Skip to main content
Log in

Identifizierung von Risikofaktoren postoperativer Komplikationen in der primären Knieendoprothetik

Risk profiling of postoperative complications in 17,644 total knee replacements

  • Originalien
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Studienziel

Basierend auf den Daten über unmittelbar postoperative auftretende Komplikationen, die im Rahmen der externen Qualitätssicherung bei 17.644 primären Kniegelenkimplantationen in Baden-Württemberg in den Jahren 2000–2002 dokumentiert wurden, untersucht diese Studie patienten- und eingriffassoziierte Risikofaktoren für das Auftreten postoperativer Komplikationen nach primären Kniegelenkersatz mit dem Ziel der Risikoadjustierung im Rahmen der Qualitätssicherung.

Methodik

Mittels logistischer Regression wurden zunächst aus den erfassten Daten signifikante Risikofaktoren für das Auftreten von „allgemeinen postoperativen Komplikationen“ ermittelt und quantifiziert. Danach wurde in einem 2. Schritt mittels univariater Analyse untersucht, ob diese einen signifikanten qualitativen und quantitativen Einfluss auf das Auftreten von „speziellen Komplikationen“ (z. B. Thrombose, Lungenembolie, Infekt) nach Knietotalendoprothesen besitzen.

Ergebnisse

Im Rahmen des erfassten stationären postoperativen Verlaufs wurden 11,3% allgemeine Komplikationen dokumentiert. An speziellen Komplikationen wurden in 2,9% Hämatome, kardiovaskuläre Komplikationen in 1,8%, tiefe Beinvenenthrombosen in 1,2%, Lungenembolien in 0,2%, Infektionen in 0,8% und Pneumonien in 0,3% aller Patienten erfasst. Die logistische Regression ergab, dass patientenassoziierte Risikofaktoren wie erhöhtes Patientenalter, männliches Geschlecht, hohe ASA-Klassifikation aber auch eingriffassoziierte Risikofaktoren wie verlängerte Operationszeit, Fremdblutgabe und die Durchführung einer zusätzlichen Retinakulumspaltung die Rate an allgemeinen postoperativen Komplikationen erhöhten. Bei Männern wurden bevorzugt Hämatome, Wundinfektionen und Pneumonien beobachtet, bei Frauen v. a. tiefe Beinvenenthrombosen. Fremdblutgaben erhöhen das Risiko für das Auftreten postoperativer Hämatome, kardiovaskulärer Komplikationen und Infektionen nach einem primären endoprothetischen Kniegelenkersatz. Regionale Anästhesieverfahren verringern das Risiko für das Auftreten postoperativer Beinvenenthrombosen und Lungenembolien.

Schlussfolgerung

Eine signifikante Erhöhung unmittelbar postoperativer Komplikationen nach einem primären totalen Kniegelenkersatz konnten bei Männern, älteren Patienten, verlängerter Operationszeit und nach Fremdblutgaben beobachtet werden.

Abstract

Aim

Postoperative complications following primary total knee replacement performed between 2000 and 2002 were assessed to determine perioperative patient- and procedure-related risks associated with the procedure.

Methods

For this analysis, the data collected during postoperative hospitalization for 17,644 total knee arthroplasties were assessed. The analysis included two steps. First, using logistic regression, we identified and quantified significant risk factors for the occurrence of general postoperative complications. Second, univariate analysis was utilized to qualitatively and quantitatively analyze the influence of these significant risk factors on the occurrence of major complications (hematoma, cardiovascular complication, deep venous thrombosis, pulmonary embolism, joint infection, and pneumonia).

Results

General postoperative complications were reported in 11.3%. Major postoperative complications occurred in 7.2% with hematoma in 2.9%, cardiovascular complications in 1.8%, deep venous thrombosis in 1.2%, pulmonary embolism in 0.2%, joint infection in 0.8%, and pneumonia in 0.3%. Patient-related risk factors such as age, surgery time, gender, high ASA classification as well as procedure-related risk factors such as allogeneic blood transfusions and lateral release significantly increased the rate of postoperative complications. Males were more prone to hematoma, joint infection, and pneumonia in the immediate postoperative course than females, who were more in danger of developing deep venous thrombosis. Allogeneic blood transfusions increased the risk for postoperative hematoma, infection, and cardiovascular complication. Regional anesthesia was shown to decrease the risk for the occurrence of postoperative deep venous thrombosis and pulmonary embolism.

Conclusions

Postoperative complications in total knee replacement are increased in males and elder patients. Increased time of surgery and allogeneic blood transfusions also represent important risk factors for postoperative complications following primary total knee replacement.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Kreder HJ, Grosso P, Williams JI, Jaglal S, Axcell T, Wal EK, Stephen DJ (2003) Provider volume and other predictors of outcome after total knee arthroplasty: a population study in Ontario. Can Surg J 46: 15–22

    Google Scholar 

  2. Steffen R, von Bremen-Kuhne R, Eppe T (2003) Complications after total knee arthroplasty. Zentralbl Chir 128: 74–77

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Feinglass J, Amir H, Taylor P, Lurie I, Manheim LM, Chang RW (2004) How safe is primary knee replacement surgery? Perioperative complication rates in Northern Illinois, 1993–1999. Arthritis Rheum 15(51): 110–116

    Article  Google Scholar 

  4. Borghi B, Casati A (2000) Incidence and risk factors for allogenic blood transfusion during major joint replacement using an integrated autotransfusion regimen. The Rizzoli Study Group on Orthopädic Anästhesia. Eur J Anaesthesiol 17: 411–417

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Innerhofer P, Walleczek C, Luz G et al. (1999) Transfusion of buffy coat-depleted blood components and risk of postoperative infection in orthopedic patients. Transfusion 39: 625–632

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Bottner F, Sculco TP (2001) Nonpharmacologic thromboembolic prophylaxis in total knee arthroplasty. Clin Orthop 392: 249–256

    PubMed  Google Scholar 

  7. Haas SB (1994) Effects of epidural anesthesia on incidence of venous thromboembolism following joint replacement. Orthopedics 17 [Suppl]: 18–20

    PubMed  Google Scholar 

  8. Williams-Russo P, Sharrock NE, Haas SB et al. (1996) Randomized trial of epidural versus general anesthesia: outcomes after primary total knee replacement. Clin Orthop 331: 199–208

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Nathan S, Aleem MA, Thiagarajan P, Das De S (2003) The incidence of proximal deep vein thrombosis following total knee arthroplasty in an Asian population: a Doppler ultrasound study. J Orthop Surg (Hong Kong) 11: 184–189

    Google Scholar 

  10. Hervey SL, Purves HR, Guller U, Toth AP, Vail TP, Pietrobon R (2003) Provider volume of total knee arthroplasties and patient outcomes in the HCUP-Nationwide inpatient sample. J Bone Joint Surg Am 85(9): 1775–1783

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. Claus.

Additional information

Die Untersuchung erfolgte am Orthopädisch-Unfallchirurgischen Zentrum des Universitätsklinikums Mannheim.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Claus, A., Asche, G., Brade, J. et al. Identifizierung von Risikofaktoren postoperativer Komplikationen in der primären Knieendoprothetik. Unfallchirurg 109, 5–12 (2006). https://doi.org/10.1007/s00113-005-0992-2

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-005-0992-2

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation