Abstract.
As a result of an aging, increasingly obese, and decreasingly physically active population, the global incidence and prevalence of type 2 diabetes mellitus (DM) is increasing. While little can be done to influence the contribution of aging to the increasing global prevalence of diabetes, opportunities abound to develop effective interventions with regard to diet, exercise and obesity to prevent type 2 DM and more importantly, diabetes-associated complications. The major cause of morbidity and mortality from diabetes is from atherosclerotic macrovascular disease—including peripheral, cerebrovascular, and coronary artery disease. The markedly increased risk for cardiovascular disease associated with diabetes compound medical and public health challenges in the face of the burgeoning global epidemic of diabetes and will inevitably strain healthcare resources. Although the cardiovascular benefits of glycemic control have yet to be clearly established, a number of therapeutic interventions improve cardiovascular risk among the high-risk cohort of patients with diabetes. The development of new strategies targeting both primary prevention of diabetes and the prevention of diabetic complications will remain important research and clinical objectives. Great advances are being made in the realm of diabetes and cardiovascular disease, and there is much optimism for the future.
Zusammenfassung.
Als Resultat einer alternden, zunehmend übergewichtigen und immer weniger körperlich aktiven Bevölkerung steigen die globale Inzidenz und Prävalenz des Typ-2-Diabetes kontinuierlich an. Während nur wenig gegen den Einfluss des Alterns auf die globale Prävalenz des Diabetes mellitus getan werden kann, gibt es mehrere effektive Interventionsmöglichkeiten wie z. B. Diät, körperliches Training oder Gewichtsreduktion, um einem Diabetes mellitus Typ 2 und noch wichtiger den nachfolgenden diabetesbedingten Komplikationen vorzubeugen. Die Hauptursache von Morbidität und Mortalität beim Diabetes mellitus ist die diabetische Makroangiopathie—einschließlich ihrer peripheren, zerebrovaskulären und koronaren Manifestation. Das mit Diabetes mellitus verbundene deutlich erhöhte kardiovaskuläre Risiko stellt eine medizinische und gesundheitspolitische Herausforderung dar, die in Anbetracht der aufkeimenden globalen Epidemie Diabetes mellitus die gesundheitsökonomischen Ressourcen unvermeidlich erheblich belasten wird. Obwohl die kardiovaskulären Vorteile einer euglykämischen Einstellung noch wissenschaftlich fundiert werden müssen, gibt es eine Anzahl therapeutischer Interventionen, die die kardiovaskuläre Gefährdung in der Hochrisikogruppe der Patienten mit Diabetes vermindern können. Die Entwicklung neuer Strategien, die sowohl die Primärprävention des Diabetes als auch die Prävention diabetischer Komplikationen zum Ziel haben, wird eine wichtige zukünftige Aufgabe in Forschung und Klinik bleiben. Auf dem Gebiet des Diabetes mellitus und der Herz-Kreislauf-Erkrankungen werden große Fortschritte gemacht, die für die Zukunft Anlass zu Optimismus geben.
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Berry, J., Keebler, M.E. & McGuire, D.K. Diabetes Mellitus and Cardiovascular Disease. Herz 29, 456–462 (2004). https://doi.org/10.1007/s00059-004-2605-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-004-2605-1