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Zweizeitiges Verfahren mit primärer Exzision und Limberg-Plastik zur Therapie eines sakrokokzygealen Pilonidalsinus

Ergebnisse einer Pilotstudie

Sequential intervention with primary excision and Limberg plastic surgery procedure for treatment of sacrococcygeal pilonidal sinus

Results of a pilot study

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die aktuelle deutsche S3-Leitlinie empfiehlt bei Pilonidalsinus die radikale Exzision. Es werden auch die Karydakis-Operation und die Rautenplastik nach Limberg empfohlen. Gegenüber der S2-Leitlinien von 2008 werden nun diese zwei plastischen Deckungen bereits beim erstmaligen Auftreten dieser Erkrankung empfohlen. Die meisten Studien zur klassischen Limberg-Plastik sind Vergleichsstudien und beschreiben ein einzeitiges Verfahren, wobei Patienten mit einem Abszess ausgeschlossen wurden.

Ziel

Das Ziel der vorliegenden Studie war es, die Ergebnisse des zweizeitigen Verfahrens mit primärer Exzision und Limberg-Plastik im Intervall zur Therapie sowohl für die akut-abszedierende als auch für die chronische Pilonidalsinuserkrankung zu analysieren.

Material und Methode

Bei 50 Patienten mit einer Pilonidalsinuserkrankung wurde im Zeitraum von Juli 2010 bis Juni 2013 am Universitätsklinikum Jena initial eine radikale Exzision durchgeführt. Gemäß der zu diesem Zeitpunkt gültigen AWMF-Leitlinie wurde den Patienten eine plastische Deckung zur Rezidivprophylaxe angeboten und bei Vorhandensein eines Rezidivs die Rautenplastik nach Limberg empfohlen.

Ergebnisse

Von 50 Patienten entschieden sich 22 für eine Limberg-Plastik im Intervall. Das mittlere Follow-up nach der Limberg-Plastik betrug 20,1 Monate (Range 2–36). Es wurden im Nachbeobachtungszeitraum keine Rezidive (0 %) nachgewiesen, jedoch wurden vier Major-Komplikationen (18,2 %) und eine Minor-Komplikation (4,5 %) beobachtet.

Schlussfolgerungen

Unser Konzept kann sowohl für die akut-abszedierende als auch für die chronische Pilonidalsinuserkrankung angewandt werden. Die Entscheidung des Patienten bezüglich einer Rezidivprophylaxe mittels Limberg-Plastik muss nicht unmittelbar bzw. unter Zeitdruck gefällt werden. Zusätzlich erfolgt die Limberg-Plastik in einem entzündungsfreien Stadium. Ein Nachteil besteht vor allem wegen des nochmaligen stationären Aufenthalts, der Zweitoperation und der längeren Zeit der Arbeitsunfähigkeit.

Abstract

Background

The current German S3 guidelines recommend radical excision for pilonidal sinus disease. Furthermore, the Karydakis operation and the plastic surgery procedure according to Limberg are also recommended. Contrary to the S2 guidelines of 2008, these two plastic surgery procedures for coverage are recommended for the treatment of the first-time manifestation of this disease. Most studies on the classical Limberg plastic surgical procedure are comparative in nature and describe a simultaneous intervention from which patients with an abscess are excluded.

Aim

The aim of this present study was to analyze the results of a sequential procedure including primary excision followed by a Limberg plastic surgery procedure for the treatment of acute abscesses and chronic pilonidal sinus disease.

Material and methods

From July 2010 to June 2013 a total of 50 patients with pilonidal sinus disease were treated at the University Hospital Jena with an initial radical excision. In accordance with the Association of the Scientific Medical Societies in Germany (AWMF) guidelines which were valid during that time, patients were offered plastic surgery coverage for recurrence prophylaxis and in cases of recurrence a Limberg plastic surgery procedure was recommended.

Results

Of the 50 patients 22 opted for a Limberg plastic surgery procedure during the interval. The mean follow-up after the Limberg plastic surgery procedure was 20.1 months (range 2–36 months). During the follow-up period, there were no recurrences (0 %) but four major complications (18.2 %) and one minor complication (4.5 %) were observed.

Conclusion

This concept can be applied in cases of acute abscess formation and in chronic pilonidal sinus disease. The patient’s decision with respect to a Limberg plastic surgery procedure for recurrence prophylaxis does not have to be made immediately. In addition, the Limberg plastic surgery procedure is performed in an infection-free stage. The second inpatient stay, second surgical procedure and prolonged time off work are a disadvantage.

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Literatur

  1. Dahl HD, Henrich MH (1992) Light and scanning electron microscopy study of the pathogenesis of pilonidal sinus and anal fistula. Langenbecks Archiv Chir 377(2):118–124

    Article  CAS  Google Scholar 

  2. Sondenaa K, Andersen E, Nesvik I, Soreide JA (1995) Patient characteristics and symptoms in chronic pilonidal sinus disease. Int J Colorectal Dis 10(1):39–42

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Stelzner F (1984) Causes of pilonidal sinus and pyoderma fistulans sinifica. Langenbecks Archiv Chir 362(2):105–118

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Karydakis GE (1973) New approach to the problem of pilonidal sinus. Lancet 2(7843):1414–1415

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Limberg AA (1966) Design of local flaps. Mod Trends Plastic Surg 2:38–61

    Google Scholar 

  6. Bunch C (1946) Pilonidal cysts; treatment by marsupialization operation. Am J Surg 72:229–231

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Bascom J, Bascom T (2007) Utility of the cleft lift procedure in refractory pilonidal disease. Am J Surg 193(5):606–609 (discussion 609). doi:10.1016/j.amjsurg.2007.01.008

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Maurice BA, Greenwood RK (1964) A conservative treatment of pilonidal sinus. Br J Surg 51:510–512

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Iesalnieks I, Deimel S, Kienle K et al (2011) Pit-picking surgery for pilonidal disease. Chirurg 82(10):927–931. doi:10.1007/s00104-011-2077-9

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Meinero P, Mori L, Gasloli G (2013) Endoscopic pilonidal sinus treatment (E.P.Si.T.). Tech Coloproctol. doi:10.1007/s10151-013-1016-9

  11. Iesalnieks I, Furst A, Rentsch M, Jauch KW (2003) Primary midline closure after excision of a pilonidal sinus is associated with a high recurrence rate. Chirurg 74(5):461–468. doi:10.1007/s00104-003-0616-8

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Mentes O, Bagci M, Bilgin T et al (2008) Limberg flap procedure for pilonidal sinus disease: results of 353 patients. Langenbecks Arch Surg 393(2):185–189. doi:10.1007/s00423-007-0227-9

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Guner A, Boz A, Ozkan OF et al (2013) Limberg flap versus bascom cleft lift techniques for sacrococcygeal pilonidal sinus: prospective, randomized trial. World J Surg. doi:10.1007/s00268-013-2111-9

  14. Horwood J, Hanratty D, Chandran P, Billings P (2012) Primary closure or rhomboid excision and Limberg flap for the management of primary sacrococcygeal pilonidal disease? A meta-analysis of randomized controlled trials. Colorectal Dis 14(2):143–151. doi:10.1111/j.1463-1318.2010.02473.x

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. AWMF (2014) S3-Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Koloproktologie, Deutschen Dermatologischen Gesellschaft. http://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/081-009k_S3_Sinus_pilonidalis_2014-04.pdf

  16. Hegele A, Strombach FJ, Schonbach F (2003) Reconstructive surgical therapy of infected pilonidal sinus. Chirurg 74(8):749–752. doi:10.1007/s00104-003-0657-z

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Jaschke CW, Mahrlein R, Mangold G (2002) Results of the Limberg transposition flap in the treatment of pilonidal sinus. Zentrabl Chir 127(8):712–715. doi:10.1055/s-2002-33579

    Article  CAS  Google Scholar 

  18. AWMF AdWMF (2007) Leitlinien der Deutschen Gesellschaft für Koloproktologie, Deutschen Dermatologischen Gesellschaft. http://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/013-022_S2_Pilonidalsinus_07-2008_07-2012.pdf

  19. Ardelt M, Dittmar Y, Kocijan R et al (2014) Microbiology of the infected recurrent sacrococcygeal pilonidal sinus. Int Wound J. doi:10.1111/iwj.12274

  20. Ardelt M, Dittmar Y, Schulz B et al (2014) Suture granuloma mimicking a recurrent sacro-coccygeal pilonidal sinus after Limberg flap. Int Wound J. doi:10.1111/iwj.12341

  21. Bessa SS (2007) Results of the lateral advancing flap operation (modified Karydakis procedure) for the management of pilonidal sinus disease. Dis Colon Rectum 50(11):1935–1940. doi:10.1007/s10350-007-9049-7

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Tekin A (2005) A simple modification with the Limberg flap for chronic pilonidal disease. Surgery 138(5):951–953. doi:10.1016/j.surg.2005.05.019

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Muller K, Marti L, Tarantino I et al (2011) Prospective analysis of cosmesis, morbidity, and patient satisfaction following Limberg flap for the treatment of sacrococcygeal pilonidal sinus. Dis Colon Rectum 54(4):487–494. doi:10.1007/DCR.0b013e3182051d96

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Karaca T, Yoldas O, Bilgin BC et al (2012) Comparison of short-term results of modified Karydakis flap and modified Limberg flap for pilonidal sinus surgery. Int J Surg 10(10):601–606. doi:10.1016/j.ijsu.2012.10.001

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Akin M, Leventoglu S, Mentes BB et al (2010) Comparison of the classic Limberg flap and modified Limberg flap in the treatment of pilonidal sinus disease: a retrospective analysis of 416 patients. Surg Today 40(8):757–762. doi:10.1007/s00595-008-4098-7

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Muzi MG, Milito G, Cadeddu F et al (2010) Randomized comparison of Limberg flap versus modified primary closure for the treatment of pilonidal disease. Am J Surg 200(1):9–14. doi:10.1016/j.amjsurg.2009.05.036

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Altintoprak F, Dikicier E, Arslan Y et al (2013) Comparision of the Limberg flap with the V-Y flap technique in the treatment of pilonidal disease. J Korean Surg Soc 85(2):63–67. doi:10.4174/jkss.2013.85.2.63

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  28. Hussain ZI, Aghahoseini A, Alexander D (2012) Converting emergency pilonidal abscess into an elective procedure. Dis Colon Rectum 55(6):640–645. doi:10.1097/DCR.0b013e31824b9527

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. Sondenaa K, Diab R, Nesvik I et al (2002) Influence of failure of primary wound healing on subsequent recurrence of pilonidal sinus. combined prospective study and randomised controlled trial. Eur J Surg 168(11):614–618

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Onder A, Girgin S, Kapan M et al (2012) Pilonidal sinus disease: risk factors for postoperative complications and recurrence. Int Surg 97(3):224–229. doi:10.9738/CC86.1

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. M. Ardelt, Y. Dittmar, H. Scheuerlein, R. Fahrner, F. Rauchfuß und U. Settmacher geben an, dass kein Interessenskonflikt besteht. Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethikkommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

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Ardelt, M., Dittmar, Y., Scheuerlein, H. et al. Zweizeitiges Verfahren mit primärer Exzision und Limberg-Plastik zur Therapie eines sakrokokzygealen Pilonidalsinus . Chirurg 86, 771–775 (2015). https://doi.org/10.1007/s00104-014-2963-z

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