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Pharmakotherapie bei therapieresistenter Depression

Neue Entwicklungen

Pharmacological therapy for therapy-resistant depression

New developments

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Zusammenfassung

Wichtigstes Ziel der Akutbehandlung einer depressiven Störung ist die vollständige Symptomfreiheit (Remission), da Restsymptome zu einem niedrigeren Funktionsniveau und einer schlechteren Prognose führen. Dieses Ziel wird trotz mehrerer Behandlungsschritte häufig nicht erreicht. Bei diesen Patienten müssen unterschiedliche Ursachen, wie z. B. eine inadäquate Pharmakotherapie, konsequent abgeklärt werden, um die Diagnose einer therapieresistenten Depression (TRD) zu sichern. Bei deren Behandlung nimmt die Pharmakotherapie eine zentrale Position ein. Weitere Verfahren werden an anderer Stelle in diesem Heft behandelt. Zu der z. T. sehr komplexen Pharmakotherapie der TRD gibt es noch zu wenig randomisierte kontrollierte Studien (RCT), sodass die klinisch-praktische Entscheidung häufig auf Erfahrungswissen, Fallberichten und unkontrollierten Studien basiert. Dennoch gibt es einige beachtenswerte neue Entwicklungen, die im vorliegenden Artikel zusammengefasst und evidenzbasiert bewertet werden. Zuvor geben wir einen Überblick über die wichtigsten Definitionen, epidemiologischen Daten, diagnostischen Maßnahmen und Möglichkeiten der Therapieoptimierung, abschließend werfen wir einen kritischen Blick auf Gegenwart und Zukunft der Entwicklung von antidepressiven Substanzen.

Summary

Remission, i. e. the complete absence of symptoms, is the major goal in the treatment of major depressive disorders because residual symptoms cause less functioning and a worse outcome. Despite several treatment steps, numerous patients do not reach complete remission of symptoms. In these patients, it is necessary to rule out several possible causes, including inadequate pharmacotherapy, to confirm the diagnosis of treatment-resistant depression (TRD). In the treatment of TRD, pharmacotherapy plays a central role. Nonpharmacological treatment strategies such as psychotherapy, electroconvulsive therapy, and other brain stimulation methods are also used for TRD treatment and are discussed elsewhere in this issue. Regarding complex pharmacotherapy of TRD, only a limited number of randomized-controlled trials have been done. In consequence, treatment decisions are often based on clinical experience, case series, and uncontrolled studies. Nevertheless, there are some interesting new developments, which are summarized and assessed on the basis of existing evidence in this article. Afore, we present an overview of the most important definitions, epidemiologic data, diagnostic needs and methods for treatment optimization. We end with a critical view on the present and future development of antidepressant drugs.

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Abbreviations

5-HT:

Serotonin

5-HTT:

Serotonintransporter

AD:

Antidepressivum

ADHS:

Aufmerksamkeitsdefizit-/Hyperaktivitätsstörung

AP:

Antipsychotikum

CRF:

„corticotropin releasing factor“

CYP:

Cytochrom-P450-Enzym

H1 :

Histaminrezeptor Typ 1

HAMD-17:

Hamilton-Depressions-Rating-Skala, 17-Item-Version

L-T4 :

L-Thyroxin

mACh:

Muskarinerger Acetylcholinrezeptor

MAO:

Monoaminooxidase

NA:

Noradrenalin

NaSSA:

Noradrenerg und spezifisch serotonerg wirksames Antidepressivum

NAT:

Noradrenalintransporter

NK:

Neurokinin

NMDA:

N-Methyl-D-Aspartat

NNT:

„number needed to treat“

NSSNRI:

Nichtselektiver Serotonin-Noradrenalin-Wiederaufnahme-Inhibitor, „non selective serotonin-norepinephrine reuptake inhibitor“

RCT:

„randomized controlled trial“

SNRI:

Selektiver Noradrenalin-Wiederaufnahme-Inhibitor, „selective norepinephrine reuptake inhibitor“

SNDRI:

Selektiver Noradrenalin-Dopamin-Wiederaufnahme-Inhibitor, „selective norepinephrine dopamine reuptake inhibitor“

SSNRI:

Selektiver Serotonin-Noradrenalin-Wiederaufnahme-Inhibitor, „selective serotonin-norepinephrine reuptake inhibitor“

SSRI:

Selektiver Serotonin-Wiederaufnahme-Inhibitor, „selective serotonin reuptake inhibitor“

STAR*D:

The Sequenced Treatment Alternatives to Relieve Depression Trial

T3 :

Trijodthyronin

TDM:

Therapeutisches Drug-Monitoring

TRD:

Therapieresistente Depression

Literatur

  1. AkdÄ (Arzneimittelkommission der deutschen Ärzteschaft) (2006) Empfehlungen zur Therapie der Depression, 2. Aufl. Arzneiverordnung in der Praxis 33: Sonderheft 1

    Google Scholar 

  2. Anderson IM (2000) Selective serotonin reuptake inhibitors versus tricyclic antidepressants: a meta-analysis of efficacy and tolerability. J Affect Disord 58: 19–36

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Bauer M, Bschor T, Pfennig A et al., WFSBP Task Force on Unipolar Depressvie Disorders (2007) World Federation of Societies of Biological Psychiatry (WFSBP) guidelines for biological treatment of unipolar depressive disorders in primary care. World J Biol Psychiatry 8: 67–104

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Baumann P, Hiemke C, Ulrich S et al.; Arbeitsgemeinschaft fur Neuropsychopharmakologie und -pharmakopsychiatrie (2004) The AGNP-TDM expert group consensus guidelines: therapeutic drug monitoring in psychiatry. Pharmacopsychiatry 37: 243–265

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Benkert O, Hippius H (2006) Kompendium der Psychiatrischen Pharmakotherapie. Springer, Berlin Heidelberg New York

  6. Dodd S, Horgan D, Malhi GS et al. (2005) To combine or not to combine? A literature review of antidepressant combination therapy. J Affect Disord 89: 1–11

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Herpfer I, Lieb K (2005) Substance P receptor antagonists in psychiatry: rationale for development and therapeutic potential. CNS Drugs 19: 275–293

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Leitner I, Bailer U, Letmaier M et al. (2004) Behandlungsmöglichkeiten der therapieresistenten Depression. J Neurol Neurochir Psychiatr 1: 28–38

    Google Scholar 

  9. Lieb K (2005) Affektive Störungen. In: Brunnhuber S, Frauenknecht S, Lieb K (Hrsg) Intensivkurs Psychiatrie. Urban & Fischer Elsevier, München Jena

  10. Nierenberg AA, Katz J, Fava M (2007) A critical overview of the pharmacologic management of treatment-resistent depression. Psychiatr Clin N Am 30: 13–29

    Article  Google Scholar 

  11. Ruhe HG, Huyser J, Swinkels JA et al. (2006) Switching antidepressants after a first selective serotonin reuptake inhibitor in major depressive disorder: a systematic review. J Clin Psychiatry 67: 1836–1855

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Shams ME, Arneth B, Hiemke C et al. (2006) CYP2D6 polymorphism and clinical effect of the antidepressant venlafaxine. J Clin Pharm Ther 31: 493–502

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Szegedi A, Müller MJ, Anghelescu IG et al. (2003) Early improvement under mirtazapine and paroxetine predicts later stable response and remission with high sensitivity in patients with major depression. J Clin Psychiatry 64: 413–420

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Tadic A, Müller MJ, Rujescu D et al. (2007) The MAOA T941G polymorphism and short-term treatment response to mirtazapine and paroxetine in major depression. Am J Med Genet B Neuropsychiatr Genet 144: 325–331

    PubMed  Google Scholar 

  15. Trivedi MH, Rush AJ, Wisniewski SR et al.; STAR*D Study Team. (2006) Evaluation of outcomes with citalopram for depression using measurement-based care in STAR*D: implications for clinical practice. Am J Psychiatry 163: 28–40

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Tadić, A., Lieb, K. Pharmakotherapie bei therapieresistenter Depression. Nervenarzt 78 (Suppl 3), 551–564 (2007). https://doi.org/10.1007/s00115-007-2366-1

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