Zusammenfassung
Hintergrund
In der vorliegenden prospektiven Studie sollten die Bedürfnisse und Erwartungen der Patienten bezüglich der Prämedikationsvisite und der bevorstehenden Anästhesie erfasst und mit der Einschätzung durch Anästhesisten verglichen werden.
Material und Methoden
Vor der Prämedikationsvisite wurden 200 Patienten (ASA I–III) mittels eines Fragebogens zu präoperativer affektiver Situation, Information und Selbsteinschätzung des Anästhesiewissens, Erwartungen an die Prämedikationsvisite/Anästhesie, Aufklärung über Anästhesieablauf sowie über Risiken und Komplikationen befragt. Derselbe Fragebogen wurde 35 Anästhesisten zur Einschätzung der Patientenantworten vorgelegt; die Antworten wurden mit Hilfe einer Likert-Skala aufgezeichnet und gegenübergestellt.
Ergebnisse
In allen 5 Teilbereichen konnten Unterschiede festgestellt werden, z. B. bei der präoperativen affektiven Situation, der Bedeutung des Hausarztes als Informationsquelle, der Bedeutung der Wunschanästhesie oder dem Umfang der Anästhesieaufklärung. Keine Unterschiede zeigten sich z. B. bei der Beurteilung des Anästhesisten als Informationsquelle oder der Angstreduktion durch die Prämedikationsvisite.
Schlussfolgerung
Anästhesisten erkennen die Bedürfnisse und Wünsche der Patienten in Bezug auf die Prämedikationsvisite vielfach nicht richtig. Daraus ergibt sich ein großes Potenzial für eine Qualitätsverbesserung in der perioperativen Betreuung der Patienten.
Abstract
Background
This prospective survey aimed at elucidating the patients’ expectations and needs regarding the pre-anaesthetic visit and the forthcoming anaesthesia. The same questionnaire was answered by both patients and anaesthesiologists.
Methods
A total of 200 ASA I–III patients were interviewed prior to the preoperative anaesthetic visit. The questionnaire consisted of the topics preoperative affective situation, information and self-estimation of anaesthesia knowledge, expectations regarding the pre-anaesthetic visit/anaesthesia and extent of information concerning the perioperative course including risk and possible complications. The same questionnaire was presented to 35 certified anaesthesiologists with the request to estimate the patients’ answers. Answers were rated using a Likert-scale, a comparison of patients’and anaesthesiologists’ replies was performed.
Results
For all 5 topics considerable differences between patients’ answers and anaesthesiologists’ rating were found (e.g. for the assessment of the affective situation, the relevance of family physicians as information source, the desired anaesthetic technique or the extent of anaesthesia-related risk information). No differences were observed for the importance of an anaesthesiologist as information source and fear reduction by the pre-anaesthetic visit.
Conclusions
Anaesthesiologists tend to misinterpret many patients’ expectations and attitudes. The results demonstrate the potential for quality improvement of the pre-anaesthetic visit.
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Hofer, C.K., Ganter, M.T., Furrer, L. et al. Welche Bedürfnisse und Erwartungen haben Patienten an die Anästhesie?. Anaesthesist 53, 1061–1068 (2004). https://doi.org/10.1007/s00101-004-0763-4
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-004-0763-4