Zusammenfassung
Für das ärztliche Handeln und die Beziehung zwischen Arzt/Ärztin und Patient/Patientin (A-P-Beziehung) sind Geschlechter- und Geschlechtsrollenaspekte von großer Bedeutung. Geschlechterrollen und -stereotype beeinflussen einerseits gesundheitsrelevantes Verhalten wie die Inanspruchnahme medizinischer und präventiver Leistungen durch gesunde und erkrankte Personen. Andererseits wird auch das ärztliche Handeln von Geschlechtervariablen beeinflusst, und zwar sowohl in der A-P-Kommunikation als auch in der Diagnose und Therapie. Ein Geschlechterbias kann hier im ungünstigen Fall zu Fehldiagnosen und Fehlbehandlungen führen. Im vorliegenden Beitrag werden wichtige Geschlechteraspekte in der A-P-Beziehung diskutiert und anhand exemplarischer Befunde veranschaulicht.
Abstract
Aspects of gender and gender roles are important factors influencing the interactions between physicians and their patients. On the one hand, gender roles have an impact on the behavior of the patients, such as in health care utilization or use of preventive examinations. On the other hand, gender issues influence doctors’ actions with respect to communication, diagnosis, and treatment. Here, a gender bias may lead to misdiagnosis and inadequate treatment. In this paper certain pertinent aspects of gender roles in the doctor–patient relationship are discussed and illustrated by empirical findings.
Notes
Die 4 zentralen Kriterien für eine Bewertung der Arzt-Patient-Kommunikation sind folgende: „(1) If necessary, asks patients about their personal and family history avoiding gender stereotypes and gender-based assumptions; (2) If necessary, considers gender in the communication with patients, in help-seeking behavior, in the physical examination and in the doctor–patient relationship; (3) Takes a sensitive and non-judgemental approach in handling gender issues in the communication with patients who are victims of intimate partner abuse or sexual violence; (4) Recognizes and responds, if necessary, to verbal and non-verbal cues of gender issues in the doctor-patient consultation to achieve a better understanding of patients‘ problem solving behavior and coping strategies;“ [49].
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Sieverding, M., Kendel, F. Geschlechter(rollen)aspekte in der Arzt-Patient-Interaktion. Bundesgesundheitsbl. 55, 1118–1124 (2012). https://doi.org/10.1007/s00103-012-1543-y
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-012-1543-y