Skip to main content
Log in

Ergebnisse der Chirurgie des Kolonkarzinoms

Results of surgery for colon carcinoma

  • Originalien
  • Published:
Acta chirurgica Austriaca Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Bei 187 konsekutiven Fällen von Kolonkarzinom kranial des Promontoriums betrug die Resektionsrate 91,4%, die Letalität der Kolonresektion 2,3%, die Dehiszenzrate 2,9%, obwohl 57,9% der Patienten über 70 Jahre alt waren und bereits 60,3% im Stadium Dukes C oder D. Die Anastomosierung erfolgte ausschließlich durch einreihige manuelle Naht mit vollsynthetischem resorbierbarem Nahtmaterial. Die nach Kaplan-Meier berechneten 5-Jahres-Heilungen betrugen für die Stadien Dukes A bis D 100, 78, 40 und 0%. Geschlechtsspezifische Unterschiede der 5-Jahres-Ergebnisse sind zum Teil auf die größere natürliche Lebenserwartung der Frauen zurückzuführen. Die Ergebnisse der Therapie des Kolonkarzinoms haben sich in den letzten Jahren ausschließlich durch die optimale Anwendung allgemeinchirurgischer und anästhesiologischer Prinzipien verbessert, die auch für inkurable Fälle eine sichere und wenig belastende palliative Wirkung garantieren.

Summary

In 187 consecutive cases of carcinoma of the colon proximal of the promontory resection rate was 91.4%, operative mortality 2.3%, dehiscence rate 2.9%, although 57.9% of patients were ≥70 years and 60.3% were Dukes stages C or D. Anastomoses were performed exclusively by a single layer hand-sutured technique using synthetic absorbable suture material. Kaplan-Meier life table survival was 100, 78, 40 and 0% for Dukes stages A to D respectively. Sex-linked differences in 5-year-survival are due to a greater life-expectancy in women. In the recent past, progress in the therapy of colonic cancer has been achieved exclusively by optimal application of general surgical and anesthesiologic principles, which also provide reliable and safe palliation for incurable cases.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Braun, L.: Prognose des kolorektalen Karzinoms bei über 80jährigen. Dtsch. med. Wschr. 111, 1869 (1986).

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Bundesministerium für Gesundheit und Umweltschutz und Österreichisches Statistisches Zentralamt: Bericht über das Gesundheitswesen in Österreich. Wien 1979.

  3. Depisch, D., Kux, M., Walzer, L., Grabner, H.: Prognostische Kriterien zur Beurteilung der Lebenserwartung von Patienten mit Kolonkarzinom. Acta chir. Austriaca, Sondersupplement, S. 378 (1976/77).

  4. Dukes, C. E.: Histological grading for rectal cancer. Proc. R. Soc. Med. 30, 371 (1936).

    Google Scholar 

  5. Fielding, L. P., Phillips, R. K. S., Hittinger, R.: Prediction of outcome after curative resection for large bowel cancer. Lancet II, 904 (1986).

    Article  Google Scholar 

  6. Gastrointestinal Tumor Study Group. Adjuvant therapy of colon cancer— results of a prospectively randomized trial. N. Engl. J. Med. 310, 737 (1984).

    Article  Google Scholar 

  7. Goligher, J. C.: Surgery of the anus, rectum and colon. 5th ed. Tindall and Cassell, London 1984.

    Google Scholar 

  8. Hafström, L., Rudenstam, C. M., Domellöf, L.: A randomized trial of oral 5-fluorouracil versus placebo as adjuvant therapy in colorectal cancer Dukes B and C: results after 5 years observation time. Br. J. Surg. 72, 138 (1985).

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Higgins JR., G. A., Humphrey, E., Juler, G. L., Leveen, H. H., McCaughan, J., 0 Keen, R. J.: Adjuvant chemotherapy in the surgical treatment of large bowel cancer. Cancer 38, 1461 (1976).

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Kux, M., Fuchsjäger, N.: Einzeitige anteriore Resektion mit manueller Naht als Regeloperation des cranialen und mittleren Rectumdrittels. Langenbecks Arch. Chir. 363, 283 (1985).

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Kux, M., Fuchsjäger, N., Pendl, O.: Entzündliche Stenosen der Rectumanastomose: Eine Komplikation des nichtresorbierbaren Nahtmaterials. Chirurg 57, 77 (1986).

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Kux, M., Fuchsjäger, N., Hirbawi, A.: Einzeitige anteriore Resektion in der Therapie hoher recto-vaginaler Fisteln. Chirurg 57, 150 (1986).

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Mavligit, G. M., Burgess, M. A., Guttermann, J. U.: Prolongation of postoperative disease-free interval and survival in human colorectal cancer by B.C.G. plus 5-fluorouracil. Lancet I, 871 (1976).

    Article  Google Scholar 

  14. McGinn, F. P., Gartell, P. C., Clifford, P. C., Brunton, F. J.: Staples or sutures for low colorectal anastomoses: a prospective randomized trial. Br. J. Surg. 72, 603 (1985).

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Mentges, B., Brückner, R.: Das Kolonkarzinom: prognostische Faktoren. Dtsch. med. Wschr. 111, 1790 (1986).

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Norgren, J., Svensson, J. O.: Anal implantation metastasis from carcinoma of the sigmoid colon and rectum—a risk when performing anterior resection with the EEA stapler? Br. J. Surg. 72, 602 (1985).

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Phillips, R. K. S., Cook, H. Z.: Effect of steel wire sutures on the incidence of chemically induced rodent colonic cancer. Br. J. Surg. 73, 671 (1986).

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Schutt, A. J., Scott, M., Moertel, C. G.: Combination chemotherapy in advanced colorectal cancer. Proc. Am. Soc. Clin. Oncol. 1, 101 (1982).

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Kux {prDoz. Dr.}, M., Fuchsjäger, N., Hirbawi, A. et al. Ergebnisse der Chirurgie des Kolonkarzinoms. Acta Chir Austriaca 19, 583–587 (1987). https://doi.org/10.1007/BF02655996

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02655996

Schlüsselwörter

Key-words

Navigation