Zusammenfassung
Die YAG-Laser-Vitreolyse stellt ein innovatives Therapieverfahren zur Behandlung von störenden Glaskörpertrübungen dar. Voraussetzung ist eine kritische Indikationsstellung nach eingehender Anamneseerhebung, intensiver klinischer Untersuchung und ausführlicher Risikoaufklärung mit realistischer Erwartungshaltung des Patienten. Die Morphologie von Glaskörpertrübungen und die damit subjektiv wahrgenommenen Beeinträchtigungen sind vielfältig. Dynamische Veränderungen über die Zeit sind möglich. Nicht alle sind zur Laserbehandlung geeignet. Eine Klassifizierung nach dem histoanatomischen Ursprungsort von Glaskörpertrübungen kann eine Entscheidungshilfe bei der Indikationsstellung sein. Im Vergleich zu anderen YAG-Laser-Behandlungen in der Ophthalmologie unterscheidet sich die YAG-Laser-Vitreolyse v. a. darin, dass besondere technische Voraussetzungen erforderlich sind. Zudem ist die Behandlung aufwendiger, erfordert entsprechende Erfahrung und Kenntnisse des Behandlers und sollte mit großer Sorgfalt durchgeführt werden.
Abstract
YAG laser vitreolysis is an innovative procedure to treat symptomatic vitreous floaters. The treatment decision is based on taking a comprehensive patient history, thorough clinical examination, realistic expectations, and detailed patient information including risk of the procedure. Manifestation of vitreous opacities and possible subjective impairments are considerably variable. Dynamic changes over time are possible. Therefore, not all vitreous opacities are suitable for laser treatment. A classification according to histoanatomical origin can aid the treatment decision. In comparison to other ophthalmic YAG laser applications, YAG laser vitreolysis differs predominantly by its specific technical equipment requirements. In addition, treatment is more complex and time consuming, requires appropriate experience and knowledge of the surgeon, and should be carried out with utmost care and accuracy.
Literatur
Karickhoff JR (2013) Laser treatment of eye floaters. Washington Medical Publishing, LLC, Falls Church, Virginia
Wagle AM, Lim WY, Yap TP et al (2011) Utility values associated with vitreous floaters. Am J Ophthalmol 152:60–65.e61
Brasse K (2016) Elegant und wenig invasiv. Behandlung von Glaskörpertrübungen mit der YAG-Laservitreolyse. Ophthalmol Nachr 6/2016:17
Kaymak H, Fulga R (2017) Glaskörpertrübungen: Vitreolyse mit dem YAG-Laser. Ophthalmo Chir 29:140–142
Shah CP, Heier JS (2017) YAG Laser Vitreolysis vs Sham YAG Vitreolysis for symptomatic vitreous floaters: a randomized clinical trial. JAMA Ophthalmol 35:918–923
Fankhauser F, Kwasniewska S, Van Der Zypen E (1985) Vitreolysis with the Q‑switched laser. Arch Ophthalmol 103:1166–1171
Fankhauser F, Roussel P, Steffen J et al (1981) Clinical studies on the efficiency of high power laser radiation upon some structures of the anterior segment of the eye. Int Ophthalmol 3:129–139 (First experiences of the treatment of some pathological conditions of the anterior segment of the human eye by means of a Q-switched laser system)
Aron-Rosa D, Greenspan DA (1985) Neodymium:YAG laser vitreolysis. Int Ophthalmol Clin 25:125–134
Vogel A, Hentschel W, Holzfuss J et al (1986) Cavitation bubble dynamics and acoustic transient generation in ocular surgery with pulsed neodymium: YAG lasers. Ophthalmology 93:1259–1269
Vogel A, Schweiger P, Frieser A et al (1990) Mechanism of action, scope of the damage and reduction of side effects in intraocular Nd:YAG laser surgery. Fortschr Ophthalmol 87:675–687
Rol P, Fankhauser F, Kwasniewska S (1986) Aiming accuracy in ophthalmic laser microsurgery. Ophthalmic Surg 17:278–282
Rol P, Fankhauser F, Kwasniewska S (1986) A new contact lens for posterior vitreous photodisruption. Invest Ophthalmol Vis Sci 27:946–950
Hahn U, Krummenauer F, Ludwig K (2018) 23 G pars plana vitrectomy for vitreal floaters: prospective assessment of subjective self-reported visual impairment and surgery-related risks during the course of treatment. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol 256:1089–1099
Kokavec J, Wu Z, Sherwin JC et al (2017) Nd:YAG laser vitreolysis versus pars plana vitrectomy for vitreous floaters. Cochrane Database Syst Rev 6:CD11676
Jastreboff PJ (1999) Clinical implications of the neurophysiological model of tinnitus. In: Reich GE, Vernon JA (Hrsg) Proceedings of the fifth international tinnitus seminar. American Tinnitus Association, Portland, OR, S 500–506
Thompson R, Logan C (1996) Memory and learning. In: Greger R, Windhorst U (Hrsg) Comprehensive human physiology. Springer, Berlin, Germany, S 1161–1182
Hahn P, Schneider EW, Tabandeh H et al (2017) Reported complications following laser vitreolysis. JAMA Ophthalmol 135:973–976
Noristani R, Schultz T, Dick HB (2016) Cataract formation after YAG laser vitreolysis: importance of femtosecond laser anterior capsulotomies in perforated posterior capsules. Eur J Ophthalmol 26:e149–e151
Wesolosky JD, Tennant M, Rudnisky CJ (2017) Rate of retinal tear and detachment after neodymium:YAG capsulotomy. J Cataract Refract Surg 43:923–928
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
Siehe Tab. 2 im Anhang
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
Anhang
Anhang
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Brasse, K., Schmitz-Valckenberg, S., Jünemann, A. et al. YAG-Laser-Vitreolyse zur Behandlung von störenden Glaskörpertrübungen. Ophthalmologe 116, 73–84 (2019). https://doi.org/10.1007/s00347-018-0782-1
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-018-0782-1