the results of this study, accident victims suffering whiplash can be informed about the very good prognosis after whiplash in a more trustworthy way. Many iatrogenic injuries can thus be avoided. The expert opinion after whiplash without radiologically documented and/or neurologically confirmed significant acute traumatic injury which can cause chronic symptoms, should generally not be in favor of insurance benefits. The authors propose that all of a set of minimal criteria should be fulfilled if in exceptional cases a probable relationship between the trauma and chronic symptoms can be assumed.
Literatur
Berry H (2000) Chronic whiplash syndrome as a functional disorder. Arch Neurol 57:292–293
Bonk A, Ferrari R, Giebel GD et al (2000) A prospective randomized, controlled outcome study of two trials of therapy for whiplash injury. J Musculoskelet Pain 8:123–132
Bovim G, Schrader H, Sand T (1995) Neck pain in the general population. Spine 20:625–629
Castro WH, Schilgen M, Meyer S et al (1997) Do „whiplash injuries“ occur in low-speed rear impacts? Eur Spine J 6:366–375
Castro WH, Meyer SJ, Becke ME et al (2001) No stress – no whiplash? Prevalence of „whiplash“ symptoms following exposure to a placebo rear-end collision. Int J Legal Med 114:316–322
Dahl AA (1985) Borderline disorders – the validity of the diagnostic concept. Psychiatr Dev 3:109–152
Dullerud R, Gjertsen O, Server A (2010) Magnetic resonance imaging of ligaments and membranes in the craniocervical junction in whiplash-associated injury and in healthy control subjects. Acta Radiol 51:207–212
Ferrari R (1999) The whiplash encyclopedia: the facts and myths of whiplash. Aspen Publishers, Gaithersburg, MD
Ferrari R, Schrader H (2001) The late whiplash syndrome: a biopsychosocial approach. J Neurol Neurosurg Psychiatry 70:722–726
Ferrari R, Kwan O, Russell AS et al (1999) The best approach to the problem of whiplash? One ticket to Lithuania, please. Clin Exp Rheumatol 17:321–326
Haas DC (2004) Traumatic-event headaches. BMC Neurol 4:17
Hagen K, Zwart JA, Vatten L et al (2000) Prevalence of migraine and non-migrainous headache – head-HUNT, a large population-based study. Cephalalgia 20:900–906
Hill AB (1965) The environment and disease: association or causation? Proc R Soc Med 58:295–300
http://www.gdv.de/DatenUndFakten/autoundverkehr/inhalt.html
Kråkenes J, Kaale BR, Moen G et al (2002) MRI assessment of the alar ligaments in the late stage of whiplash injury – a study of structural abnormalities and observer agreement. Neuroradiology 44:617–624
Myran R, Kvistad KA, Nygaard OP et al (2008) Magnetic resonance imaging assessment of the alar ligaments in whiplash injuries: a case-control study. Spine 33:2012–2016
Obelieniene D, Bovim G, Schrader H, et al (1998) Headache after whiplash: a historical cohort study outside the medico-legal context. Cephalalgia 18:559–564
Obelieniene D, Schrader H, Bovim G et al (1999) Pain after whiplash: a prospective controlled inception cohort study. J Neurol Neurosurg Psychiatry 66:279–283
Obermann M, Nebel K, Riegel A et al (2010) Incidence and predictors of chronic headache attributed to whiplash injury. Cephalalgia 30(5):528–534
Partheni M, Miliaras G, Constantoyannis C, Papadakis N (1999) Whiplash injury. J Rheumatol 26:1206–1207
Pfirrmann CW, Binkert CA, Zanetti M et al (2000) Functional MR imaging of the craniocervical junction. Correlation with alar ligaments and occipito-atlantoaxial joint morphology: a study in 50 asymptomatic subjects. Schweiz Med Wochenschr 130:645–651
Pfirrmann CW, Binkert CA, Zanetti M et al (2001) MR morphology of alar ligaments and occipitoatlantoaxial joints: study in 50 asymptomatic subjects. Radiology 218:133–137
Schrader H, Obelieniene D, Bovim G et al (1996) Natural evolution of late whiplash syndrome outside the medicolegal context. Lancet 347:1207–1211
Schrader H, Stovner LJ, Obelieniene D et al (2006) Examination of the diagnostic validity of „headache attributed to whiplash injury“: a controlled, prospective study. Eur J Neurol 13:1226–1232
Simotas AC, Shen T (2005) Neck pain in demolition derby drivers. Arch Phys Med Rehabil 86:693–696
Spitzer WO, Skovron ML, Salmi LR et al (1995) Scientific monograph of the Quebec Task Force on Whiplash-Associated Disorders: redefining „whiplash“ and its management. Spine 20(Suppl 8):1S–73S
Stovner LJ (1996) The nosological status of the whiplash syndrome: a critical review based on a methodological approach. Spine 21:2735–2746
Thomann KD, Schomerus C, Sebestény T, Rauschmann M (2010) Isolated injury of the alar ligaments: MRI diagnosis and surgical therapy. Orthopade 39:285–298
Volle E, Montazem A (2001) MRI video diagnosis and surgical therapy of soft tissue trauma to the craniocervical junction. Ear Nose Throat J 80:41–48
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Schrader, H., Stovner, L. & Eisenmenger, W. Fragliche nosologische Validität des chronischen Halswirbelschleudertraumasyndroms. Orthopäde 41, 147–152 (2012). https://doi.org/10.1007/s00132-011-1868-5
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-011-1868-5
Schlüsselwörter
- Halswirbelsäulenschleudertrauma (HWS-ST)
- Chronisches HWS-ST-Syndrom
- Nackenschmerzen
- Kopfschmerz
- Epidemiologie