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Proton-Beam Therapy for Hepatocellular Carcinoma Associated with Portal Vein Tumor Thrombosis*

Protonenbestrahlung bei hepatozellulärem Karzinom mit Tumorthrombose der Pfortader

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Background and Purpose:

The prognosis of patients with advanced hepatocellular carcinoma (HCC) with portal vein tumor thrombosis (PVTT) is extremely poor, as effective treatment options are limited. The authors performed a retrospective review to evaluate the efficacy of proton-beam therapy (PBT) for patients presenting with PVTT in the setting of HCC.

Patients and Methods:

Between February 1991 and September 2005, 35 patients with HCC and tumor thrombi in the main trunk or major branches of the portal vein presented for consideration of PBT. Their tumor sizes ranged from 25 mm to 130 mm (median, 60 mm). A median total dose of 72.6 GyE in 22 fractions was delivered over 31 days to a target volume that encompassed both the primary hepatic lesion and the PVTT.

Results:

32 patients were progression-free during a median follow-up period of 21 months (range, 2–88 months) and three patients experienced disease progression. Local progression-free survival rates were 46% at 2 years and 20% at 5 years, and the median local progression-free survival was 21 months. Acute toxicity ≥ grade 3 was observed in three patients, and no patient experienced late toxicity ≥ grade 3. None of the patients had to discontinue treatment as a result of toxicity.

Conclusion:

PBT improved local control and significantly prolonged survival in HCC patients with PVTT.

Hintergrund und Ziel:

Die Prognose von Patienten mit fortgeschrittenem hepatozellulären Karzinom (HCC) mit Tumorthrombose der Pfortader ist in Ermangelung effektiver Behandlungsmöglichkeiten äußerst schlecht. In einer retrospektiven Studie untersuchten die Autoren die Wirksamkeit einer Protonenbestrahlung bei Patienten, die an einer durch das HCC verursachten Tumorthrombose der Pfortader litten.

Patienten und Methodik:

Zwischen Februar 1991 und September 2005 stellten sich 35 Patienten mit HCC und Tumorthromben in der Pfortader selbst oder in deren großen Ästen zur Erwägung einer Protonenbestrahlung vor. Die Tumorgröße betrug zwischen 25 mm und 130 mm (median 60 mm). Eine mediane Gesamtdosis von 72,6 GyE wurde in 22 Fraktionen über einen Zeitraum von 31 Tagen im Zielvolumen, das sowohl den Primärtumor als auch die Tumorthrombose in der Pfortader beinhaltete, appliziert.

Ergebnisse:

32 Patienten blieben über einen medianen Nachbeobachtungszeitraum von 21 Monaten progressionsfrei (Spanne 2–88 Monate), drei Patienten erlitten einen Krankheitsprogress. Das lokale progressionsfreie Überleben betrug 46% nach 2 Jahren und 20% nach 5 Jahren, das mediane lokale progressionsfreie Überleben lag bei 21 Monaten. Akuttoxizitäten ≥ Grad 3 wurden bei drei Patienten beobachtet, kein Patient erlitt Spättoxizitäten ≥ Grad 3. Bei keinem Patienten musste die Behandlung infolge von Toxizitäten abgebrochen werden.

Schlussfolgerung:

Die Protonenbestrahlung verbesserte die lokale Kontrolle und führte zu einer signifikanten Verlängerung des Überlebens von Patienten mit HCC und einer Tumorthrombose der Pfortader.

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Correspondence to Shinji Sugahara MD.

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*Presented in part at the 27th Annual Scientific Meeting of the European Society for Therapeutic Radiology Oncology (ESTRO), September 14–18, 2008, Gothenburg, Sweden.

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Sugahara, S., Nakayama, H., Fukuda, K. et al. Proton-Beam Therapy for Hepatocellular Carcinoma Associated with Portal Vein Tumor Thrombosis*. Strahlenther Onkol 185, 782–788 (2009). https://doi.org/10.1007/s00066-009-2020-x

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