Skip to main content
Log in

Navigierte Iso-C3D-basierte Anbohrung einer osteochondralen Läsion des Talus

  • Leitthema
  • Published:
Der Unfallchirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Das Ziel der operativen Therapie osteochondraler Läsionen des Talus besteht in der Revaskularisierung des Defektherdes. Intraoperativ sind jedoch nicht alle Lokalisationen am Talus durch alleinige arthroskopische Unterstützung oder radiologische Bildgebung sicher zu identifizieren und Fehlbohrungen anzunehmen. Alternativ zum offenen Vorgehen wird der Einsatz computerassistierter navigierter retrograder Anbohrungen seit kurzer Zeit eingesetzt und hat bereits erste Verbesserungen der Präzison dieser Eingriffe zeigen können. Bisher genutzte Navigationsmethoden, basierend auf Fluoroskopie- und Computertomographiebildgebung, sind in Flexibilität und intraoperativer Bildgebung eingeschränkt. Zusätzlicher Ressourcen- und Zeitaufwand macht den Einsatz im Regelfall nur bedingt möglich.

Beschrieben am Beispiel einer klassischen osteochondralen Läsion des Talus eines jungen Patienten wird der mögliche Einsatz der dreidimensionalen (3D-) Iso-C-Navigation. Unter 3D-Kontrolle des navigierten Bohrers anhand der direkten intraoperativen Iso-C3D-Bildgebung erfolgte eine schrittweise retrograde Anbohrung der Läsion. Im Anschluss erfolgte eine erneute intraoperative Iso-C3D-Bildgebung zur Lagekontrolle des Bohrkanals. Es gelang eine exakte subchondrale Anbohrung der Läsion; die intra- und postoperative Bildgebung bestätigten dieses Ergebnis. Das Beispiel verdeutlicht die Möglichkeit einer präzisen Anbohrung schwer zugänglicher osteochondraler Läsionen als Alternative zum arthroskopischen und offenen Vorgehen. Zusätzlich sind direkt intraoperative Kontrollbildgebungen möglich.

Inwieweit wirklich eine Verbesserung der Erfolgsrate im Vergleich zu konventionellen Techniken bzw. zur Computertomographie (CT) oder Fluoroskopie basierten Navigation resultiert muss eine klinische Studie zeigen.

Abstract

Retrograde drilling of osteochondral lesions has obtained acceptable results in the initial stage. Intraoperatively not all lesions are accessible with the arthroscopic technique, despite being readily identifiable with modern imaging preoperatively. As an alternative, open surgical treatment is recommended to achieve good results. The use of computer-assisted navigated retrograde drilling of osteochondral lesions has been described with promising results as a new technique. Computed tomography (CT)- and fluoroscopy-based navigation systems in current use are limited in their flexibility. The drawbacks of fluoroscopy are lack of three-dimensional imaging intraoperatively. CT-based navigation still requires intraoperative cumbersome registration, extra preoperative planning, and imaging with further technical resources. In the current case report, we describe a patient with an osteochondral lesion of the posteromedial talus.

In addition to the current method of arthroscopic evaluation and treatment, we also introduce an alternative technique of using Iso-C3D-based navigation-assisted retrograde drilling of the lesion. The advantages of this technique are an actual intraoperative three-dimensional imaging for the use of navigation without the need for anatomical registration and an immediate postoperative control of surgical treatment. The results of this case report demonstrate accurately navigated drilling with the described system. The accuracy was confirmed with immediate intraoperative Iso-C3D and postoperative CT scans.

Our results indicate that the use of an Iso-C3D navigation system is a possible alternative to arthroscopic or open drilling for osteochondral lesions of the talus. To provide further evidence for the use of Iso-C 3D-based drilling, current studies will start at our institution.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9

Literatur

  1. Alexander AH, Lichtman DM (1980) Surgical treatment of transchondral talar-dome fractures (osteochondritis dissecans). Long-term follow-up. J Bone Joint Surg Am 62: 835–836

    Google Scholar 

  2. Berndt AL, Harty M (1959) Tranchondral fractures (osteochondritis dissecans) of the talus. J Bone Joint Surg Am 41: 988–1018

    Google Scholar 

  3. Conti SF, Taranow WF (1996) Transtalar retrograde drilling of medial osteochondral lesions of the talar dome. Operat Tech Orthop 6: 226–230

    Google Scholar 

  4. Fink C, Rosenberger RE, Bale RJ et al. (2001) Computer-assisted retrograde drilling of osteochondral lesions of the talus. Orthopade 30: 59–65

    Google Scholar 

  5. Loomer R, Fischer C (1993) Osteochondral lesions of the talus. Am J Sports Med 21: 13–19

    Google Scholar 

  6. Ritter D, Mitschke M, Graumann R (2002) Markerlose Navigation mit der introperativen Bildgebungsmodalität Siremobil Iso-C3D. Elektromedica 70: 47–52

    Google Scholar 

  7. Rosenberger RE, Bale RJ, Fink C et al. (2002) Computer-assisted drilling of the lower extremity. Technique and indications. Unfallchirurg 105: 353–358

    Google Scholar 

  8. Seil R, Rupp S, Pape D, Dienst M, Kohn D (2001) Zugangswege zur offenen Behandlung osteochondraler Läsionen am Talus. Orthopade 30: 47–52

    Google Scholar 

  9. Struijs PA, Tol JL, Bossuyt PM, Schuman L, van Dijk CN. (2002) Treatment strategies in osteochondral lesions of the talus. Review of the literature. Orthopade 30: 28–36

    Google Scholar 

  10. Taranow WS, Bisignani GA, Towers JD, Conti SF (1999) Retrograde drilling of osteochondral lesions of the medial talar dome. Foot Ankle Int 20: 474–480

    Google Scholar 

  11. Tol JL, Struijs PA, Bossuyt PM, Verhagen RA, van Dijk CN (2000) Treatment strategies in osteochondral defects of the talar dome, A systematic review. Foot Ankle Int 21: 119–126

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to D. Kendoff.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Kendoff, D., Geerling, J., Mahlke, L. et al. Navigierte Iso-C3D-basierte Anbohrung einer osteochondralen Läsion des Talus. Unfallchirurg 106, 963–967 (2003). https://doi.org/10.1007/s00113-003-0682-x

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-003-0682-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation