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Transversal changes, space closure, and efficiency of conventional and self-ligating appliances

A quantitative systematic review

Transversale Veränderungen, Lückenschluss und Wirksamkeit von selbstligierenden vs. konventionellen Brackets

Ein quantitatives systematisches Review

  • Original Article
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Journal of Orofacial Orthopedics / Fortschritte der Kieferorthopädie Aims and scope Submit manuscript

Abstract

Objective

Self-ligating brackets (SLBs) were compared to conventional brackets (CBs) regarding their effectiveness on transversal changes and space closure, as well as the efficiency of alignment and treatment time.

Methods

All previously published randomized controlled clinical trials (RCTs) dealing with SLBs and CBs were searched via electronic databases, e.g., MEDLINE, Cochrane Central Register of Controlled Trials, EMBASE, World Health Organization International Clinical Trials Registry Platform, Chinese Biomedical Literature Database, and China National Knowledge Infrastructure. In addition, relevant journals were searched manually. Data extraction was performed independently by two reviewers and assessment of the risk of bias was executed using Cochrane Collaboration’s tool. Discrepancies were resolved by discussion with a third reviewer. Meta-analyses were conducted using Review Manager (version 5.3).

Results

A total of 976 patients in 17 RCTs were included in the study, of which 11 could be produced quantitatively and 2 showed a low risk of bias. Meta-analyses were found to favor CB for mandibular intercanine width expansion, while passive SLBs were more effective in posterior expansion. Moreover, CBs had an apparent advantage during short treatment periods. However, SLBs and CBs did not differ in closing spaces.

Conclusions

Based on current clinical evidence obtained from RCTs, SLBs do not show clinical superiority compared to CBs in expanding transversal dimensions, space closure, or orthodontic efficiency. Further high-level studies involving randomized, controlled, clinical trials are warranted to confirm these results.

Zusammenfassung

Ziel

Selbstligierende Brackets (SLBs) und konventionelle Brackets (CBs) wurden hinsichtlich transversaler Expansion Lückenschluss, Nivellierungseffizienz und Behandlungszeit verglichen.

Methoden

In klinischen Datenbanken (MEDLINE, Cochrane Central Register of Controlled Trials, EMBASE, World Health Organization International Clinical Trials Registry Platform, Chinese Biomedical Literature Database, China National Knowledge Infrastructure) wurde nach sämtlichen bisher publizierten randomisierten, kontrollierten klinischen Studien (RCTs) zu SLBSs und CBs gesucht. Zudem wurden relevante Periodika händisch durchgesehen. Die Daten wurden von 2 Reviewern unabhängig extrahiert, das Bias-Risiko wurde mit dem entsprechenden Cochrane-Collaboration-Tool ermittelt und Diskrepanzen wurden mit einem dritten Reviewer bis zur Konsensfindung diskutiert. Die Metaanalysen wurden mit der Software RevMan (Version 5.3) durchgeführt.

Ergebnisse

Insgesamt 976 Patienten aus 17 RCTs wurden in die Studie aufgenommen, 11 RCTs eigneten sich für die quantitative Synthese, wobei bei zwei Studien ein geringes Bias-Risiko bestand. Metaanalysen zeigten, dass CBs hinsichtlich der Erweiterung der intercaninen Distanz im Unterkiefer überlegen waren. Passive SLBs dagegen waren effektiver bei der Expansion im Molarenbereich. Zudem zeigten sich CBs offensichtlich / scheinbar vorteilhaft bei kurzen Behandlungszeiten. Beim Lückenschluss unterschieden sich SLBs und CBs nicht.

Schlussfolgerungen

Auf der Basis der aktuell verfügbaren klinischen Evidenz aus RCTs zeigten SLBs im Vergleich zu CBs keine klinische Überlegenheit hinsichtlich transversaler Expansion, Lückenschluss bzw. kieferorthopädischer Effizienz. Zur Bestätigung dieser Ergebnisse bedarf es weiterer qualitativ hochwertiger Forschung einschließlich randomisierter, kontrollierter klinischer Studien.

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Correspondence to Ding Bai.

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Dr. Ding Bai.

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Yang, X., Xue, C., He, Y. et al. Transversal changes, space closure, and efficiency of conventional and self-ligating appliances. J Orofac Orthop 79, 1–10 (2018). https://doi.org/10.1007/s00056-017-0110-4

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-017-0110-4

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