Summary
30 min after the administration of 200 µg TRH i.v. the increment of the TSH levels over basal levels (Δ TSH 30 min) was studied in 49 patients with nontoxic goiter. Δ TSH 30 min was within the normal range of controls (n=47, mean±2 SD: 2.73–23.60 µU/ml, log. distribution) in the first goiter group of 38 cases (log. mean: 10.40 µU/ml). In the remaining 11 patients with nontoxic goiter, ΔTSH 30 min was significantly (p<0.0005) elevated (log. mean 32.40 µU/ml) as compared with controls, indicating incomplete compensation of peripheral thyroxine deficiency by disproportionate elevation of triiodothyronine levels (preclinical hypothyroidism).—No significant negative correlation was found between thyroxine levels and TSH response to TRH in the combined groups of the goiter patients studied.
Normal TSH levels in patients with nontoxic goiter provide apparently a basis for persistence of the thyroid enlargement, whereas elevated TSH levels may indicate both a period of thyroid hormone deficiency and of thyroid growth.
Zusammenfassung
Etwa 80% der 49 untersuchten Patienten mit blander Struma ließen an Hand der normalen Stimulierbarkeit der TSH-Sekretion durch TRH keinen Schilddrüsenhormonmangel erkennen. Die erhöhte Stimulierbarkeit der TSH-Spiegel bei etwa 20% dieser Patienten weist auf einen peripheren, durch Trijodthyronin-Mehrsekretion nicht voll kompensierten Thyroxinmangel hin (präklinische Hypothyreose). Bei den hier untersuchten Struma-Patienten fand sich keine signifikante Korrelation zwischen Thyroxin-Spiegel und Höhe der TSH-Antwort auf die TRH-Belastung.
Die normalen TSH-Spiegel bei euthyreoten Struma-Patienten reichen offenbar zur Unterhaltung einer bestehenden Schilddrüsenvergrößerung aus, während sich eine Struma bei erhöhtem TSH-Spiegel vermutlich gerade in einer Wachstumsphase befindet.
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Mit Unterstützung der Deutschen Forschungsgemeinschaft (SFB 51).
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Pickardt, C.R., Erhardt, F., Grüner, J. et al. Stimulation der TSH-Sekretion durch TRH bei blander Struma: Diagnostische Bedeutung und pathophysiologische Folgerungen. Klin Wochenschr 50, 1134–1137 (1972). https://doi.org/10.1007/BF01494342
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01494342
Key words
- TSH stimulation test
- TSH secretion
- nontoxic goiter
- iodine deficiency
- triiodothyronine (nontoxic goiter)
- thyroxine (nontoxic goiter)
- preclinical hypothyroidism