Skip to main content
Log in

Entwicklung und Einsatz von Patientenpfaden in der Allgemeinchirurgie

Design and use of patient pathways in general surgery

  • Gesundheitsmanagement
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Patientenpfade sollen zur Verbesserung der medizinischen Versorgung bei akzeptablen Kosten führen. Patientenpfade bilden die Behandlung und Pflege eines Patienten mit einer definierten Erkrankung auf der Basis von Behandlungsleitlinien ab. Sie beschreiben, welche Leistungen von der prästationären Abklärung über die stationäre Behandlung bis hin zu den poststationären Maßnahmen erbracht werden.

Material und Methoden

In dem vorliegenden Projekt wurden Patientenpfade für elektive allgemeinchirurgische Behandlungen aus zuvor standardisierten Modulen erstellt und betriebswirtschaftlich durchkalkuliert. Die Konstruktion und Implementierung der Patientenpfade erfolgte in Zusammenarbeit zwischen Arztdienst, Pflegedienst und Betriebswirtschaft.

Ergebnisse

In der einjährigen Pilotphase wurden 7 Patientenpfade mit 16 Teilpfaden eingeführt: offener Bruchlückenverschluss bei Hernie, laparoskopische Cholezystektomie und Fundoplikatio, Schilddrüsenresektion, chirurgische Behandlung der Sigmadivertikulitis und des Kolonkarzinoms sowie Nierentransplantation.

Schlussfolgerung

Die Patientenpfade verknüpfen die Aspekte Qualitätssicherung, Abläufe und Kosten in einem neuartigen Konzept. Patientenpfade können die Kommunikation der beteiligten Berufsgruppen vereinfachen und fördern die Prozessoptimierung. Sie verbessern die Transparenz der Klinikabläufe, erleichtern die Qualitätssicherung und tragen zur Ermittlung tatsächlicher Kosten bei.

Abstract

Background

Clinical pathways are a new initiative intended to reduce costs while maintaining or even improving the quality of care. Based on treatment guidelines, patient pathways display an optimal sequence of staff actions in the preoperative, operative, and postoperative in- and outpatient treatment.

Methods

In this study, patient pathways were developed for selected elective general surgical disease entities following a new modular approach. All elements of care and their direct costs to the hospital were identified. Multidisciplinary teams of physicians, nurses, and administrative staff constructed and implemented the patient pathways.

Results

In the 1-year pilot phase, we developed and implemented 7 pathways with 16 subpathways: open herniorrhaphy, laparoscopic cholecystectomy and fundoplication, thyroidectomy, surgical treatment of diverticulitis and colon carcinoma and kidney transplantation.

Conclusions

Patient pathways combine the management of care, hospital processes, and costs in a new integrated concept. Patient pathways streamline and standardize care, facilitate communication, and contribute to cost control efforts.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Literatur

  1. Berwick DM (1996) Quality comes home. Ann Intern Med 125: 839–843

    CAS  Google Scholar 

  2. Bohmer R (1998) Critical pathways at Massachusetts General Hospital. J Vasc Surg 28: 373–377

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Chassin MR, Galvin RW (1998) The urgent need to improve health care quality. Institute of Medicine National Roundtable on Health Care Quality. JAMA 280: 1000–1005

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Firilas AM, Higginbotham PH, Johnson DD, Jackson RJ, Wagner CW, Smith SD (1999) A new economic benchmark for surgical treatment of appendicitis. Am Surg 65: 769–773

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Gross PA, Greenfield S, Cretin S et al. (2001) Optimal methods for guideline implementation: conclusions from Leeds Castle meeting. Med Care 39: II85–92

    CAS  Google Scholar 

  6. Huttin C (1997) The use of clinical guidelines to improve medical practice: main issues in the United States. Int J Qual Health Care 9: 207–214

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Kopp I, Encke A, Lorenz W (2002) Leitlinien als Instrument der Qualitätssicherung in der Medizin. Das Leitlinienprogramm der Arbeitsgemeinschaft Wissenschaftlicher Medizinischer Fachgesellschaften. Bundesgesundheitsblatt 45: 223–233

    Article  Google Scholar 

  8. Lorenz W (1997) Leitlinien in der Chirurgie: Aus der Sicht der klinischen Forschung. Langenbecks Arch Chir [Suppl] 114: 61–67

  9. McNeil BJ (2001) Shattuck Lecture—Hidden barriers to improvement in the quality of care. N Engl J Med 345: 1612–1620

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Muir Gray JA (1997) Evidence-based, locally owned, patient-centred guideline development. Br J Surg 84: 1636–1637

    PubMed  Google Scholar 

  11. Müller HP, Schmid K, Conen D (2001) [Quality management: internal guidelines and critical pathways for patients]. Med Klin 96: 692–697

    PubMed  Google Scholar 

  12. Pearson SD, Goulart-Fisher D, Lee TH (1995) Critical pathways as a strategy for improving care: problems and potential. Ann Intern Med 123: 941–948

    Google Scholar 

  13. Pearson SD, Kleefield SF, Soukop JR, Cook EF, Lee TH (2001) Critical pathways intervention to reduce length of hospital stay. Am J Med 110: 175–180

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Pritts TA, Nussbaum MS, Flesch LV, Fegelman EJ, Parikh AA, Fischer JE (1999) Implementation of a clinical pathway decreases length of stay and cost for bowel resection. Ann Surg 230: 728–733

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Rieben E, Mildenberger D, Conen D (1999) mipp: Ein Modell integrierter Patientenpfade aus der Schweiz. Krankenhaus 11: 721–724

    Google Scholar 

  16. Weiland DE (1997) Why use clinical pathways rather than practice guidelines? Am J Surg 174: 592–595

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Willis B, Kim LT, Anthony T, Bergen PC, Nwariaku F, Turnage RH (2000) A clinical pathway for inguinal hernia repair reduces hospital admissions. J Surg Res 88: 13–17

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Woolf SH (1990) Practice guidelines: a new reality in medicine. I. Recent developments. Arch Intern Med 150: 1811–1818

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Woolf SH (1992) Practice guidelines, a new reality in medicine. II. Methods of developing guidelines. Arch Intern Med 152: 946–952

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Woolf SH (1993) Practice guidelines: a new reality in medicine. III. Impact on patient care. Arch Intern Med 153: 2646–2655

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Wir danken allen Kollegen und Mitarbeitern, die mit großem persönlichen und zeitlichen Engagement an der Entwicklung der Patientenpfade mitgearbeitet haben, besonders Gudrun Bätzner, Hannerose Böhler, Priv.-Doz. Dr. Stephan Coerper, Priv.-Doz. Dr.  Karlheinz Decker, Claudia Ekmann, Angelika Enderle, Ljubica Fanjak, Prof. Dr. Ekkehart Jehle, Mark Kässer, Dr. Oliver Kinder, Britta Kretzschmar, Olaf Kupka, Prof. Dr. Klaus Manncke, Dr. Kasimir Müller, Marianne Müller, Dr. Jürgen Pinocy, Karin Schwitalla, Jörg Umbricht, Prof. Dr. Richard Viebahn.

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C. Wicke.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Wicke, C., Teichmann, R., Holler, T. et al. Entwicklung und Einsatz von Patientenpfaden in der Allgemeinchirurgie. Chirurg 75, 907–915 (2004). https://doi.org/10.1007/s00104-004-0831-y

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-004-0831-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation