Zusammenfassung
Das MitraClip®-Verfahren wird zunehmend, insbesondere für inoperable Patienten bzw. Patienten mit hohem Operationsrisiko, erfolgreich angewendet. Im Rahmen dieser Übersichtsarbeit sollen zunächst Patientengruppen eingegrenzt werden, die für eine interventionelle Mitralklappenrekonstruktion in Frage kommen. Dazu werden zunächst die echokardiographischen Kriterien für eine hochgradige Mitralklappeninsuffizienz zusammenfassend dargestellt und Algorithmen für das Vorgehen bei primärer und sekundärer Mitralklappeninsuffizienz anhand aktueller Leitlinien beschrieben. Im Weiteren werden die anatomischen Grundvoraussetzungen beschrieben, die eine erfolgreiche Clip-Implantation bei potenziellen Patienten ermöglichen. Dabei wird neben der optimalen Klappenmorphologie zwischen bedingt geeigneten und ungeeigneten anatomischen Gegebenheiten differenziert. Schließlich werden unter Berücksichtigung der klinischen und anatomischen Kriterien 3 Indikationsgruppen (optimal für MitraClip®, MitraClip® zu erwägen, MitaClip® in Ausnahmefällen) für das MitraClip®-Verfahren definiert.
Abstract
In current practice the MitraClip® procedure is increasingly being used for patients unsuitable or at high risk for cardiac surgery. This article initially describes the patient groups that are suitable for percutaneous edge-to-edge repair. For this purpose the echocardiographic criteria for severe mitral regurgitation are first characterized and treatment algorithms for patients with primary as well as secondary mitral regurgitation according to current guidelines are illustrated. Basic anatomical requirements for the successful implantation of a MitraClip® are described and a distinction is made between various valve morphologies ranging from optimal to unsuitable anatomical conditions. Finally, three patient groups eligible for percutaneous edge-to-edge repair considering clinical and anatomical criteria are defined: (1) optimal for MitraClip®, (2) MitraClip® could be considered and (3) MitraClip® only in exceptional cases.
Literatur
Klein AL, Burstow DJ, Tajik AJ et al (1990) Age-related prevalence of valvular regurgitation in normal subjects: a comprehensive color flow examination of 118 volunteers. J Am Soc Echocardiogr 3:54–63
Nkomo VT, Gardin JM, Skelton TN et al (2006) Burden of valvular heart diseases: a population-based study. Lancet 368:1005–1011
Iung B, Baron G, Butchart EG et al (2003) A prospective survey of patients with valvular heart disease in Europe: the Euro Heart Survey on Valvular Heart Disease. Eur Heart J 24:1231–1243
Vahanian A, Alfieri O, Andreotti F et al (2012) Guidelines on the management of valvular heart disease (version 2012). Eur Heart J 33:2451–2496
Feldman T, Foster E, Glower DG et al (2011) Percutaneous repair or surgery for mitral regurgitation. N Engl J Med 364:1395–1406
Franzen O, Heyden J van der, Baldus S et al (2011) MitraClip® therapy in patients with end-stage systolic heart failure. Eur J Heart Fail 13:569–576
Auricchio A, Schillinger W, Meyer S et al (2011) Correction of mitral regurgitation in nonresponders to cardiac resynchronization therapy by MitraClip improves symptoms and promotes reverse remodeling. J Am Coll Cardiol 58:2183–2189
Whitlow PL, Feldman T, Pedersen WR et al (2012) Acute and 12-month results with catheter-based mitral valve leaflet repair: the EVEREST II (Endovascular Valve Edge-to-Edge Repair) High Risk Study. J Am Coll Cardiol 59:130–139
Rudolph V, Knap M, Franzen O et al (2011) Echocardiographic and clinical outcomes of MitraClip therapy in patients not amenable to surgery. J Am Coll Cardiol 58:2190–2195
Lancellotti P, Moura L, Pierard LA et al (2010) European Association of Echocardiography recommendations for the assessment of valvular regurgitation. Part 2: mitral and tricuspid regurgitation (native valve disease). Eur J Echocardiogr 11:307–332
Orban M, Lesevic H, Massberg S, Hausleiter J (2013) Left ventricular thrombus formation after successful percutaneous edge-to-edge mitral valve repair. Eur Heart J 34:942
Boekstegers P, Hausleiter J, Baldus S et al (2013) Interventionelle Behandlung der Mitralklappeninsuffizienz mit dem MitraClip®-Verfahren. Kardiologe 7:91–104
Feldman T, Kar S, Rinaldi M et al (2009) Percutaneous mitral repair with the MitraClip system: safety and midterm durability in the initial EVEREST (Endovascular Valve Edge-to-Edge REpair Study) cohort. J Am Coll Cardiol 54:686–694
Braun D, Orban M, Michalk F et al (2013) Three-dimensional transoesophageal echocardiography for the assessment of clip attachment to the leaflets in percutaneous edge-to-edge repair of the mitral valve. EuroIntervention 8:1379–1387
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor weist für sich und seine Koautoren auf folgende Beziehungen hin: J. Hausleiter erhielt Vortragshonorare von Abbott Vascular.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Braun, D., Orban, M., Tittus, J. et al. Interventionelle Mitralklappenrekonstruktion mit dem MitraClip®-Verfahren. Herz 38, 467–473 (2013). https://doi.org/10.1007/s00059-013-3857-4
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-013-3857-4
Schlüsselwörter
- Auswahlkriterien
- Primäre Mitralklappeninsuffizienz
- Sekundäre Mitraklappeninsuffizienz
- Klappenmorphologie
- Anatomische Voraussetzungen