Skip to main content
Log in

Exergames für Patienten mit komplexem regionalem Schmerzsyndrom

Eine Machbarkeitsstudie

Exergames for patients with complex regional pain syndrome

A feasibility study

  • Originalien
  • Published:
Der Schmerz Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Das komplexe regionale Schmerzsyndrom (CRPS) ist eine Erkrankung der Extremitäten, die sich aus verschiedenen Störungen zusammensetzt und durch das Leitsymptom Schmerz definiert ist. Immer häufiger werden Kombinationen aus körperlicher Aktivität und Spielen (Exergames) innerhalb der Therapie angeboten. Therapien mit Exergames könnten CRPS-Patienten repetitives Training, Belohnung und Motivation bieten.

Methode

Zehn erwachsene Patienten mit CRPS der Hand (50 % akut) erhielten eine 30-minütige Therapieeinheit mittels MindMotion™ GO. MindMotion™ GO ist eine Software, die eine Steuerung der integrierten Spiele durch visuelles Feedback ermöglicht. Zielgrößen waren die subjektiv empfundene Arbeitsbelastung (NASA-TLX), Benutzerfreundlichkeit (SUS) und Schmerz (NRS).

Ergebnisse

Die Patienten beurteilten die Arbeitsbelastung im Durchschnitt als angemessen mit einem Gesamtpunktwert von 50,9 (SD ± 18,13). Die Benutzerfreundlichkeit des Systems wurde im Mittel mit einer Gesamtpunktzahl von 89,5 ± 7,53 als akzeptabel beurteilt. Es gab keine signifikanten Veränderungen der Schmerzintensität nach den Exergames. Die Subgruppenanalyse (akut vs. chronisch) zeigte Unterschiede bei der Bewertung der einzelnen Dimensionen der Arbeitsbelastung.

Schlussfolgerung

Die in dieser Studie verwendeten Exergames scheinen ein anwendbares Instrument zur Rehabilitation der Hand bei erwachsenen CRPS-Patienten zu sein. Ob Exergames eine effektive Rehabilitationsmöglichkeit darstellen, sollte mittels funktioneller und aktivitätsbezogener Zielkriterien an einer repräsentativen Stichprobe in einer randomisierten, kontrollierten Studie überprüft werden.

Abstract

Background

Complex regional pain syndrome (CRPS) is a disease of the limbs composed of various disorders and defined by the cardinal symptom of pain. So-called exergames with a combination of physical activity and fun are increasingly being offered as part of treatment. Exergame therapy could also provide CRPS patients with repetitive training, reward and motivation.

Method

In this study 10 adult patients with CRPS of the hand (50% acute) received a 30 min therapy session using MindMotion™GO. MindMotion™GO is a software that enables control of the integrated games through visual feedback. Outcomes were the subjectively perceived workload (National Aeronautics and Space Administration-task load index, NASA-TLX), user-friendliness (system usability scale, SUS) and pain (numeric rating scale, NRS).

Results

The CRPS patients rated the average workload as appropriate with a total score of 50.9 points (SD ± 18.13). The user-friendliness of the system was judged to be acceptable with an average total score of 89.5 ± 7.53 points. There were no significant changes in pain intensity after the exergames. The subgroup analysis (acute versus chronic) showed differences in the assessment of the individual dimensions of the workload.

Conclusion

In this study the use of exergames proved to be a suitable tool for rehabilitation of the hand in adult CRPS patients. Whether exergames represent an effective rehabilitation strategy should be examined by means of functional and activity-related target criteria in a representative sample in a randomized controlled study.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Agmon M, Perry CK, Phelan E et al (2011) A pilot study of Wii Fit exergames to improve balance in older adults. J Geriatr Phys Ther 34:161–167

    Article  Google Scholar 

  2. Allen NE, Song J, Paul SS et al (2017) An interactive videogame for arm and hand exercise in people with parkinson’s disease: a randomized controlled trial. Parkinsonism Relat Disord 41:66–72

    Article  Google Scholar 

  3. Azqueta-Gavaldon M, Schulte-Gocking H, Storz C et al (2017) Basal ganglia dysfunction in complex regional pain syndrome—a valid hypothesis? Eur J Pain 21:415–424

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Bangor A, Kortum P, Miller J (2009) Determining what individual SUS scores mean: adding an adjective rating scale. J Usability Stud 4:114–123

    Google Scholar 

  5. Ben-Sadoun G, Sacco G, Manera V et al (2016) Physical and cognitive stimulation using an exergame in subjects with normal aging, mild and moderate cognitive impairment. J Alzheimers Dis 53:1299–1314

    Article  Google Scholar 

  6. de Mos M, de Bruijn A, Huygen F et al (2007) The incidence of complex regional pain syndrome: a population-based study. Pain 129:12–20

    Article  Google Scholar 

  7. Filbrich L, Alamia A, Verfaille C et al (2017) Biased visuospatial perception in complex regional pain syndrome. Sci Rep 7:9712

    Article  Google Scholar 

  8. Harden RN, Bruehl S, Perez RS et al (2010) Validation of proposed diagnostic criteria (the “Budapest Criteria”) for complex regional pain syndrome. Pain 150:268–274

    Article  Google Scholar 

  9. Hwang H, Cho S, Lee JH (2014) The effect of virtual body swapping with mental rehearsal on pain intensity and body perception disturbance in complex regional pain syndrome. Int J Rehabil Res 37:167–172

    Article  Google Scholar 

  10. Jeon B, Cho S, Lee JH (2014) Application of virtual body swapping to patients with complex regional pain syndrome: a pilot study. Cyberpsychol Behav Soc Netw 17:366–370

    Article  Google Scholar 

  11. Langhorne P, Coupar F, Pollock A (2009) Motor recovery after stroke: a systematic review. Lancet Neurol 8:741–754

    Article  Google Scholar 

  12. Lauze M, Martel DD, Agnoux A et al (2018) Feasibility, acceptability and effects of a home-based exercise program using a gerontechnology on physical capacities after a minor injury in community-living older adults: a pilot study. J Nutr Health Aging 22:16–25

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. Lewis JS, Kersten P, Mccabe CS et al (2007) Body perception disturbance: a contribution to pain in complex regional pain syndrome (CRPS). Pain 133:111–119

    Article  Google Scholar 

  14. McCabe CS, Shenker N, Lewis J et al (2005) Impaired self-perception of the hand in complex regional pain syndrome (CRPS)[S. Förderreuther, U. Sailer, A. Straube, Pain 2004; 110: 756–761]. Pain 114:518

    Article  Google Scholar 

  15. O’Neil O, Fernandez MM, Herzog J et al (2018) Virtual reality for neurorehabilitation: insights from 3 European clinics. PM R 10:S198–S206. https://doi.org/10.1016/j.pmrj.2018.08.375

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Peltz E, Seifert F, Lanz S et al (2011) Impaired hand size estimation in CRPS. J Pain 12:1095–1101

    Article  Google Scholar 

  17. Ritterfeld U, Cody M, Vorderer P (2009) Serious games: mechanisms and effects. Routledge, New York

    Book  Google Scholar 

  18. Sandroni P, Benrud-Larson LM, Mcclelland RL et al (2003) Complex regional pain syndrome type I: incidence and prevalence in Olmsted county, a population-based study. Pain 103:199–207

    Article  Google Scholar 

  19. Storz C, Schulte-Gocking H, Azqueta M et al (2017) Cognitive-perceptive approaches in the treatment of chronic pain. Schmerz 31:448–455

    Article  CAS  Google Scholar 

  20. Thieme H, Morkisch N, Rietz C et al (2016) The efficacy of movement representation techniques for treatment of limb pain—a systematic review and meta-analysis. J Pain 17:167–180

    Article  Google Scholar 

  21. Triberti S, Repetto C, Riva G (2014) Psychological factors influencing the effectiveness of virtual reality–based analgesia: a systematic review. Cyberpsychol Behav Soc Netw 17:335–345

    Article  Google Scholar 

  22. Turton AJ, Palmer M, Grieve S et al (2013) Evaluation of a prototype tool for communicating body perception disturbances in complex regional pain syndrome. Front Hum Neurosci 7:517

    Article  Google Scholar 

  23. Wickens JR, Reynolds JN, Hyland BI (2003) Neural mechanisms of reward-related motor learning. Curr Opin Neurobiol 13:685–690

    Article  CAS  Google Scholar 

  24. Wiederhold BK, Gao K, Sulea C et al (2014) Virtual reality as a distraction technique in chronic pain patients. Cyberpsychol Behav Soc Netw 17:346–352

    Article  Google Scholar 

  25. Witherspoon L (2013) ACSM Information on... exergaming

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Claudia Storz.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

Das verwendete System wurde von der Firma MindMaze Germany GmbH kostenlos zur Verfügung gestellt. C. Storz, H. Schulte-Göcking, M. Woiczinski, M. Azqueta-Gavaldon, S.C. Azad und E. Kraft geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

Additional information

Die Ergebnisse dieser Studie wurden in Form eines Vortrags auf der 7. Gemeinsamen Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Neurorehabilitation e. V. und der Deutschen Gesellschaft für Neurotraumatologie und Klinische Neurorehabilitation e. V. am 6. bis 8. Dezember 2018 in Erlangen präsentiert.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Storz, C., Schulte-Göcking, H., Woiczinski, M. et al. Exergames für Patienten mit komplexem regionalem Schmerzsyndrom. Schmerz 34, 166–171 (2020). https://doi.org/10.1007/s00482-019-00436-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-019-00436-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation