Skip to main content
Log in

Ist die Bishop-Koop'sche Anastomose bei der Behandlung des Neugeborenenileus noch zeitgemäß?

Is the Bishop-Koop anastomosis still modern in the treatment of newborn ileus?

  • Klinik und Forschung
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Abstract.

Fourty-three cases of ileus in newborns are presented. Twenty-seven newborns received a Bishop-Koop anastomosis. In 19 cases, the Bishop-Koop anastomosis was performed primarily and in 8 cases as a second intervention. We consider the Bishop-Koop anastomosis to be a safer procedure than primary end-to-end or end-to-side anastomosis. Only one anastomotic leak occured in our patients. We prefer the Bishop-Koop anastomosis not only in cases of meconium ileus, but also in other types of intestinal atresia and stenosis, especially for the management of greatly different intestinal diameters. In our experience, this method is also suitable for re-anastomosing a double-barrel anastomosis. The Bishop-Koop procedure minimizes the risks of primary anastomosis without enterostoma, and later extraperitoneal closure of the stoma is easy and safe.

Zusammenfassung.

Unter 43 Fällen eines Neugeborenenileus legten wir 27mal eine Bishop-Koop'sche Anastomose an, 19 davon primär und 8 im Rahmen eines Sekundäreingriffs. Sie ist sicherer als die primäre End-zu-End- oder End-zu-Seit-Anastomose. Nur in einem Falle kam es in unserem Krankengut zu einer Anastomoseninsuffizienz. Wir wenden die Bishop-Koop'sche Anastomose nicht nur beim Meconiumileus, sondern auch bei anderen Atresien und Stenosen im Dünn- und Dickdarmbereich an oder wenn es gilt, große Kalibersprünge zu überwinden. Auch bei der Rückverlegung länger bestehender doppelläufiger Enterostomien ist sie für uns die Methode der Wahl, da auch in diesen Fällen häufig große Kaliberunterschiede zwischen dem oralen und aboralen Darmabschnitt bestehen. Die Bishop-Koop'sche Anastomose mindert die Risiken einer primären Anastomosierung ohne Stomaanlage erheblich, der spätere Stomaverschluß erfolgt extraperitoneal und ist dadurch unproblematisch.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Wit, J., Sellin, S., Degenhardt, P. et al. Ist die Bishop-Koop'sche Anastomose bei der Behandlung des Neugeborenenileus noch zeitgemäß?. Chirurg 71, 307–310 (2000). https://doi.org/10.1007/s001040051055

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040051055

Navigation