Zusammenfassung
Hintergrund
Nosokomiale Infektionen bei Neugeborenen erlangten in den letzten Jahren große mediale Aufmerksamkeit.
Ziel der Arbeit
Es werden wichtige quantifizierbare Informationen zu nosokomialen Infektionen bei Neugeborenen in Deutschland dargestellt.
Material und Methoden
Die verfügbaren epidemiologischen Daten, insbesondere aus der NEO-KISS-Surveillance (NEO: Frühgeborene auf neonatologischen Intensivstationen, KISS: Krankenhausinfektionssurveillancesystem), werden dargestellt.
Ergebnisse
Von nosokomialen Infektionen (Sepsis, Pneumonie, nekrotisierende Enterokolitis) sind etwa 44 % der Frühgeborenen unter 500 g, 34 % der Kinder mit 500–999 g und 12 % der Kinder mit 1000–1499 g Geburtsgewicht betroffen, wobei die Sepsis mit 78 % dominiert. Außer Geburtsgewicht und Gestationsalter spielen der Einsatz von Hilfsmitteln (Gefäßkatheter, Atemhilfen) und die Personalausstattung der Stationen eine Rolle. Die „hazard ratios“ von zentralen und peripheren Kathetern nähern sich mittlerweile weitgehend an (6,18 bzw. 5,97). Eine personelle Unterbesetzung (> 5 % der Planstellen) korreliert mit einem Anstieg der mit zentralen Kathetern assoziierten Sepsisrate um fast 50 % („odds ratio“ 1,47). Bei mehr als der Hälfte der laborbestätigten Sepsisfälle lassen sich koagulasenegative Staphylokokken aus der Blutkultur anzüchten. Multiresistente Erreger spielen mit 3,4 % eine vergleichsweise kleine Rolle, carbapenemresistente gramnegative Erreger wurden in Deutschland bei Neugeborenen bisher nicht beobachtet. Abhängig vom Definitionsintervall ist in Deutschland mit 26 bis 61 Ausbrüchen pro Jahr auf Neugeborenenintensivstationen zu rechnen.
Diskussion
Das Bild, das sich aufgrund der NEO-KISS-Daten ergibt, wird sich durch die begonnene horizontale Ausweitung (Euro-NEO-KISS) und die Erhebung von Antibiotikaeinsatz und bakteriellen Resistenzmustern ab 2013 weiter differenzieren.
Abstract
Background
Outbreaks of nosocomial infections in neonates have recently received broad media interest.
Objectives
Data on nosocomial infections in German neonatal intensive care units are presented.
Material and methods
The available epidemiological data, mostly based on the NEO-KISS (hospital infection surveillance system) surveillance system were analyzed.
Results
Nosocomial infections (e.g. sepsis, pneumonia and necrotizing enterocolitis) affect approximately 44 % of preterm infants < 500 g birth weight, 34 % of infants with birth weights 500–999 g and 12 % of infants with birth weights 1,000–1,499 g, with sepsis (78 %) dominating over pneumonia (13 %) and necrotizing enterocolitis (9 %). Device use and understaffing have emerged as important risk factors in addition to low birth weight and gestational age. The gap in hazard ratios between central and peripheral catheters has almost disappeared (6.18 and 5.97, respectively). Understaffing (> 5 % below target) is linked with an almost 50 % increase in the risk of catheter-associated sepsis (odds ratio 1.47). Coagulase-negative staphylococci are cultured in more than 50 % of bloodstream positive sepsis cases while bacteria with multiple antibiotic resistance are recovered in only 3.4 % of cases. To date, no cases of carbapenem-resistant gram-negative sepsis have been observed in the German neonatal intensive care units under surveillance. Depending on the time interval (14–90 days) used for defining an outbreak, the number of outbreaks in neonatal intensive care units per year varies from 26 to 61.
Conclusion
More detailed information on neonatal nosocomial infections will be available following incorporation of the NEO-KISS module into the EuroNeoNet quality improvement initiative (2012). Furthermore, data concerning the use of antibiotics and microbial resistance patterns have been collected since 2013.
Abbreviations
- CDC:
-
„Center for Disease Control“
- CPAP:
-
„Continuous positive airway pressure“
- CRIB:
-
„Clinical risk index for babies“
- E. coli :
-
Escherichia coli
- ESBL:
-
„Extended spectrum beta-lactamase“
- GNN:
-
„German Neonatal Network“
- HR:
-
„Hazard ratio“
- IfSG:
-
Infektionsschutzgesetz
- IQR:
-
„Interquartile range“
- KISS:
-
Krankenhausinfektionssurveillancesystem
- MRGN:
-
Multiresistente gramnegative Erreger
- MRSA:
-
Methicillinresistenter Staphylococcus aureus
- NEC:
-
Nekrotisierende Enterokolitis
- NEO-KISS:
-
KISS-Modul für Frühgeborene auf neonatologischen Intensivstationen
- NHSN:
-
„National Healthcare Safety Network“
- NICU:
-
„Neonatal intensive care unit“
- NRZ:
-
Nationales Referenzzentrum
- PICU:
-
„Pediatric intensive care unit“
- PVK:
-
Peripherer Venenkatheter
- RKI:
-
Robert Koch-Institut
- RSV:
-
„Respiratory syncytial virus“
- VLBW:
-
„Very low birth weight“ (< 1500 g)
- VRE:
-
Vancomycinresistente Enterokokken
- ZVK:
-
Zentraler Venenkatheter
Literatur
AQUA-Institut (2012) Bundesauswertungen. AQUA – Institut für angewandte Qualitätsförderung und Forschung im Gesundheitswesen GmbH, Göttingen. https://www.sqg.de/ergebnisse/leistungsbereiche/neonatologie.html. Zugegriffen 06.03.2014
Dudeck MA, Horan TC, Peterson KD et al (2013) National Healthcare Safety Network (NHSN) report, data summary for 2011, device-associated module. Division of Healthcare Quality Promotion, National Center for Emerging and Zoonotic Infectious Diseases, Atlanta. http://www.cdc.gov/nhsn/PDFs/dataStat/NHSN-Report-2011-Data-Summary.pdf. Zugegriffen 06.03.2014
Gastmeier P, Geffers C, Schwab F et al (2004) Development of a surveillance system for nosocomial infections: the component for neonatal intensive care units in Germany. J Hosp Infect 57:126–131
Gaynes RP, Martone WJ, Culver DH et al (1991) Comparison of rates of nosocomial infections in neonatal intensive care units in the United States. National Nosocomial Infections Surveillance System. Am J Med 91:192S–196S
Gaynes RP, Edwards JR, Jarvis WR et al (1996) Nosocomial infections among neonates in high-risk nurseries in the United States. National Nosocomial Infections Surveillance System. Pediatrics 98:357–361
Geffers C, Bärwolff S, Schwab F, Gastmeier P (2008) Incidence of healthcare-associated infections in high-risk neonates: results from the German surveillance system for very-low-birthweight infants. J Hosp Infect 68:214–221
Geffers C, Gastmeier A, Schwab F et al (2010) Use of central venous catheter and peripheral venous catheter as risk factors for nosocomial bloodstream infection in very-low-birth-weight infants. Infect Control Hosp Epidemiol 31:395–401
Gortner L (2013) Nosocomial infections in very preterm neonates – improvements by further scientific research or discussions in talk shows? Klin Padiatr 225:55–56
Horan TC, Andrus M, Dudeck MA (2008) CDC/NHSN surveillance definition of health care-associated infection and criteria for specific types of infections in the acute care setting. Am J Infect Control 36:309–332
Leistner R, Thurnagel S, Schwab F et al (2013) The impact of staffing on central venous catheter-associated bloodstream infections in preterm neonates – results of nation-wide cohort study in Germany. Antimicrob Resist Infect Control 2:11
Mohr O, Velasco E, Fell G et al (2009) Die telefonische infektionsepidemiologische Bund-Länder-Lagekonferenz – eine Zwischenbilanz nach 3 Quartalen 2009. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 53:903–909
Nationales Referenzzentrum für Surveillance von nosokomialen Infektionen (NRZ) (2013) KISS Krankenhaus-Infektions-Surveillance-System. Modul NEO-KISS. Referenzdaten. Berechnungszeitraum: Januar 2008 bis Dezember 2012. NRZ, Berlin. http://www.nrz-hygiene.de/fileadmin/nrz/module/neo/200801_201212_NEO_reference.pdf. Zugegriffen 06.03.2014
Rogowski JA, Staiger D, Patrick T et al (2013) Nurse staffing and NICU infection rates. JAMA Pediatr 167:444–450
Schwab F, Geffers C, Bärwolff S et al (2007) Reducing neonatal nosocomial bloodstream infections through participation in a national surveillance system. J Hosp Infect 65:319–325
Schwab F, Geffers C, Piening B et al (2014) How many outbreaks of nosocomial infections occur in German neonatal intensive care units annually? Infection 42:73–78
Schweickert B, Kern WV, With K de et al (2013) Antibiotika-Verbrauchs-Surveillance. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 56:903–912
Simon A, Exner M (2014) Prävention nosokomialer Infektionen bei intensivmedizinisch behandelten Frühgeborenen. Monatsschr Kinderheilkd 162. DOI 10.1007/s00112-013-2974-8
Stichtenoth G, Demmert M, Bohnhorst B et al (2012) Major contributors to hospital mortality in very-low-birth-weight infants: data of the birth year 2010 cohort of the German Neonatal Network. Klin Padiatr 224:276–281
Valls-i-Soler A, Carnielli V, Claris O et al (2008) EuroNeoStat: a European information system on the outcomes of care for very-low-birth-weight infants. Neonatology 93:7–9
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. C. Geffers, S. Haller, G. Heller, L. Gortner, W. Göpel und C. Bührer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
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Geffers, C., Haller, S., Heller, G. et al. Nosokomiale Infektionen bei Neugeborenen . Monatsschr Kinderheilkd 162, 385–393 (2014). https://doi.org/10.1007/s00112-013-2967-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00112-013-2967-7