Skip to main content
Log in

Refixation von tibialen knöchernen Ausrissen des hinteren Kreuzbandes mit einer Krallenplatte

Refixation of Tibial Bony Avulsions of the Posterior Cruciate Ligament with a Hook Plate

  • Published:
Operative Orthopädie und Traumatologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Operationsziel

Exakte Reposition und sichere Retention des tibialen knöchernen Ausrisses des hinteren Kreuzbandes über dorsalen Zugang zum Kniegelenk.

Indikationen

Knöcherner tibialer Ausriss des hinteren Kreuzbandes.

Kontraindikationen

Ligamentärer Ausriss des hinteren Kreuzbandes. Schlechter Weichteilmantel am Kniegelenk beugeseitig.

Operationstechnik

Dorsaler Zugang über Musculus gastrocnemius medialis, welcher nach Inzision der Unterschenkelfaszie nach lateral stumpf mobilisiert und mit dem Venenhaken gehalten wird. Weghalten des Musculus semimembranosus nach medial mit dem Langenbeck-Haken. Darstellung des knöchernen Ausrisses des hinteren Kreuzbandes nach subperiostaler Mobilisation des Musculus popliteus nach lateral und Inzision der dorsalen Kniegelenkkapsel. Reposition des knöchern ausgerissenen tibialen Ansatzes des hinteren Kreuzbandes. Stabilisierung des Fragments mit vorgeformter Krallenplatte (Drei- bis Vier-Loch-Kleinfragment- Drittelrohrplatte).

Weiterbehandlung

6 Wochen Teilbelastung mit 15 kg Körpergewicht an Unterarmgehstützen, maximale Beugung für 6 Wochen bis 90°. Eine Kniegelenkorthese ist nicht notwendig. Die Verwendung eines EMT-Geräts ist zur Vermeidung einer Muskelatrophie empfehlenswert.

Ergebnisse

Sechs Patienten (vier Frauen, zwei Männer) mit einem knöchernen Ausriss des hinteren Kreuzbandes wurden über den posteromedialen Zugang mit der Krallenplatte versorgt.

Abstract

Objective

Posteromedial approach to the knee. Exact reduction and fixation of avulsed tibial attachment of posterior cruciate ligament with small-fragment plate.

Indications

Avulsed tibial attachment of posterior cruciate ligament.

Contraindications

Ligamentous rupture of the posterior cruciate ligament. Local soft-tissue problems.

Surgical Technique

Posteromedial approach with mobilization and retraction of the medial gastrocnemius muscle. Subperiosteal detachment of the popliteal muscle. Identification of fracture site. Longitudinal incision of the posterior capsule of the knee. Debridement of the fracture site, reposition and stabilization with small-fragment plate.

Postoperative Management

Partial weight bearing with 15 kg for 6 weeks, limitation of knee flexion to 90° for 6 weeks. A special joint orthesis is not necessary. The use of an EMT unit is recommended to prevent muscular atrophy.

Results

Six patients (four female, two male) with avulsed tibial attachment of posterior cruciate ligament were treated using the posteromedial approach.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Burks RT, Schaffer JJ. A simplified approach to the tibial attachment of the posterior cruciate ligament. Clin Orthop Relat Res 1990;254:216–9.

    PubMed  Google Scholar 

  2. Chen CH, Chen WJ, Shih CH. Fixation of small tibial avulsion fracture of the posterior cruciate ligament using the double bundles pull-through suture method. J Trauma 1999;46:1036–8.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Farzad OK, Mehdi M, Amirshahriar A. Fixation of tibial avulsion fractures of the posterior cruciate ligament using pull through suture and malleolar screw. JRMS 2007;12:24–7.

    Google Scholar 

  4. Galla M, Riemer C, Lobenhoffer P. Der direkte dorsale Zugang für die Versorgung von posteromedialen Tibiakopffrakturen. Oper Orthop Traumatol 2009,21:51–64.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Jazayeri SM, Esmaili Jah AA, Karami M. A safe postero-medial approach to posterior cruciate ligament avulsion fracture. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 2009;17:244–7.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Lobenhoffer P. Kniebandverletzungen Teil II. Operative Therapie bei vorderer und hinterer Knieinstabilität. Chirurg 1999,70:326–38.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Seitz H, Schlenz I, Pajenda G. Tibial avulsion fracture of the posterior cruciate ligament: K-wire or screw fixation? A retrospective study of 26 patients. Arch Orthop Trauma Surg 1997;116:275–8.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Oleg Yastrebov.

Additional information

Zeichner: Rüdiger Himmelhan, Heidelberg

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Yastrebov, O., Lobenhoffer, P. Refixation von tibialen knöchernen Ausrissen des hinteren Kreuzbandes mit einer Krallenplatte. Orthop Traumatol 22, 347–353 (2010). https://doi.org/10.1007/s00064-010-9021-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00064-010-9021-x

Schlüsselwörter

Key Words

Navigation