Zusammenfassung
Bei der Applikation von 17–20 ml Lokalanästhetikum mit Steroiden via Hiatus canalis sacralis oder epidural zwischen den Dornfortsätzen steigt die Lösung bis auf Höhe des thorakolumbalen Uberganges. Die Indikation für einen therapeutischen Sakralblock oder eine epidurale Injektion stellt die radikuläre Symptomatik bei Diskushernie oder foraminaler Stenose sowie die neurogene Claudicatio bei lumbaler Spinalstenose dar. Eine Kontraindikation ist die Antikoagulation bzw. ein lokaler Infekt wie auch der Verdacht auf eine systemische Entzündung des zentralen bzw. peripheren Nervensystems und polymorbide Patienten in einem schlechten allgemein Zustand. Komplikationen bzw. Nebenwirkungen äußerst selten. Nur eine randomisierte Studie über die Wirksamkeit wurde publiziert.
Abstract
Injection of 17–20 ml of local anesthetic combined with corticosteroids via hiatus canalis sacralis or epidural between spinal processes in the lumbar region leads to distribution up to the level of the thoracolumbar junction. The indication for therapeutic peridual or epidural injections are radicular symptoms as a result of disc herniation, foraminal stenosis as well as neurogenic claudication. Contraindications are anticoagulation or local infection. Complications and side effects occur extremely seldom. There is only one RCT for radiculopathy and epidural steroids.
Literatur
Boonen S, Van-Distel G, Westhovens R, Dequeker J (1995) Steroid myopathy induced by epidural triamcinolone injection. Rheumatol 34: 385–386
Bush K, Hillier S (1991) A controlled study of caudal epidural injection of triamcinolone plus procaine for the management of intractable sciatica. Spine 16: 572–575
Bush K, Cowan N, Katz DE, Gishen P (1992) The natural history of sciatica associated with disc pathology. A prospective study with clinical and independent radiologic follow-up. Spine 17: 1205–1212
Grob D, Dvorak J (1998) Sakralblock: Indikationen und Wirksamkeit. Praxis 87: 305–308
Koes BW, Scholten RJPM, Mens JMA, Bouter LM (1995) Efficacy of epidural steroid injections for low-back pain and sciatica: a systemic review of radomized clinical trials. Review article. Pain 63: 279–288
Mam MK (1995) Results of epidurale injection of local anaesthetic and corticosteroid in patients with lumbosciatic pain. Indian Med Assoc 93: (1) 17.8, 24
Price CM, Rogers PD, Prosser ASJ, Arden NK (2000) Comparison of the caudal and lumbar approaches to the epidural space. Ann Rheum Dis 59: 879–882
Rydevik B, Brown M, Lundborg G (1984) Pathoanatomy and pathophysiology of nerve root compression. Spine 9: 7–15
Weinstein SM, Herring SA, Wynne G (1995) Epidural steroid injections. Contemporary concepts in spine carte. Spine 20: 1842–1846
White AH, Derby R, Wynne G (1980) Epidural injections for the diagnosis and treatment of low back pain. Spine 5: 78–86
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Dvorak, J., Grob, D. Epidurale Injektionen. Orthopäde 33, 591–593 (2004). https://doi.org/10.1007/s00132-003-0616-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-003-0616-x