Summary
Few patients with prostate cancer metastatic to the lymphnodes can be cured by radiotherapy, radical prostataectomy or androgen deprivation. Inevitably serum PSA levels will rise after a few years whereas the clinical recurrence appears after 5 to 10 years. Prospective trials regarding adjuvant treatment of lymphnode positive prostate cancer do not exist. Retrospective studies involving adjuvant endocrine treatment reveal a prolonged disease free survival time. Scientific proof of the best treatment for prostate cancer with lymphnode metastasis does not exist. The decision how to treat is based on our personal experience and philosophy as well as on our knowledge and interpretation of the available lierature. The art of medicine is the feeling for the best treatment of each individual patient.
Zusammenfassung
Nur wenige Patienten mit Lymphknotenmetastasen eines Prostatakarzinoms können durch Strahlentherapie, radikale Prostatektomie oder Androgendeprivation geheilt werden. Die PSA-Werte steigen fast ausnahmslos nach einigen Jahren an, wobei das klinische Rezidiv oft 5–10 Jahre auf sich warten läßt. Prospektive Studien zur Frage einer adjuvanten Therapie beim lymphogen metastasierten Prostatakarzinom fehlen. Retrospektiv erhobene Daten zur adjuvanten endokrinen Therapie zeigen eine Verlängerung der krankheitsfreien Überlebenszeit. Wissenschaftlich stichhaltige Untersuchungen zur besten Behandlung des lymphogen metastasierten Prostatakarzinoms fehlen. Diese Therapieentscheidung wird getroffen nach unserer persönlichen Erfahrung und Philosophie und durch unsere Kenntnis und Interpretation der verfügbaren Literatur. Die ärztliche Kunst ist das Gespür für die beste Behandlung eines individuellen Patienten.
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Schmeller, N. Adjuvant therapy in lymphnode positive prostate cancer. Urologe 37, 141–144 (1998). https://doi.org/10.1007/s001200050161
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001200050161