Zusammenfassung
Hintergrund
Nervenverletzungen sind ein häufiges Problem im klinischen Alltag und erfordern eine intensive interdisziplinäre Betreuung.
Fragestellung
Der aktuelle Stand der Bildgebung zur Diagnosesicherung von Nervenverletzungen wird beschrieben. Dabei wird auf die Rolle des hochauflösenden Ultraschalls und der Magnetresonanztomographie in der Diagnostik und Nachsorge peripherer Nervenverletzungen eingegangen.
Material und Methoden
Übersicht des aktuellen Stands der Bildgebung zur Diagnosesicherung von Nervenverletzungen.
Ergebnisse
Abhängig vom vermuteten Schädigungsort sind die primäre Domäne der magnetresonanztomographischen (MR) Bildgebung (MR-Neurographie) Verletzungen im Bereich der Wirbelsäule, der Nervenwurzeln, des Plexus brachialis und lumbalis sowie des Beckens und proximalen Oberschenkels. Bei weiter peripher gelegenen Nervenläsionen der Extremitäten überwiegen dagegen die Vorteile des hochauflösenden Nervenultraschalls in einem dynamischen Setting. Die MR-Neurographie ist hier, insbesondere bei den häufigen Engpasssyndromen, nur in sehr vereinzelten und ausgewählten Fällen indiziert.
Schlussfolgerung
Für eine günstige Prognose von Nervenverletzungen sind neben einer korrekten anatomischen Zuordnung die rechtzeitige Entscheidung für einen möglichen Eingriff und die geeignete Begleittherapie eine wichtige Grundlage. Bildgebende Verfahren sollten daher früh in der Diagnostik und den Verlaufskontrollen peripherer Nervenverletzungen eingesetzt werden.
Abstract
Background
Nerve injuries are a frequent problem in routine clinical practice and require intensive interdisciplinary care.
Objective
The current status of imaging to confirm the diagnosis of nerve injuries is described. The role of high-resolution ultrasound and magnetic resonance imaging (MRI) in the diagnostics and follow-up of peripheral nerve injuries is elaborated.
Material and methods
Review of the current state of imaging to confirm the diagnosis of nerve injuries.
Results
Depending on the suspected site of damage, the primary domain of magnetic resonance (MR) imaging (MR neurography) is injuries in the region of the spine, nerve roots, brachial plexus and lumbar plexus, pelvis and proximal thigh. In contrast, in other peripheral nerve lesions of the extremities the advantages of high-resolution nerve ultrasound in a dynamic setting predominate. The MR neurography is indicated here, especially in the frequent bottleneck syndromes and only in very isolated and selected cases.
Conclusion
In addition to a correct anatomical assignment, the timely decision for a possible intervention and the appropriate concomitant treatment are an important basis for a favorable prognosis of nerve injuries. Imaging techniques should therefore be used early in the diagnostics and follow-up controls of peripheral nerve injuries.
Abbreviations
- CISS:
-
„Constructive interference in steady state“
- CSA:
-
„Cross-sectional area“ (Querschnittsfläche)
- FOV:
-
„Field of view“ (Sichtfeld)
- FS:
-
Fettsättigung
- HRUS:
-
Hochauflösender Nervenultraschall
- MIP:
-
Maximumintensitätsprojektion
- MR:
-
Magnetresonanz
- MRT:
-
Magnetresonanztomographie
- SNR:
-
„Signal-to-noise ratio“ (Signal-zu-Rausch-Verhalten)
- SPACE:
-
„Single-slab 3‑dimensional T2-weighted turbo spin echo sequence“
- STIR:
-
„Short tau inversion recovery“
- TE:
-
Echozeit
- TSE:
-
„Turbo spin echo“
Literatur
Padua L et al (2013) Ultrasound as a useful tool in the diagnosis and management of traumatic nerve lesions. Clin Neurophysiol 124(6):1237–1243
Simon NG et al (2016) Advances in the neurological and neurosurgical management of peripheral nerve trauma. J Neurol Neurosurg Psychiatry 87(2):198–208
Campbell WW (2008) Evaluation and management of peripheral nerve injury. Clin Neurophysiol 119(9):1951–1965
Seddon HJ (1954) Peripheral nerve injuries. Medical research council special report series. Br J Surg 42(175):558
Sunderland S (1951) A classification of peripheral nerve injuries producing loss of function. Brain 74(4):491–516
Goubier J‑N, Teboul F (2015) Grading of nerve injuries
Peer S et al (2001) Examination of postoperative peripheral nerve lesions with high-resolution sonography. AJR Am J Roentgenol 177(2):415–419
Grimm A et al (2016) The modified ultrasound pattern sum score mUPSS as additional diagnostic tool for genetically distinct hereditary neuropathies. J Neurol 263(2):221–230
Telleman JA et al (2018) Nerve ultrasound in polyneuropathies. Muscle Nerve 57(5):716–728
Zaidman CM et al (2013) Detection of peripheral nerve pathology: comparison of ultrasound and MRI. Neurology 80(18):1634–1640
Fisse AL et al (2021) Cross-sectional area reference values for peripheral nerve ultrasound in adults: a systematic review and meta-analysis-part I: upper extremity nerves. Eur J Neurol 28(5):1684–1691
Fisse AL et al (2021) Cross-sectional area reference values for peripheral nerve ultrasound in adults: a systematic review and meta-analysis-part II: lower extremity nerves. Eur J Neurol 28(7):2313–2318
Fisse AL et al (2021) Cross-sectional area reference values for peripheral nerve ultrasound in adults: a systematic review and meta-analysis-part III: cervical nerve roots and vagal nerve. Eur J Neurol 28(7):2319–2326
Gallardo E, Noto Y, Simon NG (2015) Ultrasound in the diagnosis of peripheral neuropathy: structure meets function in the neuromuscular clinic. J Neurol Neurosurg Psychiatry 86(10):1066–1074
Zhu J et al (2011) Preliminary study of the types of traumatic peripheral nerve injuries by ultrasound. Eur Radiol 21(5):1097–1101
Penkert G, Schelle T, Böhm J (2015) Focal peripheral neuropathies: imaging, neurological, and neurosurgical approaches
Bäumer PH et al (2012) MR neurography—diagnostic criteria to determine lesions of peripheral nerves
Silbermann-Hoffman O, Teboul F (2013) Post-traumatic brachial plexus MRI in practice. Diagn Interv Imaging 94(10):925–943
Chhabra A (2014) Magnetic resonance neurography evaluation in children. MAGNETOM flash
Chhabra A (2012) Magnetic resonance neurography—techniques and interpretation. Magnetom flash
Neufeld EA et al (2015) MR imaging of the lumbosacral plexus: a review of techniques and pathologies. J Neuroimaging 25(5):691–703
Soldatos T et al (2013) High-resolution 3‑T MR neurography of the lumbosacral plexus. Radiographics 33(4):967–987
Petchprapa CN et al (2010) MR imaging of entrapment neuropathies of the lower extremity. Part 1. The pelvis and hip. Radiographics 30(4):983–1000
Filler AG, Maravilla KR, Tsuruda JS (2004) MR neurography and muscle MR imaging for image diagnosis of disorders affecting the peripheral nerves and musculature. Neurol Clin 22(3):643–682
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E. Bürkle, C. Ruff, T. Lindig, T. Nägele, T.-K. Hauser, A. Grimm und N. Winter geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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Die Autoren E. Bürkle und C. Ruff haben zu gleichen Teilen zum Manuskript beigetragen.
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Bürkle, E., Ruff, C., Lindig, T. et al. Die Wahl der richtigen Bildgebung zur Diagnostik und Verlaufsbeurteilung peripherer Nervenverletzungen. Nervenarzt 94, 1087–1096 (2023). https://doi.org/10.1007/s00115-023-01550-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00115-023-01550-z