Skip to main content
Log in

Die Bedeutung von Gingivaduplikaturen beim orthodontischen Lückenschluß

The significance of gingival invaginations in orthodontic space closure. A clinical-radiological study

Eine klinisch-radiologische Studie

  • Originalarbeit-Klinische Untersuchung
  • Published:
Fortschritte der Kieferorthopädie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

23 Extraktionsbereiche (14 Patienten; Durchschnittsalter: 25 Jahre, zwei Monate), in denen sich während des orthodontischen Lückenschlusses mit festsitzenden Behandlungsapparaturen eine Gingivaduplikatur ausbildete (Gruppe I), wurden mit einer gleich großen Anzahl von Extraktionsbereichen ohne Gingivaduplikatur (Gruppe II, 13 Patienten; Durchschnittsalter: 22 Jahre, drei Monate) verglichen. Klinische Untersuchungsparameter waren: interdentale Distanz, Behandlungsdauer, Tiefe der Duplikatur, Plaqueindex, Gingivaindex und Sondierungstiefe. Röntgenologisch wurden ermittelt: marginales Knochenniveau an den lückenbegrenzenden Zähnen und interdentale Knochenhöhe. Die vergleichende Analyse der Parameter der Gruppe I mit denen der Gruppe II ergab folgende Ergebnisse: Unter der Voraussetzung einer adäquaten Mundhygiene hat das Vorliegen von Gingivaduplikaturen (mittlere Tiefe 2,7 ± 1,1 mm) keinen Einfluß auf den Hygienezustand und den Entzündungsgrad der marginalen Gingiva; es muß jedoch mit einem erhöhten marginalen Knochenverlust an den lückenbegrenzenden Zähnen, einer Reduktion der interdentalen Knochenhöhe sowie einem erhöhten Zeitaufwand beim orthodontischen Lückenschluß gerechnet werden.

Summary

23 extraction sites from group I (14 patients, average age 25 years, two months) which exhibited gingival invagination during orthodontic space closure with fixed appliances were compared with an equal number of extraction sites without gingival invaginations from group II patients (13 patients, average age 22 years, three months). Clinical analysis criteria were: interdental distance, treatment period, depth of gingival invagination, plaque index, gingival index, and probing depth. The marginal bone level at the teeth and the interdental bone height were measured by radiographs. Comparisons of the group I information with the information from group II obtained by applying the same analysis criteria revealed that, given proper oral hygiene, the presence of gingival invaginations (mean depth 2.7 ± 1.1 mm) has no influence on the hygienic state and, the level of gingival inflammation in the invagination area. However, a marginal bone loss at the teeth mesial and distal to the extraction sites, a reduction of the interdental crestal bone height, and an extended time frame for orthodontic space closure must be expected.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Circuns, A. L. R., J. F. C. Tulloch: Gingival invaginations in extraction sites of orthodontic patients: Their incidence, effects on periodontal health, and orthodontic treatment. Amer. J. Orthodont. 6 (1983), 496–476.

    Google Scholar 

  2. Edwards, J. G.: The prevention of relapse in extraction cases. Amer. J. Orthodont. 60 (1971), 128–141.

    Google Scholar 

  3. Epker, B. N., H. M. Frost: Correlation of patterns of bone resorption and formation with physical behavior of loaded bone. J. dent. Res. 44 (1965), 197–206.

    Google Scholar 

  4. Erikson, J. G., H. Kaplan, M. S. Aisenberg: Orthodontics and transseptal fibers. Amer. J. Orthodont. 31 (1945), 1–20.

    Google Scholar 

  5. Kurol, J., A. Rönnermann, G. Heyden: Long-term gingival conditions after orthodontic closure of extraction sites. Histological and histochemical studies. Europ. J. Orthodont. 4 (1982), 87–92.

    Google Scholar 

  6. Löe, H., J. Silness: Periodontal disease in pregnancy: I. Prevalence and severity. Acta. odont. scand. 21 (1963), 533–551.

    Google Scholar 

  7. Owin, K., P. Diedrich: Veränderung parodontaler Parameter während der kieferorthopädischen Behandlung. Dtsch. zahnärztl. Z. 45 (1990), 109–112.

    Google Scholar 

  8. Reitan, K.: Biomechanical principles and reactions. In: Graber, T. M., B. F. Swain (eds.): Orthodontics, current principles and techniques. C. V. Mosby, St. Louis-Toronto 1985.

    Google Scholar 

  9. Robert, W. E., R. K. Smith, Y. Zilbermann, P. G. Mozary, R. S. Smith: Osseous adaptation to continuous loading of rigid endosseous implants. Amer. J. Orthodont. 86 (1984), 95–111.

    Google Scholar 

  10. Robertson, P. B., L. D. Schultz, B. M. Levy: Occurrence and distribution of interdental gingival clefts following orthodontic movement into bicuspid extraction sites. J. Periodont. 48 (1977), 232–235.

    Google Scholar 

  11. Rönnermann, A., B. Thilander, G. Heyden: Gingival tissue reaction to orthodontic closure of extraction sites. Amer. J. Orthodont. 77 (1980), 620–625.

    Google Scholar 

  12. Silness, J., H. Löe: Periodontal disease in pregnancy: II. Correlation between oral hygiene and periodontal conditions. Acta. odont. scand. 22 (1964), 121–135.

    Google Scholar 

  13. Stubley, R.: The influence of transseptal fibers on incisor position and diastema formation. Amer. J. Orthodont. 70 (1976), 645–662.

    Google Scholar 

  14. Wainwright, W. M.: Faciolingual tooth movement: Influence on the root and the cortical plate. Amer. J. Orthodont. 64 (1973), 278–303.

    Google Scholar 

  15. Wehrbein, H.: Zur Problematik des orthodontischen Lückenschlusses nach Verlust des ersten bleibenden Molaren. Prakt. Kieferorthop. 5 (1991), 261–270.

    Google Scholar 

  16. Wehrbein, H., P. Diedrich: Parodontalbefunde bei der Aufrichtung gekippter Molaren. Dtsch. zahnärztl. Z. 47 (1992), 326–329.

    Google Scholar 

  17. Wehrbein, H.: Die Bedeutung spezieller Parodontalbefunde für die orthodontische Zahnbewegung bei Erwachsenen. Habil.-Schrift 1993.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Wehrbein, H., Fuhrmann, R., Andreas, A. et al. Die Bedeutung von Gingivaduplikaturen beim orthodontischen Lückenschluß. Fortschritte der Kieferorthopädie 54, 231–236 (1993). https://doi.org/10.1007/BF02179832

Download citation

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02179832

Navigation