Summary.
In 20 patients the hemodynamic and ventilatory data during endoscopic retroperitoneal adrenalectomy were checked retrospectively to analyze the hemodynamic and ventilatory effects of a pneumoretroperitoneum. After insufflation of CO2 into the retroperitoneal space we observed an increase in systolic blood pressure [median 180 mm Hg ([130–200)] . Analyzing the ventilatory parameters we noted that the minute ventilation had to be invreased by a median value of 4.25 l (0,4–13) to reduce the increased carbon dioxide levels during CO2 insufflation. After insufflation of CO2 into the retroperitoneal space we observed no major complications. We therefore believe that retroperitoneal endoscopic adrenalectomy is also indicated in patients with cardiac or pulmonary diseases.
Zusammenfassung.
Bei 20 Patienten wurden retrospektiv die Auswirkungen eines Pneumoretroperitoneums auf die intraoperative Ventilation und Hämodynamik während endoskopischer, retroperitonealer Adrenalektomie überprüft. Intraoperativ war ein Anstieg des systolischen Blutdrucks feststellbar [Median 180 mmHg (130–200)]. Hinsichtlich der Ventilation mußte das Atemminutenvolumen (AMV) intraoperativ im Median um 4,25 l (0,4–13) erhöht werden, um den als Folge der Anlage des Pneumoretroperitoneums ansteigenden arteriellen Kohlendioxid-Partialdruck zu senken. Die Anlage des Pneumoretroperitoneums führte zu keiner wesentlichen Komplikation, so daß uns die endoskopische, retroperitoneale Adrenalektomie auch bei Risikopatienten gerechtfertigt erscheint.
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Heintz, A., Strecker, U., Walgenbach, S. et al. Ergebnisse der endoskopischen, retroperitonealen Adrenalektomie unter besonderer Berücksichtigung des intraoperativen Verlaufs. Chirurg 68, 154–158 (1997). https://doi.org/10.1007/s001040050166
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050166